sirtommen Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Jeg har en del bilder. ca 1700 - 2200 bilder (litt avhengig om jeg får eksterndisken min til å funke igjen...) Men etter den kresjen så har jeg bestemt meg for å få orden på bildene mine. Sånn, virkelig system. Alle bilder samme plass (med backup) og et program til å håndtere de. Det som er drømme funksjonene: Jeg må kunne tagge bildene. Slik at jeg kan søke på et fornavn feks, og så kommer alle bildene som har en tagg med det navnet. Eller stedsnavn osv. Må kunne ha mange tags i på samme bilde. Det må være oversiktlig. og må kunne lage thumbnails Noen tips til andre nyttige funksjoner? I tillegg trenger jeg et bildegallery på nettet. Har brukt mye gallery2, og er sånn delvis fornøyd med det. Men noen som har noe de synest er bedre? Coppermine brukte jeg før, men var ikke så fornøyd. Jeg bruker Ubuntu primært. Har ikke windows installert. Så programmet bør helst funke i wine. Men nevn ditt windows forslag for det. Jeg har en stasjonær som jeg kan bruke til fotoalbum Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 (endret) pixmaina eller hva det heter fra google, prøvd det? eller adobe sin gratis greie? men om de liker seg i wine er nå en annen sak, er også knotete å få ting til å fungere slik i wine også... ville prøvd og funnet ett program for ubuntu kanskje prøve dette: http://packages.ubuntulinux.org/dapper/web/album er html album da... har ingen erfaringer med det... Endret 8. mai 2007 av VikinGz Lenke til kommentar
perottol Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 digiKam skulle vel dekke de fleste behov innen organisering. Den tagger på exif, så du får lagret taggene du legger inn. Tror ikke programmet finnes for Windows, til det har jeg benyttet litt ACDSee, men her må du ha pro-versjonen for å lagre tagger i exif (noe som er en stoor fordel). Les mer om digiKam her: http://www.digikam.org/ Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 digiKam skulle vel dekke de fleste behov innen organisering. Den tagger på exif, så du får lagret taggene du legger inn. Tror ikke programmet finnes for Windows, til det har jeg benyttet litt ACDSee, men her må du ha pro-versjonen for å lagre tagger i exif (noe som er en stoor fordel). Les mer om digiKam her: http://www.digikam.org/ 8562760[/snapback] dette er vell ett KDE program, brukeren over bruker UBUNTU som bruker GNOME Lenke til kommentar
ahaf Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 (endret) Støtter forslaget om Digikam. Det fungerer fint under Gnome. Googles Picasa finnes i Linux versjon (egentlig Windows versjon pakket med tilpasset wine). Pent brukergrensesnitt, men ikke så fleksibelt som Digikam. Mangler bl.a. muligheten til å lagre kommentarer og tag'er i EXIF /IPCT Endret 8. mai 2007 av ahaf Lenke til kommentar
perottol Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 dette er vell ett KDE program, brukeren over bruker UBUNTU som bruker GNOME 8562790[/snapback] Ja, det så jeg ikke før nå... Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Hva med picasa? det er et svært bra program som jeg ikke kan få skryte nok av. Det er i tillegg gratis! Jeg vet ikke om det finnes på Linux. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Hva med picasa? det er et svært bra program som jeg ikke kan få skryte nok av. Det er i tillegg gratis! Jeg vet ikke om det finnes på Linux. 8562841[/snapback] tror wine tar det... er ikke sikker.... Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Som ahaf sa over, Picasa kjem for Linux, men det vert køyrd gjennom Wine (eller noko slikt). http://picasa.google.com/linux/ Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 Skal se på forslagene Er greit om programmet ser litt pent ut og. Er veldig opptatt av funksjonalitet og utsene Lenke til kommentar
Inc Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Hvis jeg får låne tråden litt... Er det ditto program til windows? Lenke til kommentar
la7tma Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 (endret) jeg har mellom 20 000 -25 000 bilder. for å holde orden på dem tager jeg med et program som heter itag som du finner her:http://www.itagsoftware.com/index.php og picaca2 som jeg syns holder til mitt bruk. beggge programene er gratis. Endret 8. mai 2007 av la7tma Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 (endret) Nå har jeg tagget en del bilder i digiKam. Konge program faktisk, men snuste litt på Picasa.. Lurer på om jeg skal kjøre begge en stund. For å se hvem av de som er best til å jobbe i Edit: la7tma: en ting jeg lurte på. Kan ikke Picasa tage bilder? Siden du bruker Itag i tillegg? Endret 8. mai 2007 av Missy TommeN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå