Gå til innhold

ASUS P5NE-SLI 650I, tråd. Linker til mindre tråder

Anbefalte innlegg

Litt basis info om kortet. det ryktes å være best i 3d, gi extra fbs.

gode bios instilliger, bra voltmuligheter, både til cpu, chipsetts, og ram.

det har klart 503fsb for noen.

en bør ha 1.4 volt på chipsett etter400-450fsb.

det er mulige å strape 800fsb prosessor allendale til 1066, så den leses som en e6600 bare med mindre cache. fordi e4300 har samme multiplier "9" som e6600.

og koster nesten halvparten.

prosessor starter på 1.35 volt. og hovedkortet går til 1.6 som er mer en anbefalt for vanlig amature tweaker.

å koble til småkabler var en fryd med dette hovedkortet, fordi det er en klosse du kobler alle små hd ledninger i på utsiden før du kobler den i hovedkortet. mye tid spart.

det finnes allerede 4 tråder om hovedkortet, det går litt i surr her. jeg prøver å samle dem alle i 1 så en slippe å leite for mye.

Anbefaling av south bridge kjøler?

kan nevne at dem som har custom vifte, at den vil kjøle northbridge kjøleren, og at dermed er ingenvits å bry seg om den omtrentlig? vel, så lenge den blåser nedover.

bruker selv xp.90c og det ser lovende ut med kjøler som blåser nedover på northbridge kjøleren, eneste er det er ingenting på southbridge til å kjøle.

ASUS hovedside med linker til bioser, flash program etc

http://no.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=11&l3=473

lydfeil

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=757062

fsb

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=752287

oc

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=738688

pakkeløsing

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=746404

awdflash.exe 0602.bin

har hatt problemer med å flashe noe annet enn 0202, ingenting annet virker, nytter ikke å trykke del for å komme inn i bios.

jeg får 6 firkanter i forskellige farger og symboler. når jeg booter. som en slags bøgg, noen som har et clue`?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Håper noen kan hjelpe meg med problem jeg har. Ikke sikker på hva som årsaken til at det ikke virker, men tror kanskje det er mitt p5ne-hovedkort.

Når jeg starter maskinen får jeg "blank screen" - ikke bios-oppstart eller noenting

Jeg har satt sammen maskinen selv med disse komponentene:

club3d 8800 gts

core 2 quad q6600 2,4

ocz ddr2 system elite dual channel 5-5-5-12

western digital 7200rpm s-ata 500 gb

Kortet får strøm (cpu-viften går osv), men ingenting skjer. Jeg bruker også

dvi-vga-overgang til skjermen, kanskje det er noe der?

Setter stor pris på om noen har noen forslag, tips til ting jeg kan prøve osv!

mvh Jon

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har også fått bestilt meg kortet med følgende hardware

Intel Core 2 Duo E6750

Noctua NH-U9F, 4 Dual-Heat-Pipes, 92mm vifte

Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology

Gayward 8800GTS 320mb

Ser ut som kjølingen av SB og NB og flashing som blir mitt prioritet når jeg får kortet.

Ser at det har kommet versjon 0703, har du prøvd denne?

Endret av Duqe
Lenke til kommentar
Jeg har også fått bestilt meg kortet med følgende hardware

Intel Core 2 Duo E6750

Noctua NH-U9F, 4 Dual-Heat-Pipes, 92mm vifte

Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology

Gayward 8800GTS 320mb

Ser ut som kjølingen av SB og NB  og flashing som blir mitt prioritet når jeg får kortet.

Ser at det har kommet versjon 0703, har du prøvd denne?

9398417[/snapback]

Har ikke så altfor ulikt oppsett som deg.

SB trenger knapt kjøling da den kun styrer PCI, USB, SATA o.l. Har selv bare slengt på en bitteliten kjøleribbe som henger der bare ved hjelp av kjølepasta. Den er knapt lunken.

NB blir derimot ganske varm med min quad-prosessor og 4 ram-brikker. Samt en mild overklokk. Har satt en 80mm vifte til og blåse på ram og NB. Den blåser skrått for å få varmen i retning eksos-vifta. En annen grunn er også at jeg ikke får plass pga. min store CPU-kjøler. (Noctua NH-U12F) Denne er litt større en din, så godt mulig du får plass til en 80mm på NB. Kan også komme ann på hvordan du snur kjøleren din.

Har også fjernet original goopen under NB-ribba, og lagt på et fint lag med Artic Silver 5.

Kjører BIOS 0703 her. Har testet fra 0401 (også hakket gamlere _tror_ jeg, husker ikke helt sikkert) og nyere. Ingen problemer med noen hos meg, men CPUen din (med 1333FSB) er vel ikke støttet før BIOS 0401 eller nyere tror jeg. Sjekk Asus-siden. ;)

Edit: Har funnet ut at mitt kort har FSB-vegg på 375MHz. (1500MHz effektivt.) Trolig pga. Q6600 min. Har også testet med bare 2 brikker med ram.

Endret av Sagart
Lenke til kommentar

Endelig så er alt montert ferdig, men jeg har et varmt problem, ifølge PC PROBE 2 så er motherboard tempen 45C, er dette ille? PC PROBE 2 har grensen på 36C. CPU er ca 35C. Skjermkortet er på det meste 75C i bioshock. Og spilling i ca 15min så fryser alt seg.

Lenke til kommentar

Bruker selv 0401. Har funnet ut at den passer best til mitt system, spesielt når det gjelder overklokking. ;) Men er ikke 0607 en beta-bios? Mener at 0608 er final.

Hvilke innstillinger i bios vil du vite? :)

PS, Temperatursensoren for HK sitter visstnok nede ved frontpanel-kontaktene, så ikke regn denne som Northbridge(chipset)-temperatur. ;)

Den beste løsningen for å finne ut ca. temp på NB er å legge en vanlig termometer-sensor. Selv kjenner jeg bare med fingrene om jeg lurer.

Har også en vifte som trekker luft ifra NB-kjøleren. Fant ut at dette var bedre for mitt oppsett enn en som blåser NB. Såklart kan dette variere fra system til system. ;) Reseat av NB-kjøleren med AS5 (Artic Silver 5 kjølepasta) kan også hjelpe på litt.

Hvilken overklokk har du? Volt på CPU, NB og minne?

Lenke til kommentar

Minne må jeg ha 2,1

cpu 1,55

NortBridge auto

Må også kjøre unlinked på fsb og memory.

Alt av temp er normal

cpu 36C

MB 43c

Skjermkort 56C

Btw det som skjer hos meg er at det fryser ofte i spill med de andre bios rev, kun 0607 som er stabilt. Har spilt bioshock og halo2 og det varierer fra 5min til 1t spilling før pcen fryser. Hva med deg? Har du testet noen maskinkrevende spill i f.eks ca 1t?

Endret av Duqe
Lenke til kommentar
Minne må jeg ha 2,1

cpu 1,55

NortBridge auto

Må også kjøre unlinked på fsb og memory.

Alt av temp er normal

cpu 36C

MB 43c

Skjermkort 56C

Btw det som skjer hos meg er at det fryser ofte i spill med de andre bios rev, kun 0607 som er stabilt. Har spilt bioshock og halo2 og det varierer fra 5min til 1t spilling før pcen fryser. Hva med deg? Har du testet noen maskinkrevende spill i f.eks ca 1t?

9484093[/snapback]

Mitt HK klarer ikke å kjøre Unlinked med så høy FSB som jeg kjører for tiden, uten å øke NB-volten mer. (Har FSB på 1423MHz)

Jeg slet også med at PCen hang seg etter en liten stund. Men bare med CPU-frekvenser mellom 2.7GHz og 3.2GHz. (1200-1420MHz FSB) På 3.2GHz og under 2.7GHz er det derimot helt stabilt.

Har kjørt Prime95(Full stresstesting på alle kjerner) i over 7 timer, så tror nok den er stabil ja. :)

Jeg har fått i meg et  p5ne sli hovedkort nå.

Er det noe spesielt jeg må tenke på før jeg skrur på pcen eller går alt av seg selv :)

9495504[/snapback]

Bare pass på at alt av kabler og slikt er satt i korrekt, så skal alt gå greit av seg selv. ;)

Lenke til kommentar

Hei. Har bestillt dette hovedkortet. Men har lest så mange innlegg fra folk som har trøbbel når det kommer til Geil 2x1GiB 800MHz Ultra 4-4-4-12.

Orker ikke gå gjennom feilmeldinger og BSOD's. Bør jeg endre på orderen?

Systemet jeg har bestillt er:

Intel Q6600 2,4 GHz

Asus P5N-E SLI

XFX 8800GTS 320

Geil 2x1GiB 800MHz Ultra 4-4-4-12.

HDD er Samsung Sata II 320GB

Noctua NH-U9F

Takker for hjelp. Planlegger oppgradere til 4x1GiB senere. Og det er da problemene dukker opp med de Geil modulene.

Lenke til kommentar

Ville uten tvil kjøpt disse brikkene tAno16.Da trenger du ikke være bekymret for minnet.

Hovedkortet du skal bestille er et meget bra kort,men det fremhever seg spesielt på dualcore.Mange rapporter sier at det ikke liker quadcore særlig godt dessverre.

Nå spørs det jo om du har planer om å klokke.Hvis ikke er det uansett et knallkort.Har kortet selv med en dual cpu,og jeg er meget godt fornøyd med det.

Lenke til kommentar

ok, takk lucky.

Bruker PC-en til noe spill. Men vil si PC-en skal være en allrounder. For bruk til alt mulig.

Hva er det som gjør de rambrikkene du peker til mer 'stabile' enn geila?

Burde jeg heller velge INTEL CORE 2 DUO E6850 3.00G 4MB 32BIT?

Vil det passe bedre til P5N-E SLI? Og vil ytelsen være ca det samme som på quaden?

Lenke til kommentar

Skal du klokke,vil jeg absolutt velge Crucial brikkene da du oppnår høy hastighet på dem,i motsetning til Geil.Uklokket er holder vel Geil det de lover.

Skal du ha quadcore,ville jeg ha satset på Intel P35 brikkesettet.Igjen,hvis du skal klokke.

Quad vs dual er vanskelig for meg å avgjøre.Mye avhenger av bruken,og hvor ofte du skifter cpu.Har du cpu noen år,vil jeg ha kjøpt quad nå.

Lenke til kommentar
Noen som har voltinstillinger (NB, V-core) på denne som funker på 333mhz fsb?

Kjører min v-core på alt mellom 1.392 og 1.41 med NB på auto, og faller ut av orthos etter rundt 2 minutter:(

9514559[/snapback]

Noen ram typer krever 2.1v, jeg hadde hele tiden problemer corsair twin 2gb, men etter endra volten til 2.1 så var den mer stabilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...