Gå til innhold

Litt uskarpt skjembilde med Linux

Anbefalte innlegg

Jeg har prøveinstallert en rekke Linux-distribusjoner de siste årene på forskjellige PCer. En fellesnevner har vært at skjermbildet aldri blir like sylskarpt som med Bill Gates installert. Med min nye ubuntu er skjermbildet bra, men tekst og "look and feel" er og blir en anelse uskarpt på det jeg installerer av Linux. Et unntak er kanskje visining av bilder, som virker å være helt skarpt. Men dersom jeg åpner opp en nettleser får jeg aldri den hærlige sylskarpe teksten på LCD-skjermene som under Gates.

Endret av marsipankake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK. Byttet tittelen.

Skjemoppløsningene har vært identiske som ved Windows. Jeg tror ikke det er et driver-relatert problem heller. Det er bare en generell opplevelse som jeg har hatt på de fire PCene og de 8 forskjellige distribusjonene jeg har eksperimentert litt med de siste årene. Er det ingen som gjenkjenner hva jeg snakker om?

Lenke til kommentar

Takk for tipset om msttcorefonts. FireFox viser en del nettsider mye mer "naturlig" eller "vanlig".

Men tekst er fremdeles lett uskarpt enten det er i OpenOffice, Gedit eller på nett. Tror det fremdeles hovedsakelig gjelder tekst.

Dette er på ingen måte en dealbreaker for ubuntu, men jeg lurte på om Linux var kjent for å være litt uskarp i teksten på de fleste distribusjoner.

Da er det vel bare hos meg da...

Endret av marsipankake
Lenke til kommentar

Jepp, Mr.Elendig er nok inne på noe her. Jeg også tror dette har med en eller annen anti-aliasing av fontene. - Det er vel ikke slått på som standard i windows, dersom man ikke er vant med det kan kanskje fontene føles litt mer uskarpe enn i windows. - Det er fordi antialiasing faktisk gjør fontene litt mindre skarpe. Men de fleste mener nok at det ser bedre ut med AA enn uten.

Uansett, du kan justere det i gnome via:

System->Preferences->Fonts

Lenke til kommentar

Jo, der var det - System->Instillinger->Skrift - men det så bedre ut før - nå ble alt *litt for tynt* - grusomme fargekollisjoner f.eks i x'en i Linux - jeg må vist prøve meg fram litt. Men nå vet jeg hvor jeg skal se :)

Lenke til kommentar

Har samme problemet jeg også. Har aldri klart å få skikkelige fonter i linux. Har prøvd med sub-pixel hinting men det blir ikke like bra som ClearType med windows.

Fontene er noe av det som irriterer meg mest med linux, håper det blir bedre etterhvert.

Jeg liker linux, men jeg klarer ikke sitte lenge av gangen fordi jeg blir så sliten i øynene på grunn av fontene.

Lenke til kommentar

Er helt fersk selv også, installerte ubuntu 704 for 2 uker siden,

hadde en dårlig uskarp skjerm, men installerte driver og justerte oppløsning

og etter det ble det noe helt annet.

Var vel ikke samme problemet , men uansett... hvis det kan hjelpe noen så.. :)

Mvh

Endret av krbalto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...