Gå til innhold

x1600pro 100 grader

Gjest Slettet-INkUtP

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-INkUtP

Hehe kjører saphire Radeon x1600pro AGP og jeg lider av varme trøbbel gpu står på 80 grader når je ikke gjør noe selv om vifta står på 100% og når jeg spiller Oblivion på high går gpuen oppi 120 grader. Det kan ikke være riktig 120 da burde gpuen "sprengt" , bruker ATI tray tool. Ken det være noe feil med en sensor eller noe sånt? :whistle:

Endret av Slettet-INkUtP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du har skaffa deg en liten varmovn der gitt =)

*steker egg og bacon*

Du har skrevet: Grafikk: Saphire Radeon x1600pro 512mb AGP (x1950) i sitatet....

Så regner med at det er ganske bra klokka :p

(husk at om du når frekvensene til x1950 så mangler du masse før du tar innpå koret)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP

Oh shit sorry my bad my bad det betyr at jeg snart skal kjøpe det :p

Men vet du/ noen om varme problemene det er ikke clocket eller noe. :whistle:

Lenke til kommentar
Oh shit sorry my bad my bad det betyr at jeg snart skal kjøpe det :p

Men vet du/ noen om varme problemene det er ikke clocket eller noe. :whistle:

8563150[/snapback]

jeg husker da jeg hadde ett x800gt med orgianl kjøler og ingen vifter ut av kabinettet... da ble det ekstremt varmt :ph34r:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP

aha men 80 grader er farlig vel har lest litt rundt at kortet er i fare sonen på 60-75 grader mens de spilte wow. :ermm:

Lenke til kommentar

80 grader er ikke farlig, mens 120, vel, GPUen behøver ikke sprenge av den grunn, tror de typisk tåler opptil 130-140, men det er risikabelt.

Det kan være at kjøleren har dårlig kontakt med GPU, f.eks. at den sitter skjevt eller at det er for mye eller lite termisk pasta. At det er feil med sensoren virker heller ikke usannsynlig.

Lenke til kommentar

Har hørt om andre som også har hatt problemer med høy temperatur på X1600 Pro. Så det er visst ikke uvanlig, men temperaturen er jo klart for høy, 80C idle er mye og over 100 ved load er jo ikke akkurat beroligende det heller. Når man tenker på at mitt forrige X1950 Pro AGP maxet ut på ca 70C ved load.

Lenke til kommentar
Har du kjent på kortet om det faktisk er så varmt som sensorene sier?

8567833[/snapback]

du må huske at kjøleribbene er alltid varmere enn selve varme sourcen. Så viss kjøleren er kald, lunken kan det tyde på dårlig med kontakt fra selve kjærnern (VPU i ati's tilfelle)

Man kjenner veldig fort på lukt om mettall er varmet opp, så kan være greit å lukte litt inne i marsinen før du tar på den... for å ungå at du brenner deg.

Hadde det vært cpuen min som hadde vært 100grader så hadde jeg ikke rørt ribbene uten at jeg viste de var kalde... :ph34r:

Uansett, har du vpu recovery på så reagerer den på tempen på skjermkortet ved å deaktivere driverene og 3d generelt. Blir som om du ikke har innstalert drivere i det hele tatt.

På x800gt var den der viss kjernen passerte 65grader og det vill jeg tro er noe av det samme som på ditt kort. Sjekk det ut ;) evt prøv å aktiver vpu recovery i ati controllpanelet ;)

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Har du kjent på kortet om det faktisk er så varmt som sensorene sier?

8567833[/snapback]

du må huske at kjøleribbene er alltid varmere enn selve varme sourcen. Så viss kjøleren er kald, lunken kan det tyde på dårlig med kontakt fra selve kjærnern (VPU i ati's tilfelle)

Man kjenner veldig fort på lukt om mettall er varmet opp, så kan være greit å lukte litt inne i marsinen før du tar på den... for å ungå at du brenner deg.

Hadde det vært cpuen min som hadde vært 100grader så hadde jeg ikke rørt ribbene uten at jeg viste de var kalde... :ph34r:

Uansett, har du vpu recovery på så reagerer den på tempen på skjermkortet ved å deaktivere driverene og 3d generelt. Blir som om du ikke har innstalert drivere i det hele tatt.

På x800gt var den der viss kjernen passerte 65grader og det vill jeg tro er noe av det samme som på ditt kort. Sjekk det ut ;) evt prøv å aktiver vpu recovery i ati controllpanelet ;)

8569935[/snapback]

Noe dårlig formulering der ja, mente egentlig at han måtte sjekke om sensoren leste av riktig ved å sjekke med andre midler, ikke legge pungen oppå kjøleribba :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP

Ja jeg har kjent på selve gpuen eller den bløte pute greia jeg kan holde fingeren der i ca. 5 sek før jeg brenner meg og det svir. Men hadde det vært 120 hadde jeg svidd av meg fingeravtrykket mitt så det burde være noe feil med sensoren eller noe sånt vil jeg tro da. :hmm:

Jeg har også på VPU recover, og det har aldrig sjedd noe før. :hmm:

Endret av Slettet-INkUtP
Lenke til kommentar

altså, 120grader er ikke nok til å svi av noe hud(ikke på fem sekunder). En lighterflamme er typisk 500-700 grader, så kan du begynne og sammenligne...

En grafikkjerne tåler 120 grader, men det er som nevnt tidligere risikabelt. Nå har ikke jeg lest hele tråden, men løsninger er jo å prøve å få bedre kontakt mellom kjøler og kjerne/minne ved å legge på ny termisk pasta, kjøpe ny kjøler.

Sistnevnte blir vel uaktuelt ettersom du skal kjøpe x1950, som jeg selv har, helt grei ytelse fra det kortet ihvertfall.

Hvordan er det med temraptur på andre ting? CPU kjerne? Har du god lufting i kabinettet?

Endret av PatrickM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP

Hehe jeg vet ikke tempen på cpu men jeg tror ikke den er så veldig varm. :hmm:

Jeg har 3 kabinett vifter, cpu og grafikk kjøler.

Og å skifte kjøler er uaktuellt jeg skal kjøpe meg nytt kort snart så ...ja. :whistle:

Endret av Slettet-INkUtP
Lenke til kommentar

altså, så lenge du ikke opplever problemer, som ustabilitet og lignende trenger du egentlig ikke å gjøre noe. Høy tempratur vil korte ned levetid på gpu noe, men ikke ekstremt mye. Du skal jo kjøpe nytt kort snart uansett.

"Dont fix it, if it aint broken", anyone?

^^ Eller noe i den dur.

Lenke til kommentar

jeg har et 1650pro som jeg kan praktisk talt steke egg på... har ikke målt tempen på det, men det er sånn at man brenner seg :\

det skal sies at jeg tror jeg glemte å ta av en liten gummi dritt på undersiden av Gpu'n.... liten myk sake med rosa overflate med en hvit rar gummi inni.

Lenke til kommentar
jeg har et 1650pro som jeg kan praktisk talt steke egg på... har ikke målt tempen på det, men det er sånn at man brenner seg :\

det skal sies at jeg tror jeg glemte å ta av en liten gummi dritt på undersiden av Gpu'n.... liten myk sake med rosa overflate med en hvit rar gummi inni.

8572106[/snapback]

"Den lille rosa gummi dritten" skal være der :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...