thunstop Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 hei jeg har logitech z-5500 og to vanlige høytalere på 280 watt og 4 ohm det jeg lurte på var om jeg kan bruke disse på mitt logitech anlegg (jeg har et vanlig anlegg og men det er på 50x4 og logitech anlegge er på 60x4) ps: bak på høytalerene så start det long term power 200w og short term power 280w? hva menes med det ?? Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Når du sier at det andre anlegget ditt ikke er sterkere pga lavere wattstyrke er ikke det nødvendigvis riktig. Det er snakk om strømforsyning som sannsynligvis er høyere på det andre. Husker det var en annen diskusjon om dette og det samme anlegget ble nevnt,husker ikke hvordan det endte men du kan jo søke det fram. Og forskjellen mellom short term power er det den kan gi over en kort periode mens long term power er det den kan klare over en lengre periode. Lenke til kommentar
thunstop Skrevet 7. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2007 Når du sier at det andre anlegget ditt ikke er sterkere pga lavere wattstyrke er ikke det nødvendigvis riktig. Det er snakk om strømforsyning som sannsynligvis er høyere på det andre. Husker det var en annen diskusjon om dette og det samme anlegget ble nevnt,husker ikke hvordan det endte men du kan jo søke det fram. Og forskjellen mellom short term power er det den kan gi over en kort periode mens long term power er det den kan klare over en lengre periode. 8561744[/snapback] ok men grunnen til at jeg lurte var for at når jeg begynner å spille høyt og det kommer mye bass så sier anlegget "overload" (anlegget skal ha 8 ohm og ikke 4 ohm) vet ikke om det har noe å si Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Er det en Pioneer du har? Det hender at når du har ledninger som treffer hverandre at det blir overload. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 men grunnen til at jeg lurte var for at når jeg begynner å spille høyt og det kommer mye bass så sier anlegget "overload" (anlegget skal ha 8 ohm og ikke 4 ohm) vet ikke om det har noe å si 8561770[/snapback] Dette har alt å si. Ohm, eller motstanden, fungerer slik at når det er mindre ohm er høyttaleren lettere å drive, men ironisk nok blir det vanskeligere for forsterkeren å drive høyttaleren. Vanlige hifi-forsterkere tar stort sett alle høyttalere mellom 4-8 ohm. Siden forsterkeren i Z-5500 er spesialbygget for de medfølgende høyttalerne på 8 ohm, vil jeg anta at dine 4 ohms høyttalere rett og slett blir for tung å drive. Mer info om nominell impedans i høyttalere vs. forsterkere finner du her. Lenke til kommentar
thunstop Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 Er det en Pioneer du har? Det hender at når du har ledninger som treffer hverandre at det blir overload. 8561853[/snapback] ja det er pioneer jeg har men har skjekket ledningene Lenke til kommentar
thunstop Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 (endret) ok takk skal dere ha har ikke så veldig my peiling på forsterkere og sant men liker høy og god lyd. får heller prøve og få et bedre anlegg. har du noen forslag til et anlegg til disse høytalerene (de heter jamo x 870) ps har det noe å si om jeg har på loudnes..? Endret 8. mai 2007 av thunstop Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 (endret) ... Endret 6. februar 2017 av Bønne Lenke til kommentar
thunstop Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 ps har det noe å si om jeg har på loudnes..? 8565561[/snapback] Loudnes har med bassen å gjøre, hør forskjellen med og uten du 8566903[/snapback] vet det men jeg har funnet ut hvordan jeg skal få spilt høyere uten at jeg får overload så det får gå for nå Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 vet det men jeg har funnet ut hvordan jeg skal få spilt høyere uten at jeg får overload så det får gå for nå 8568806[/snapback] Du kan jo poste hva du gjorde her,i tilfelle andre skulle ha sammen problem Hvilken Pioneer har du?Hadde VSX-515 og opplevde dette noen ganger. Satte att-on og M/L off så fikset det problemet. Lenke til kommentar
thunstop Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 jeg har vsx-407 men det fiksa ikke akkurat probleme men det gjorde at jeg kunne spille høyere uten at det stoppa.. jeg slo av loudnes og kjørte på direct istede (jeg har det kobla til pc så jeg kan eq der og få mere bass da men fant et bra oppsett så nå kan jeg spille ganske høyt. men hoved probleme er nok det at det er for lite til og dra høytalerne og feil ohm Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Du burde kutte litt ned på smileyene,er ikke godt likt her inne Skjønner,regner med høyt for deg er veldig høyt så Men hadde nok ikke skadet med en oppgradering av forsterker. Lenke til kommentar
thunstop Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 (endret) [/HTML][HTML] her Du burde kutte litt ned på smileyene,er ikke godt likt her inne Skjønner,regner med høyt for deg er veldig høyt så Men hadde nok ikke skadet med en oppgradering av forsterker. 8569416[/snapback] yepp får se om jeg får råd senere en gang,, jeg bor i 2 mans bolig så det er nok lyd kan du si men det er litt kjipt vis det er en drit bra sang å så vil du skru opp litt til men det stopper (litt kjipt) men det er høyt nok det er det men takk for hjelpen ps_ her er bildene av anlegge Endret 8. mai 2007 av thunstop Lenke til kommentar
thunstop Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 er det noen som vet om en forsterker til disse høytalerene som holder,,helst billigst som mulig men bra lyd Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Du bruker kun de to? Stereo altså? Cambridge 340A er en gjenganger her inne med en pris som er ganske grei. Lenke til kommentar
thunstop Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 ja jeg bruker bare de to men det står 2 x 55 watt i 4 ohm og høytalerene er på 200?? er det bare jeg som har misforstått litt eller Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 (endret) Den oppgitte effekten på høyttalerne er bare et tall som forsøker å fortelle deg hvor stor effekt du kan putte på de før de tar skade av det. Det betyr ikke at man må ha en forsterker som yter eksakt det samme som den oppgitte effekten høyttalerne tåler, men når sant skal sies er det bedre for en høyttaler å ha en for stor forsterker enn en for liten forsterker. En liten forsterker kan clippe når den sliter med å drive høyttaleren, noe som gir korte øyeblikk med likespenning i lydsignalet. Disse likespenningene er som oftest synderen når diskantene i høyttalere takker for seg, siden spolene i diskantelementer lett brennes opp ved likespenning og den høyfrekvente forvrengningen som oppstår under clipping. Ta en titt her. Når det gjelder forsterkere og hvor mange watt disse yter jukses det veldig mye av produsenter som oppgir helt feil tall. Noen oppgir f.eks 8x100 watt som man skulle tro betyr 8x100 = 800 watt. I realiteten viser det seg å være 100/8 watt = 12,5 watt = 8x12,5 watt. Det finnes mange måter produsenter oppgir feilaktig ytelse på forsterkere. Se f.eks her for en god artikkel om dette. Siden Cambridgen yter "bare" 2x55 watt vil jeg anta dette er ekte watt, og den Cambridgen vil nok enkelt spille i fra den forsterkeren i Z-5500 nå du bruker Jamoene. Edit: Som en siste notis vil jeg også bemerke at antall watt en høyttaler tåler viser ikke til hvor høyt den kan spille, og dette gjelder heller ikke hos forsterkere. Ting slik som følsomheten på høyttaleren spiller inn, impedans, et cetera. Håper du ble litt klokere nå Endret 8. mai 2007 av skag1 Lenke til kommentar
thunstop Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) jeg ble litt klokere men da kommer det også noen nye spørsmål jeg har en pioneer vsx 407 (kan legge til bilde vis du vil ha det) og lurte da på om jeg kan sprenge høytalerene med dette anlegg det er dyre høytalere og har ikke råd til å sprenge dem.. En liten forsterker kan clippe når den sliter med å drive høyttaleren, noe som gir korte øyeblikk med likespenning i lydsignalet eller beskytter overload funksjonen høytalerne Edit:er det noe sted jeg kan kjøpe brukte forsterkere?? (tenker ikke på finn.no) Endret 9. mai 2007 av thunstop Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Jeg prøvde å søke på nettet for å sjekke specsene på den men fant ingenting om strømforsyningen. Du kan ta et bilde av baksiden og vise her så kan vi se. På AV-forum kan du få kjøpt gode,brukte forsterkere. Lenke til kommentar
thunstop Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 her er bilde av baksiden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå