Darthvulture Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 jeg og en annen i klassen har valgt å utforske php som ett skole prosjekt. Det første målet vårt er å kunne lage ett fungerende mail sendings skjema hvor vi da kan sende mail via en php laget side. Vi har greid selve oppsettet, men den blir ikke sendt helt bort. Vi har lest litt om .ini fil,og at det er nødvendig for at det skal bli sendt,men vi har ikke peiling på hvor og hvordan denne skal plasseres. den ene test siden jeg har laget er: http://mikkelweb.net/phptommy/test.php og webkoden er: <html> <body><?php if (isset($_REQUEST['email'])) //if "email" is filled out, send email { //send email $to = $_REQUEST['email'] ; $subject = $_REQUEST['subject'] ; $message = $_REQUEST['message'] ; $headers = "From: $from"; mail( "[email protected]", "Subject: $subject", $message, "From: $email" ); echo "Thank you for using our mail form"; } else //if "email" is not filled out, display the form { echo "<form method='post' action='test.php'> Email: <input name='email' type='text' /><br /> Subject: <input name='subject' type='text' /><br /> Message:<br /> <textarea name='message' rows='15' cols='40'> </textarea><br /> <input type='submit' /> </form>"; } ?></body> </html> Vi trenge hjelp nokså fort, så hvis du kan dette så venligst fortell, og hvis du kan en enklere metode, så er vi svært glade for å lære den;) Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Først ville jeg ha byttet ut REQUEST med POST. Tror noen prata på at REQUEST er "ut" Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 ... og jeg ville validert inputen (spesielt subject) før jeg sendte den ut sånn. Kan finne på mye rart med den der gitt. Lenke til kommentar
mske Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Som Ernie sier er det utrolig viktig å validere input. (Hvis jeg ikke tar feil så har du glemt å angi variabelen $from en verdi også) Ontopic: Er du sikker på at du har SendMail på serveren din? Hvis du er usikker så kan du sikkert kontakte kundeservice hos leverandøren din. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 en meget enkel test for å sjekke om du har mulighet til å sende mail fra serveren i hele tatt: PHP <?php if (mail( "[email protected]", "Hei, vi kan sende mail!!", "Jepp, vi kan sende mail", "From: [email protected]" )) { echo"Mailsending er fullt mulig"; } else { echo"ikke mulig å sende mail fra denne serveren"; } ?> legg i en fil du kaller for eksempel mail.php, last opp og åpne i nettleseren. php.ini-filen skal plasseres i samme mappe som der PHP er installert, evt. under C:\Windows\system\ (om jeg ikke husker feil) hvis det er en Windows-server. dvs. at du må ha administrativ tilgang til serveren for å få endret den, det holder ikke med FTP-tilgang. Lenke til kommentar
Darthvulture Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 ahh tusen takk for svar ok jeg skal bytte ut POST me REQUEST, lurte faktisk litt på akkurat det der, siden jeg så POST kommandoen også var der. men denne serveren er nettbaset/ftp, så jeg antar jeg skal legge denne i rooten av den siden? og jeg skal teste den validerings greia igjen, takk for svar;) Lenke til kommentar
Darthvulture Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 jeg er sikker på at jeg har det ja siden jeg prøvde den der ventle sin test, og den funket meget bra Lenke til kommentar
Darthvulture Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 yes, fikk det til å funke nå. det vi gjorde var å skifte mailen der det sto "someone@example...." og så byttet ut(iallefall jeg gjorde det) POST med REQUEST, men det funket med begge så det var ikke så farlig. nå tror jeg at jeg skal fyre inn en sånn spamcheck også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå