Gå til innhold

Er havregrøt usunt?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting. Havregrøt, laget kun på havregryn og vann. er det usunt? på Havregrynspakken står det jo faktisk at det er 360 kcal pr. 100 gram. og det er jo ikke så lite! i forhold til at det skal være f.eks frokost. spiste det til frokost her om dagen, men vet ikke om jeg tør lenger hvis det inneholder så sinnsykt mange kcal. :hrm: det metter utrolig lenge da, det er jo positivt :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Energirikt er det, så slanker du deg/sitter særs mye i ro er det jo ikke helt toppers. Likevel er det en fin frokost da du trenger noen kcals etter å ha sovet 8 timer. I tillegg er det veldig næringsrikt, havre er vel gjerne det mest næringsrike kornet som blir brukt til daglig.

Usunt er det iallefall ikke.

Lenke til kommentar

aah...takk for svar:) Spesielt det at jeg trenger jo faktisk ikke å spise 100 gram havregryn :thumbup: men har ikke kjøkkenvekt da! noen som vet hvor mye ca. 50 gram havregryn er? en liten kopp eller hva? kanskje noen kan sjekke med kjøkkenvekta? ;)

Lenke til kommentar

Viktig med god frokost.

Så jeg kjører en full tallerken med havregryn, dvs. ikke kokt. Mye energi som holder lenge. Skal ikke være redd for å spise godt om morgenen. Slanker du deg bør du heller kutte ned på middag og spise bortimot ingenting mot kvelds. ;)

Lenke til kommentar

Nå blir jeg glad:P Siden jeg hater å være sulten før lunsj, gjennom skoledagen :dontgetit:

Pluss at jeg bruker å spise et eple til kveldsmat:P Så kanskje jeg kan spandere litt havregrøt på meg selv:) Det er så utrolig godt :)

Lenke til kommentar

Havregrøt er sunt.

Det inneholder mye trege karbohydrater som er bra å ha i seg på morningen for å få en bra start på dagen!

Og du må ikke være så redd for kcal, høres ut som kcal er kjempefarlig. Kcal er ikke farlig, det er rett og slett energi, men hvis det blir alt for mye legger det seg som fett. Et vanlig sunt kosthold med havregryn til frokost blir man ikke feit av. er vel medier som fremstiller kcal som noe veldig farlig, ikke rart folk er feilinformert. De spiser mye godteri og drikker mye Cola, men når det kommer til mat med litt kcal "tørr" de ikke spise det.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Havre er veldig sunt. I tillegg til å gi ett gjevnt blodsukker, er det mye vannløslige fiber. Det bidrar til å senke det "dårlige" kolesterolet og redusere risikoen for hjerte -/karsykdommer. Du kan vurdere å lage grøten av havrekli, enda sunnere, mindre kalorier og mer av de gode egenskapene.

Lenke til kommentar
Havre er veldig sunt. I tillegg til å gi ett gjevnt blodsukker, er det mye vannløslige fiber. Det bidrar til å senke det "dårlige" kolesterolet og redusere risikoen for hjerte -/karsykdommer. Du kan vurdere å lage grøten av havrekli, enda sunnere, mindre kalorier og mer av de gode egenskapene.

8694548[/snapback]

Er havrekli de store havregrynene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...