Beinet1 Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Hei! Nå er tiden inne til å ta over "arvegodset" fra min Bestemor. En Morris Oxford -68 modell kjøpt splitter ny av hennes far og har idag kun 83000km på telleren. Problemet er at rusten har satt seg godt rundtomkring på bilen og restaureringsjobben kommer til å bli et kveldsprosjekt over flere år. et må sveises kanaler og mye annet. Lakken "buler" både her og der som tyder på rust under. Mit spørsmål er, hvordan skal jeg behandle rusten slik at denne ikke fortsetter etter at jobben er gjort? Hva kan jeg sprøyte inn i kanaler og dører for å forhindre videre rusting? Jeg vet at det finnes haugevis med "vidundermidler" på markedet som en bare smører på rusten slik at den stopper og er så klar for lakkbehandling, men jeg har inntrykk at dette kun er kortvarig. Er det noen her som har erfaringer fra metoder som har vist seg å holde i årevis? Dette er en bil jeg vil ta vare på da det finnes svært få av den igjen i norge, trur det var 3 stk registrerte igjen i -94 med skilter på. Lenke til kommentar
maZe- Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 jeg har nettopp tatt rusten på min bil. og jeg gikk til med vinkelsliper på den gikk veldig bra. Men det eneste er at du må begynne med en del sparkel. Så det er jo ikke noe gale til jobb. Brukte vinkelsliper rundt hele bilen jeg. Og det fungerer veldig bra:) Får tatt all rusten på den måten. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 jeg har nettopp tatt rusten på min bil. og jeg gikk til med vinkelsliper på den gikk veldig bra. Men det eneste er at du må begynne med en del sparkel. Så det er jo ikke noe gale til jobb. Brukte vinkelsliper rundt hele bilen jeg. Og det fungerer veldig bra:) Får tatt all rusten på den måten. 8564584[/snapback] Vinkelsliper med stålbørste er bra, men er det dype groper i metallet tar den ikke alt den heller, da må du sandblåse.. Lenke til kommentar
maZe- Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 jeg har nå greid å fått vekk alt på min golf der var det dype groper også menmen Lenke til kommentar
stighenning Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 1. Børst med stålbørste (grove deler).. 2. Slip med finere sand papir 3. Mal på BRUNOX rust middel og mal over etter 24 timer Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Er det rust i sveiseskjøter o.l så er det bare sveising som gjelder. På bruk og kast biler kan man selvsagt bremse slikt med div lurium men for en permanent fjerning er rust ofte som kreft, man må fjerne alle spor. Sandblåsing er vel også det eneste som duger på overflaterust. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Hei! Nå er tiden inne til å ta over "arvegodset" fra min Bestemor. En Morris Oxford -68 modell kjøpt splitter ny av hennes far og har idag kun 83000km på telleren. Problemet er at rusten har satt seg godt rundtomkring på bilen og restaureringsjobben kommer til å bli et kveldsprosjekt over flere år. et må sveises kanaler og mye annet. Lakken "buler" både her og der som tyder på rust under. Mit spørsmål er, hvordan skal jeg behandle rusten slik at denne ikke fortsetter etter at jobben er gjort? Hva kan jeg sprøyte inn i kanaler og dører for å forhindre videre rusting? Jeg vet at det finnes haugevis med "vidundermidler" på markedet som en bare smører på rusten slik at den stopper og er så klar for lakkbehandling, men jeg har inntrykk at dette kun er kortvarig. Er det noen her som har erfaringer fra metoder som har vist seg å holde i årevis? Dette er en bil jeg vil ta vare på da det finnes svært få av den igjen i norge, trur det var 3 stk registrerte igjen i -94 med skilter på. 8563177[/snapback] på en slik bil ville jeg tatt av alle løse deler og ut med motor så sandblåst eller syrebehandlet bilen for å fjerne all rust så påbegynt sveising/lapping for å tette hull og fikse ødelagte sveisesømmer. så lakket hele bilen på nytt i original lakk. kanskje den dyreste men da er du også garantert bra resultat vil jeg tro. for å forebygge så må kan du vel brukke en spesiell grunning tror jeg. ialelfall holde bilen skikkelig rein over og under så pleier det å hjelpe lykke til iallefall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå