Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gå ned 20 kilo når jeg veier 125 hvordan trene?

Gjest Overvektig

Anbefalte innlegg

Gjest Overvektig

Hei. Jeg har satt et mål om å gå ned med 20 kilo men jeg er lite motivert. Hvordan bør jeg trene for å gå ned i vekt uten hjelp av "medisiner" som proteinshake og tabletter?

Og en liten ting til mens jeg er i gang: De tablettene som øker forbrenningen, fungerer de?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk mer kalorier enn du tar inn, enkelt og greit.

Spis ofte, gjerne 6 ganger til dagen (ca hver 3. time) - dette for å øke forbrenningen.

Spis proteinrik mat, men hold deg unna alt for mye karbohydrater. Ikke spis karbohydrater til kvelds, da disse lett gjøres om til fett mens du sover - få heller i deg proteinrik kost om kvelden.

Tren kardio e.l.

Hvis du tar turen innom noe ala treningsforum.no, vil du helt sikkert finne en rekke personer i samme båt som deg selv, og dermed også forslag til hvordan du kan gå frem.

good luck

Lenke til kommentar
Hei. Jeg har satt et mål om å gå ned med 20 kilo men jeg er lite motivert. Hvordan bør jeg trene for å gå ned i vekt uten hjelp av "medisiner" som proteinshake og tabletter?

Og en liten ting til mens jeg er i gang: De tablettene som øker forbrenningen, fungerer de?

8566763[/snapback]

Om du veier så mye, dra til et treningssenter, få deg et treningsprogram og et spiseprogram der etter

Kroppens metabolisme blir ikke påvirket av måltidsfrekvens.

Det er et velkjent faktum at det å spise ofte øker forbrenningen.

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar

Da er vi to ganske like - bortsett fra at jeg er fremme ved målet (tenkte meg ned 10 kg til, jeg da). Her er hvordan jeg gjorde det:

- Flyttet litt bort fra sentrum, slik at det blir en halvtimes spasertur til og fra skolen hver dag (dette var ikke en del av slagplanen, men det hjalp som bare det likevel)

- Kuttet ut snop (blir lettere og lettere jo lengre du holder det gående)

- Begynte å trene mer målrettet på SATS. Både kondisjon og styrke er viktig, jeg mistenker det siste for å ha hatt mest å si for min del. Muskler forbrenner, dessuten er fremgangen mye lettere å legge merke til, noe som er motiverende.

- Generelt mer kostholdsbevisst. Jeg er moderat Fedon-tilhenger, les litt om GI, men ikke vær fanatisk på det. Selv har jeg byttet ut alt mykt brød med knekkebrød, som riktignok har ganske høy GI men likevel er ekstremt mye bedre.

Jo, høy måltidsfrekvens hjelper på metabolismen - men ikke helt direkte. Grunnen til at det fungerer å spise ofte er at man går mindre sulten på den måten, og DET hjelper på forbrenningen og næringsopptaket. Gir man kroppen beskjed: - Hei, ikke stress, det er uendelig med mat her, du trenger ikke lagre noenting, så gjør den heller ikke det.

Drit i lurifaks-piller, men jeg ville sett på Udo's Choice-oljen med Omega 3,6 og 9. Det er et fabelaktig produkt, som både kan hjelpe deg ned i vekt og opp i muskelmasse med mer. Den er litt dyr, men verdt det.

Hvis du lever uten snop og øker aktiviteten, tar det knapt en uke før du ser resultatet på vektskålen, og da er du i gang. Ta gjerne bilder av kroppen din før du begynner og underveis, da ser du klart og tydelig hva som skjer.

Lykke til, og husk at du som 125-kiloer har MASSE flotte muskler som venter på å komme frem - det skal jo tross alt litt til for å holde en slik kropp i gang.

Lenke til kommentar

i bunn og grunn er det livsstilen som avgjør om en legger på seg eller tar av seg.

da jeg er i samme båt satt ejeg igang med et lite prosjekt for ikke så lenge siden. dette innebar at jeg skiftet til en stabil døgnrytme (som følge av ny jobb), nye matvaner (spiste oftere, mer jevnlg og mer riktig mat) i itlleg til at jeg begynt å trene oftere enn før (svømming tre ganger i uken og fotball cirka en gang i uken).

jeg har tidligere brukt diverse piller for å gå raskt ned i vekt men har da gåt topp igjen fordi jeg har gått tilbake til gamle synder i matveien. ved hjelp av overnevnte metode har jeg etter noen måneder gått ned en størelse i blazer og satse rpå å gå ned enda mer med tiden.

når en skal gå ned såpass mye i vekt tror jeg det er viktig å ta tiden til hjelp og ikke stresse.

Lenke til kommentar
Betydning av måltidsfrekvens for økning i muskelmasse og styrke ved styrketrening

Involverte ansatte

Truls Raastad

Ina Garthe

Therese Fostervold (masterstudent NIH)

Øyvind Hanssen (ekstern masterstudent)

Ernst A. Hanssen

Christine Helle (Olympiatoppen)

Prosjektstatus

Datainnsamling

Beskrivelse

Kostholdet legger grunnlaget for den effekt man får av et styrketreningsprogram på endring i kroppssammensetning. I kroppsbyggermiljøer legges det blant annet stor vekt på å innta mange måltider i løpet av en dag.

I dette prosjektet undersøker vi hvorvidt det er noen forskjell i hvor stor muskelmasse man greier å akkumulere i løpet av en styrketreningsperiode om man fordeler næringsinntaket over 3 eller 6 måltider per dag.

Tidligere studier antyder at et hyppig matinntak som stadig endrer aminosyrekonsentrasjonen i blodet kan virke stimulerende på aminosyreopptaket til muskelceller og forbruk av den intracellulær pool til muskelproteinsyntese (Iwao et al 1996, Miller et al 2001, Bohé et al 2001).

Store enkelt inntak av aminosyrer vil på den annen side bare virke anabolsk stimulerende inntil en terskelverdi, hvoretter muskulaturen ikke har kapasitet til å ta seg av større mengder aminosyrer.

Et stort enkeltinntak vil også potensielt forårsake en økt aminosyrekonsentrasjon i blodet over en lengre tidsperiode. Dette ser ikke ut til å stimulere til større hypertrofi da nevnte studier har vist til at en konstant aminosyre-konsentrasjon mister sin anabolsk  stimulerende effekt etter ~1-2 timer.

Med dette som bakenforliggende kunnskap, ønsker vi gjennom dette prosjektet å kunne besvare følgende problemstilling;

Vil et hyppig matinntak på 6 måltider/dag gi signifikant større økning i muskelmasse og styrke gjennom 12 uker tilrettelagt styrketrening, sammenlignet med et mer konsentrert matinntak på 3 måltider/dag?

Det totale energiinntaket og inntaket av makronæringsstoffer vil være identisk i de to gruppene slik at det kun er måltidsfrekvensen som skiller de to gruppene.

Sitat fra Therese Fostervold:

Resultatene fra min hovedoppgave var faktisk mer "sjokkerende" (!) enn som så: for stikk i strid med all forventning, var det de som spiste 3 måltider pr dag som fikk best resultater i enkelte av styrke- og muskelutviklings resultatene!

Konklusjonen vår var at det ikke ser ut til å være av særlig avgjørende grad hvor ofte du spiser pr dag, så lenge du dekke totalt energi, karb- og proteinbehov. Men at det altså kan se ut som at å spise 3 ganger pr dag, kan være fordelaktig, fordi det gav statistisk bedre resultater i en del av testene våre.

Effects of meal frequency on energy utilization in rats

J. O. Hill, J. C. Anderson, D. Lin and F. Yakubu

Department of Pediatrics, Vanderbilt University, Nashville, Tennessee 37232.

The effects of differences in meal frequency on body weight, body composition, and energy expenditure were studied in mildly food-restricted male rats. Two groups were fed approximately 80% of usual food intake (as periodically determined in a group of ad libitum fed controls) for 131 days. One group received all of its food in 2 meals/day and the other received all of its food in 10-12 meals/day. The two groups did not differ in food intake, body weight, body composition, food efficiency (carcass energy gain per amount of food eaten), or energy expenditure at any time during the study. Both food-restricted groups had a lower food intake, body weight gain, and energy expenditure than a group of ad libitum-fed controls. In conclusion, these results suggest that amount of food eaten, but not the pattern with which it is ingested, has a major influence on energy balance during mild food restriction.

The influence of meal frequency on diurnal lipid, glucose and cortisol levels in normal subjects.

Terpstra J, Hessel LW, Seepers J, Van Gent CM.

Diurnal levels of serum triglyceride, cholesterol, free fatty acids, glucose, and cortisol were measured in four normal persons on a fixed solid 65% carbohydrate diet under steady state conditions in a metabolic unit. Triglyceride levels in all subjects showed similar patterns, which unexpectedly did not bear a simple relation to meal frequency or distribution. With three equivalent meals per day at 09.00, 12.00 and 17.00 hours, 'fasting' triglyceride levels increased by about 0.3 g/l from a minimum value between 03.00 and 05.00 hours in the morning till before breakfast. After breakfast there was a continued rise till about 15.00 hours and then a overall fall in spite of the meal at 17.00 hours. Isocaloric change to eight equivalent meals, consumed between 09.00 and 23.00 hours, resulted in a similar although slightly more even triglyceride pattern. On eight equivalent meals, spaced evenly over the entire 24 h period, a different pattern was found with lower triglyceride values at daytime than at night. Increase in meal frequency did not result in a lowering of mean diurnal triglyceride levels. The cholesterol pattern followed the triglyceride pattern most clearly in subjects with high triglyceride levels. Glucose showed the expected postprandial increments. Cortisol rhythm did not change on varying meal frequency.

Lenke til kommentar

Dette er da studier gjort på idrettsutøvere med tanke på økning i muskelmasse.

Forsøk nummer to er for det første gjort på rotter, og for det andre hos "mildly food restricted" forsøksdyr, altså spiste de mindre enn normalt, noe man i hvert fall ikke skal gjøre.

In conclusion, these results suggest that amount of food eaten, but not the pattern with which it is ingested, has a major influence on energy balance during mild food restriction.

Selvfølgelig har det noe å si om du spiser all maten din en gang om dagen i motsetning til å spre den utover måltider. Mennesker er heller ikke rotter.

Forsøk nummer tre er litt i kryptiskeste laget til at jeg skal våge å påstå at jeg forstår 100% alt som står der, men en ting som er helt sikkert er at det i hvert fall ikke står noe om innflytelsen på metabolismen.

Uansett om økt måltidsfrekvens ikke skulle ha noen innflytelse på forbrenning, trenger ikke det bety at den ikke har noe å si på netto energioverskudd, eller hva man nå skal kalle det.

Lenke til kommentar

Du bør først og fremst gjøre to ting. Det ene er styrketrening for å omdanne fett til muskler, det andre er å trene lav-intensitet for å forbrenne fett. Gå lange turer. Gjerne på to-tre timer og med litt opp-pakning. Glimrende fettforbrenner.

Svøm intervaller på tilsammen ca en km pr økt. Svøm 50 meter, 30 sec pause, svøm 50 meter osv. I lavt tempo. Forbrenner fett og er gir bra styrketrening.

Deretter ville jeg vurdert å kutte ut mat med mye stivelse. Poteter, kneipp-brød, pasta osv. Spis salat, men gjerne med kjøtt og dressing osv. Er ikke sikker på om det funker, men har selv sett flere som har oppnådd store resultater ved å kutte ut mat med mye stivelse. Litt sånn Fedon Lindberg-diett, men ikke overdriv. IKKE spis mindre. Du vil kun øke antall reseptorer som igjen vil gi økt vektoppgang senere.

Tenk på hva du spiser og hvordan du trener. Litt trening er bedre enn ingenting, men jeg kan love at motivasjonen kommer etter hvert som du ser resultater. Før gjerne treningsdagbok med vekt for å finne motivasjon og ikke minst; finn deg en treningspartner i samme båt sånn at dere kan motivere hverandre. Hjelper utrolig mye nåe du har forpliktet deg til å trene sammen med en annen. Føler litt mer ansvar for å møte opp på treningen.

Lenke til kommentar
Mennesker er heller ikke rotter.

såvidt jeg har skjønt så er en av grunnen til at det drives forsøk på griser og rotter at kroppene deres reagerer veldig likt i forhold til menneske-kroppen.

8572251[/snapback]

Helt riktig, det er mye av dagens konklusjoner som er basert på forskning av rotter.

Det er en grunn til at de tar utgangs punkt i nettopp rotter, de forsker ikke på veiene av rotter, men mennesker.

Lenke til kommentar
Det ene er styrketrening for å omdanne fett til muskler.

8572284[/snapback]

Ikke for å virke pirkete, men dette er umulig. Det går ikke å omdanne fett til muskler, eller muskler til fett.

Men veldig gode råd. :)

Endret av kengdal
Lenke til kommentar

Tiden det tar til man blir sulten igjen øker ikke proporsjonelt med mengden mat man spiser på en gang. Sultfølelsen er en viktig faktor i forbrenningen, fordi det er kroppens måte å si fra at det er på tide med mat igjen; den er der ikke for moro skyld, og har sin egen årsak og sin egen betydning. Kroppen forstår ikke energimengde like godt som den forstår volum heller, det er derfor vi ikke kan spise superkomprimerte energisjokolader om morgenen og ikke noe mer (jeg gleder meg forsåvidt til den dagen kommer).

Uansett, på grunn av det første jeg sa er det lettere å unngå sultfølelsen gjennom dagen om man deler matmengden mer opp, enn om man spiser få og store måltider. Det er også en kjent sak at enkelte mattyper er mektigere enn andre.

Forbrenningen er kun en faktor i det store regnskapet, og det vi er ute etter er den ernæringsmessige "bunnlinjen", for å si det på den måten. Jeg tviler på om selv forskerne er helt sikre på hva de driver med på dette området.

Lenke til kommentar
Det ene er styrketrening for å omdanne fett til muskler.

8572284[/snapback]

Ikke for å virke pirkete, men dette er umulig. Det går ikke å omdanne fett til muskler, eller muskler til fett.

Men veldig gode råd. :)

8572311[/snapback]

Du har helt rett, men det fettet som forbrennes, der blir en del av energien til å bygge opp ny muskulatur i samme område. Så rent korrekt sett kan man ikke omdanne fett til muskler, men indirekte kan man. :) Gjennom trening. ;) Jeg tror du skjønte hva jeg mente. ;)

Lenke til kommentar

Man skal jo ikke glemme at det ikke er fett som danner fett, men sukker som danner fett. (Litt forenklet men..).

Dvs at du tjener mye mer på å kutte ned på sukkertilførselen (inkludert stivelse) enn å kutte ned på fettet. Fett er viktig for kroppen, men du bør spise variert. Ensformig mat fører ofte til mangler på både vitmainer, mineraler og andre viktige stoffer som kroppen trengter for å funke optimalt. Litt av alt er mitt motto. :)

Lenke til kommentar
Tiden det tar til man blir sulten igjen øker ikke proporsjonelt med mengden mat man spiser på en gang. Sultfølelsen er en viktig faktor i forbrenningen, fordi det er kroppens måte å si fra at det er på tide med mat igjen; den er der ikke for moro skyld, og har sin egen årsak og sin egen betydning. Kroppen forstår ikke energimengde like godt som den forstår volum heller, det er derfor vi ikke kan spise superkomprimerte energisjokolader om morgenen og ikke noe mer (jeg gleder meg forsåvidt til den dagen kommer).

Kroppen forstår ikke energimengde? Jo det er nettopp det denne gjør. Det er energi mengden som har noe å si for metabolismen. Ikke om den energimengden er delt opp over 3 eller 9 måltider. Det er nettopp det de studiene beviste, og jeg kan sikkert se om jeg kan finne flere.

Uansett, på grunn av det første jeg sa er det lettere å unngå sultfølelsen gjennom dagen om man deler matmengden mer opp, enn om man spiser få og store måltider. Det er også en kjent sak at enkelte mattyper er mektigere enn andre.

Det er ikke sultfølese vi diskuterer nå, det er metabolismen. Og den blir ikke forandret pga sultfølelse.

Forbrenningen er kun en faktor i det store regnskapet, og det vi er ute etter er den ernæringsmessige "bunnlinjen", for å si det på den måten. Jeg tviler på om selv forskerne er helt sikre på hva de driver med på dette området.

8572328[/snapback]

Jeg tror forskeren har meget bra peiling på hvordan kroppen fungerer. Og ut i fra et fysiologisk perspektiv ser jeg heller ikke hvorfor du skal få høyere metabolisme ved å spise ofte. :)

Men jeg er enig at det kan være lurt og spise litt mindre måltid og litt oftere. Selv ligger jeg nå på ca 5 måltider om dagen, og dette på deff. Men nå har vi egentlig sporet veldig av her.

Det har kommet masse gode råd, og de kommer litt i bakleksa. Jeg tar selv på med meste parten av ansvaret på dette. :)

Men til trådstarter:

- Spis mindre karbohydrater.

- Spis karbohydrater med lav GI.

- Ikke vær redd for å spise fett.

- Moderer mengden med mat, ikke spis deg stapp mett hver gang.

- La kjøtt og grønnsaker være basisen varene i kosten din.

- 30-60 minutter rask gange før frokost er knall for å forbrenne fett.

- Tren styrke!! Muskler krever mye energi for å vedlikeholde, ergo du vil få høyere forbrenning.

Og til slutt vil jeg oppfordre deg til å lese mye om temaet.

Bli bevist på hva du gjør og hvilke mål du har.

Lykke til

;)

Lenke til kommentar

Ja, vi har sporet av.

Det var egentlig ikke meningen å starte noen diskusjon heller, men jeg tror faktisk ikke forskerne vet nok om dette i det hele tatt. Gjorde de det, hadde de ikke drevet med labforsøk på rotter. Uansett har nok sultfølelsen sitt å si for metabolismen, all den tid den er en integrert del av den. Studiene beviser heller ikke noe, mot slutten av rotteforsøket står det ganske så sterke forbeholdet "suggests" svart på hvitt.

Ellers er rådene dine gode, og at man ikke spiser seg stappmett hver gang fører jo nettopp til at man spiser oftere og mindre.

Bottom line er at man ikke skal backe opp påstander med halvrelatert empiri. Det første forsøket er jo faktisk nesten ikke relevant i det hele tatt.

Dette fikk meg uansett til å lure litt - jeg tror jammen jeg skal prøve en dag å spise en hel dags mat til frokost. Det kan holde hardt, men hadde vært artig å finne ut hvor lang tid det tok før jeg ble sulten igjen.

Et veldig godt poeng som mange overvektige kanskje ikke tenker så mye over, ble jeg minnet på i McKennas slankeprogram for en tid siden:

- When you're full, STOP EATING!

Jeg sliter fremdeles selv med følelsen av at jeg må spise opp selv om jeg egentlig har fått nok. Pælm det i stedet!

Lenke til kommentar

Spis rolig, sånn at du ikke spiser deg stappmett, for metthetsfølelsen kommer som regel 10-15 minutter etter man har spist. Når du er ferdig med måltidet og du ikke føler deg mett, så ikke la deg lure. Vent av fem minutter så skal du se at du faktisk er mett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...