Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Har drevet med Java en stund nå (ikke så alt for aktivt), men har bare kommet meg igjennom boka "Programmering i Java". Grunnen til at jeg ikke har kommet lenger er fordi jeg rett og slett har gått lei, i og med at jeg ikke vet hvordan jeg skal komme meg videre med språket :blush: Er det noen som har tips om hvordan man kommer seg videre? Burde jeg spesifisere meg innenfor et spesielt tema (f.eks. bildebehandling), eller er det andre måter som man får en mer universiell kompetanse?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Har drevet med Java en stund nå (ikke så alt for aktivt), men har bare kommet meg igjennom boka "Programmering i Java". Grunnen til at jeg ikke har kommet lenger er fordi jeg rett og slett har gått lei, i og med at jeg ikke vet hvordan jeg skal komme meg videre med språket  :blush:  Er det noen som har tips om hvordan man kommer seg videre? Burde jeg spesifisere meg innenfor et spesielt tema (f.eks. bildebehandling), eller er det andre måter som man får en mer universiell kompetanse?

På forhånd takk!

8561353[/snapback]

Det naturlige ville være å begynne med Servlets/JSP, eventuelt se på et av de mange web-applikasjonsrammeverkene som finnes, f.eks. WebWork, SpringMVC, etc.

I forbindelse med dette er rammeverket Spring noe du bør lære deg først. Gå til http://www.springframework.org/ og les.

Werner

Lenke til kommentar

Har egentlig ikke særlig lyst til å begynne med J2EE, i og med at jeg allerede kan litt PHP som det virker som har en mye bedre støtte på de forskjellige webhostene. Det jeg tenkte mest på var veien videre med J2SE, eller så har jeg sett litt på spillprogrammering før. Ser jo inmarrig gøy ut, men er det vanskelig å lære med et utgangspunkt fra "Programmering i Java"?

Lenke til kommentar

Jeg er helt sikker på at Java ME er tøft, men jeg kunne heller tenke meg å utvikle ferdighetene i SE i og med at det er det jeg er best i gang med allerede :) Prøvde å begynne på et prosjekt for en stund siden som gik k ut på å lage en web-editor, men ga vel opp litt for fort i og med at når jeg kom et stykke fant jeg en bedre måte å lage programmet på, så jeg begynte på nytt hele tiden :ermm: Det er vel kanskje det jeg sliter mest med: å fullføre!

Er det noen som kanskje har et godt forslag til prosjekt som er ganske spennende å drive med? Synes kanskje web-editoren ble litt vel kjedelig i og med at jeg ikke skjønte bær av hvordan jeg lagde syntax highlighting :roll: Leste tutorialer, men ble ikke klokere av den grunn.

Lenke til kommentar

Tja. Det blir kanskje litt feil... Men hva med en blogg-editor?

Altså en selvstendig applikasjon som kobler seg opp mot databasen til bloggen din og lar deg redigere/opprette/fjerne innlegg/kommentarer osv.

Da får du lære deg nettverkskommunikasjon, databasekommunikasjon, gui og mer til.

-C-

Lenke til kommentar

Det virker som om du har et motivasjonsproblem, men trøst deg med at kan ramme den beste!

Det er utrolig mye å fordype seg i. Enda et eksempel på noe det er kjekt å kunne, er Hibernate. Det er et rammeverk for persistering (lagring) mot databaser, og går i korte trekk ut på at man mapper Java-klasser opp mot tabeller i en database.

Å lese fra databasen gjør man med enkle spørringer, som returnerer traverserbare datastrukturer med samme state som i databasen, bare at man istedetfor tabeller jobber med Java-objekter.

For eksempel kan man returnere et Avdeling-objekt, som i seg har en liste som inneholder Ansatt-objekter for alle ansatte i avdelingen.

Hibernate er ikke noe man setter seg inn i over natta, men med litt tålmodighet, og kanskje også en bra bok, er det utrolig hva man får til. Kjennskap til databaser er også en fordel.

http://www.hibernate.org

Hilsen Werner

PS! Det er verdt å nevne at man også bør lære seg Spring, da dette rammeverket forenkler bruken av Hibernate betraktelig.

Endret av wernie
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det virker som om du har et motivasjonsproblem, men trøst deg med at kan ramme den beste!

Det er utrolig mye å fordype seg i.  Enda et eksempel på noe det er kjekt å kunne, er Hibernate.  Det er et rammeverk for persistering (lagring) mot databaser, og går i korte trekk ut på at man mapper Java-klasser opp mot tabeller i en database.

Å lese fra databasen gjør man med enkle spørringer, som returnerer traverserbare datastrukturer med samme state som i databasen, bare at man istedetfor tabeller jobber med Java-objekter.

For eksempel kan man returnere et Avdeling-objekt, som i seg har en liste som inneholder Ansatt-objekter for alle ansatte i avdelingen.

Hibernate er ikke noe man setter seg inn i over natta, men med litt tålmodighet, og kanskje også en bra bok, er det utrolig hva man får til.  Kjennskap til databaser er også en fordel.

http://www.hibernate.org

Hilsen Werner

PS!  Det er verdt å nevne at man også bør lære seg Spring, da dette rammeverket forenkler bruken av Hibernate betraktelig.

8578751[/snapback]

Enig. Så kan det jo også være en idè å se på Ant/maven for å kunne bygge en war/ear fil som man kan deploye på en applikasjonsserver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...