Gå til innhold

Bruke RAID kontakter til en enkelt harddisk?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå brukt de to S-ATA kontaktene på mitt HK. Jeg har allikevel ytterligere fire S-ATA kontakter til, men disse er parvis merket "RAID".

Fikk meg enda en S-ATA disk i dag, men minns at det ikke gikk å bruke bare en disk i disse parvise kontaktene uten noen RAID-konfigurasjon... ...eller? Prøvde en gang for mange år siden på slump da jeg ikke så det var RAID kontakter. Da bare byttet jeg om til de vanlige kontaktene uten å i det hele tatt prøve på å få harddisken til å virke når den stod i RAID kontakten.

Så... pleier det å være mulig å bruke RAID kontaktene til enkeltdisker med litt triksing og fiksing?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

funker i alle fall ikke "out of the box" på mitt Asus a8n-Sli premium, spurte om omtrent det samme som deg her på forumet, men fikk alderig noe svar... sånn jeg skjønner manualen burde det virke, men i praksis får jeg det ikke til :( endte med å kjøpe meg noen kontrollerkort

edit:

kom på at kontrollerene heller ikke fungerte "out of the box", pga trøbbel med IRQ tildelingen, sjekka alderig om onboard kontaktene funket etter at dette var fixet, så det kan jo kansje være noe å sjekke!

lykke til :)

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Har prøvd mye att og fram her nå, trenger hjelp med å få satt opp dette rett.

Harddisken jeg skal installere er en 500GB 7200.10 Seagate Barracuda 300Mbit/s. Maskinen min støtter dog kun 150Mbit/s. (Kan det være at jeg må stille ned hastigheten på harddisken, evt. hvordan gjør jeg dette?)

Jeg har rotet litt i BIOS og funnet fram den gamle "ASUS K8N-E DELUXE"-cd'en min.

RAID kontaktene bruker et eget chipset; Silicon Image - et eller annet. I BIOS kan jeg sette Silicon Image til S-ATA, RAID eller Disabled. Jeg har hittill ikke funnet noen forskjell mellom RAID og S-ATA, selvom S-ATA virker som det logiske valget. Ingen av bryterene her har noen effekt med mindre jeg skrur på Silicon Image RAID opt (eller noe i den duren). Skrur jeg på denne kan jeg velge mellom å enable/disable RAID Primary Master, Secondary Master, Secondary Slave, Third Master og Fourth Master. Alle disse er "tatt" av harddiskene jeg har fra før (ser sammenhengen i BIOS Hovedmenyen). Under Boot options -> Hard drives ser jeg at den nye disken har kommet opp som en fjerde harddisk, dette er det eneste stedet jeg har klart å få tilbakemelding om at jeg faktisk har plugget i en ny disk. Uansett, alle disse "masterene" som jeg nevnte over er disabled. Jeg bootet med Silicon Image RAID opt og Silicon Image satt til S-ATA, og fikk nå installert drivere for RAID aktivert og Silicon Image chipsettet fra cd'en jeg nevnte i stad. Jeg restartet, og etter POST fikk jeg en kjapp bluescreen før maskinen restartet igjen. Dette gjentar seg, med "Windows-beklagelsen" og opsptartsalternativer annenhver gang. Jeg har nå skrudd av Silicon Image i BIOS, samt Silicon Image RAID opt. Dermed booter jeg helt fint. Eneste livstegn til harddisken er fremdeles det jeg nevnte i stad, under Boot Options -> Hard Drives i BIOS.

Noen som har noen tips?

EDIT: Rettet noe info

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Hmm, får nå bootet om jeg setter Silicon Image til S-ATA eller RAID og Silicon Image RAID opt til Disabled. Kom meg endelig inn i RAID-konfigurasjonen (F4 ved POST) når Silicon Image stod som RAID. Her fikk jeg ikke opprettet et RAID-array fordi jeg ikke hadde nok disker. Kunne kun velge mellom RAID0, RAID1 og RAID10, selom både 5 og JBOD står nevnt i manualen. Ser nå også tegn til disken i Windows under kontrollpanel -> Silicon Image ATA Controllers.

Står at den er IRQ 18 i Windows på nevnte sted i kontrollpanel, men det går bare til 15 i manualen. Aner forresten ikke hva "IRQ" er godt for, aldri vært borti slike instillinger. Hva kan jeg gjøre med dette / hva er jeg på jakt etter?

Er takknemlig for all hjelpen jeg får :)

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

IRQ er adresse, hvis den får IRQ så tror jeg det skulle være greit, men er ikke helt sikker, kansje den er ugyldig? det jeg gjorde for å fri opp IRQ adresser var å deaktivere ting jeg ikke brukte, f.eks onboard lyd, paralellport, serieport osv.

Lenke til kommentar

Skrudde av "spillporten" i dag, parallellporten var allerede avslått. Harddisken har IRQ og DMA, og den vises jo i BIOS og i Silicon Image ATA Controller i Windows. Den vises ikke under disker i datamaskinbehandling.

Skal se om det er mulig å flashe kontrolleren allikevel slik at jeg får satt opp JBOD. Klager den over at jeg kun har en disk da óg gir jeg opp. Merkelig at den ikke virker når jeg setter kontrolleren i S-ATA mode og ikke RAID mode syns nå jeg.

EDIT:

Problem løst

Avinstallerte alt av drivere enda en gang for så å prøve en BASE-driver for non-RAID, dette virket ikke. Innstalerte så en RAID5 driver og satte BIOS til S-ATA. Bang, der lå disken i diskbehandling. Formaterer 465GB nå. :)

Takk for hjelpen.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...