cyclo Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Finnes det noen (god) grunn for å ikke bruke onclick istedet for en a tagg på en webside som uansett krever javascript for i det hele tatt å fungere? Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Jeg, i motsetning til de fleste, liker å bruke javascript, så lenge det ikke blir altfor mye av det selvfølgelig. Så, jeg stemmer for onclick Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Hva skal du bruke onclick til? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-mRjwtK9u Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Kjør på med onclick. Husk på å sett cursor: pointer i css'en, så muspekeren endrer seg, det er viktigere enn om det er en onclick eller a-tag. Endre Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 esolem: Det er slik jeg alltid har gjort det Men hørte noen som sa at det var dumt å bruke onclick om man kunne unngå det, så selv om min første tanke var at det var bare tull, tenkte jeg skulle lufte tanken. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-mRjwtK9u Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Du risikerer jo at de som har slått av javascipt ikke kan navigere i siden din, men ettersom du skriver at du er avhengig av javasript så ser jeg ikke noe problem med det. Endre Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Det er bare å gi en liten notis om dette. Dessuten er det svært få som har deaktivert det. Man får også opp en melding om det. Lenke til kommentar
Runar0 Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Ein person som har javascript deaktivert vil ikkje dra nytte av ajax koden heller, dermed så bør det gå heilt fint å bruke onclick Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Det burde ikke være et problem å lage en side som kan brukes både med og uten Javascript. Først lager du siden Javascript-fri, og så kan du legge det til etterpå Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Nå er det vel snakk om Ajax også.. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Ja? Og AJAX er Javascript. Burde ikke bli noe større problem Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 DemoniZer: Det spiller liten rolle. Bare husk på at "knappen" ikke skal være der vis man ikke har støtte for javascript. (Skriv ut med dokument.write i samme filen som AJAX-scriptet ligger i. Sånn at vis brukerene som ikke får lastet ned skriptet (f.eks. blokkert av brannmur) heller ikke ser knappen.) Det er ikke bra at brukere får servert en knapp hvor det ikke skjer noe vis man ikke trykker på den. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 Hmm. Var plutselig mye aktivitet her. Nå har det seg slik at siden min er basically helt ubrukelig uten javascript pga. heftig bruk av ajax. Dermed blir den en melding på forsiden om at javascript e nødvendig, og det blir ikke noen "alternativ" side for de som ikke har det. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Men hvorfor bruker du så mye Ajax, da? Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Nøyaktig hva skal du bruke onclick til i dette tilfellet? Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Kan være jeg har misforstått litt her, men er det ikke slik at adressen til linken ikke vises(når du holder over linken) hvis du bruker onclick, altså at du ikke kan "se" hva linken er? Isåfall er det noe av det som irriterer meg mest med javascript. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 Det er fullt mulig å få den til å vise url selv med javascript, men i dette tilfelle (ajax) er det ganske dødfødt. Ingen har vell interesse av å se at en link kjører f. eks. ajax_show_user_login(ajax.getform['navnpåform']) etc etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå