Gå til innhold

Program for masse-ID3 opprydning (mp3-samling)?

NuB

Anbefalte innlegg

Det later til at det blir mp3-spiller kjøp, en apiller av den typen som baserer hele sitt file retrieval -system på at mp3ene er godt tagget. Vel, mine filer har helt tilfeldige og horrible id-tags.

Jeg bruker winamp og explorer til å spille av mp3er, liker å bruke mappe-struktur fremfor et fancy schmancy ID-tag-avhengig-program. Sikkert også litt fordi taggene er elendige, særlig når de gjelder sjanger: Det virker det som om ca 40% ikke har opgitt noen sjanger, og resten av filene har omtrent en sjanger hver. Ikke akkurat noe godt utgangspunkt for å benytte en spiller som er helt ID3-avhengig.

Derfor: Finnes det noe program som forhåndsvis enkelt kan rydde opp i en samling på rundt 4000-5000 filer- helst fylle inn navn og artist tag etter filnavn (store deler har strukturen artist - navn), men helst ikke skrive over slike tagger der de allerede eksisterer. Det bør også være mulig å gi masse filer på en gang en sjanger- f,eks har jeg en folder med bare reggae (at jeg også har underfoldere med subsjangre for jeg vel heller leve med at jeg ikke klarer å representere i tagger). Hele programmet er avhengig av at artist, navn, sang og sjanger er uttfylt mest mulig korrekt.

At programmet kan hooke seg opp med cddb eller lignende og fylle ut ekstra informasjon kunne jo også vært greit, men erfaringsmessig er sånne databaserbaser ganske unnyttige for mine filer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har i lang tid brukt et lite program kalt MP3 Manager, dette har ikke noen CDDB-funksjon, men baserer seg på at man skriver inn informasjon selv. Av egen erfaring fungerer ikke sånne programmer optimalt uansett, spesielt hvis man er nøye på hvordan informasjonen skrives, hva som skal være med osv.)

MP3 Manager fungerer utmerket, i og med at man kan rename f.eks alle sanger av en artist ved kun å skrive inn navnet en gang.

Å rydde i 4-5000 sanger blir selvsagt en stor jobb.

Lenke til kommentar

Huff, dette høres jo deprimerende ut...Men jeg er forsåvidt rede til å gjøre en innsats. Har allerede gjort det med å sortere filene i ulike mapper. (Jeg kan legge til at nesten alle filene er individuelle, det vil si at det er svært få hele album). Men finnes det måter å få taggene til å fylles ut etter filnavn etter "artist - låt"-formelen? Hvis det i tillegg hadde gått an å endre alle sjangertaggene i en spesiell folder hadde det jo ikke sett så verst ut likevel. Kan ikke se for meg at dette skal være noe stort problem, i hvert fall den siste funksjonen jeg nevner bør vel være vanlig?

Lenke til kommentar

Jeg har for lengst gitt opp med å legge filene i forskjellige mapper.

Jeg bruker programmer fra http://www.dbpoweramp.com/.

Dette er et åpenkilde prosjekt.

Når jeg tar backup på cdene mine er det bare til å legge cden i skuffen og åpne programmet.

Da konverterer programmet låtene til det mp3 formatet jeg har forhånds bestemt (320 k/s), henter id3 tags og filnavn fra en database på internett. Alt skjer helt automatisk. Pcen min bruker min 8 min på en musikk cd.

Omtrent alle cder er i databasen. Hvis en cd ikke er i databasen må du legge inn alle data selv. Programmet spør da om du vil legge inn dataene inn på internett databasen.

Programmet er også veldig oversiktlig. Jeg kan stille opp mp3 filene etter artist, låt, plass i filsystem, osv.

Og det beste av alt: DET ER GRATIS!

MVH Øyvind

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...