Melisma Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Har du alltid følt deg ubrukelig i matte? Sliter med hoderegning bare til de enkleste ting? Frykt ikke, i denne tråden vil jeg prøve så godt jeg kan og forklare deg noen enkle "snarveier" rundt tall og og hvordan man regner dem ut! Målet er at du ikke lenger skal føle at tall er "skremmende" eller rett og slett at du ikke makter å følge med fordi det blir "for mye" for hjernen din og takle.. Dette skal vi prøve og snu sammen Det eneste jeg ber deg om er at du prøver å ikke gi opp så lett som du kanskje gjorde før. Lurt hvis du tar frem noe å skrive med og på. Ha gjerne en kalkulator ved siden av så du kan sjekke svarene du får i hodet ditt underveis. Og etterhvert håper jeg du innser at hoderegning faktisk kan være gøy! jeg kommer nok til å dele opp innleggene mine for ellers kan det bli for mange tall på en gang, håper moderatorerene lar det passere. ok, da begynner vi med ett enkelt gangestykke: Hvordan man multipliserer (ganger) to-sifrede tall som slutter på 5 : Eksempel 1 : 35x35 - del deretter sifferet 35 i to, altså 3 og 5. - ta i bruk 3 tallet og multipliser det med det neste tallet som kommer etter 3 i tallrekken, altså 4. (tallrekke= 1 2 3 4 5 6 7 8 9 osv) - 3x4= 12 (spar på dette svaret/summen i hodet ditt, altså =12) - ta deretter i bruk 5 tallet og gang det med seg selv. - 5x5= 25 (spar på dette svaret/summen i hodet ditt, altså = 25) - Deretter legger du ganske enkelt bare disse to summene sammen, altså 1225. - 35x 35= 1225 - (NB! alle slike to-sifrede multiplikasjonsstykker der regnestykke-tallene slutter på 5, ender opp med 25 på slutten av totalsummen!!) Prøv nå selv på ett papir først eller i hodet ditt, og lek deg med andre slike to-sifrede tall som slutter på 5: 25x25 - 45x45 - 55x55 osv .. Bruk akkurat den samme metoden som jeg viste til her.. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 7. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2007 Multipliser to-sifrede tall med 11: (dette funker med alle to-sifrede tall) Eksemplel 1: 54x11 - Del opp tallet 54 i hodet: altså 5___4 - Husk dette mellomrommet/hullet mellom tallene! - adder/pluss tallene 5 og 4 sammen ------> 5+4= 9 - Putt deretter svaret/summen i hullet mellom tallene! I dette tilfellet er svaret/summen 9 - svaret blir da 594 Her ble da svaret 9, altså under 10.. nå skal jeg vise ett eksempel på hvordan man regner når svaret blir 10 eller over : Eksempel: 57x11 - samme prinsippet som før, del opp 57 = 5___7 - Pluss disse sammen 5 + 7= 12 (husk dette svaret i hodet ditt) - putt da det andre tallet i svaret ditt (12), som da blir 2, i mellomrommet = 5_2_7 - Nå har du kun det første tallet i svaret ditt igjen, altså 1. - pluss dette sammen med det første tallet i 57, altså 5. - 1+5= 6 - svaret blir da 627 Håper jeg ikke forklarer for vanskelig.. prøver å holde det så lett som mulig Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Prøv å forklar dette til en dysletiker så ville du revet av deg håret av fortvilelse..Selv om du sikkert har litt tålmodighet... Jeg har selv dysleksi og jeg skjønte ikke en drit av det du prøver å forklare her..selv om det sikkert virker enkelt for de fleste her inne... Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Greit tips, men tror uansett ikke det er gange som er det største problemet for de som har problemer med matte. Mitt tips er å bare jobbe mer og gjøre masse oppgaver. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 7. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2007 Prøv å forklar dette til en dysletiker så ville du revet av deg håret av fortvilelse..Selv om du sikkert har litt tålmodighet... Jeg har selv dysleksi og jeg skjønte ikke en drit av det du prøver å forklare her..selv om det sikkert virker enkelt for de fleste her inne... 8561630[/snapback] Hjelper det hvis du skriver det ned selv, punkt for punkt da? Går igjennom prossessen selv i ditt eget tempo på en måte? Jeg har selv tungt for å lære og følge med på slike forklaringer,, mitt hode går treigt når det gjelder sånne ting. Men tar det i mitt eget tempo og lærer sakte men sikkert Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 7. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) Greit tips, men tror uansett ikke det er gange som er det største problemet for de som har problemer med matte. Mitt tips er å bare jobbe mer og gjøre masse oppgaver. 8561636[/snapback] Har enkle løsninger på pluss stykker og minus stykker også,, bare ikke fått postet dem enda.. I disse stykkene går man imot - regn fra høyre til venstre -regelen - men man regner heller fra venstre til høyre.. MYE enklere!! skal poste dem snart om noen vil Skjønner man prinsippet til slutt (og det gjør man etterhvert med litt øving) , så kan man regne sammen uendelige tall på null komma niks i hodet sitt.. og andre vil bare sitte og måpe av forbauselse av kunnskapene dine! Endret 7. mai 2007 av Melisma Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) Det gjelder nok de fleste av dysletikere at vi sliter med korttids hukommelse og de fleste som kjenner dysletikere kjenner til dette også...Og jeg er ikke noe unntak der... Dessverre så er det noe jeg husker godt da jeg gikk på ungdomsskolen er da jeg skulle lære gangetabellen....Det tok meg nesten et skole år....og så snart jeg ikke praktiserte det hver dag så glemte jeg det..Og jeg måtte da begynne på nytt igjen...For meg som gikk igjennom hele barneskolen og ungdomsskolen som dysletiker og uten at det ble dokumentert eller at det var mistanke om dysleksi så var det et helvete...Når jeg fikk det dokumentert at jeg faktisk har dysleksi i veldig stor grad....dokumentasjonen kom fram da jeg var 21 år så var det allerede forsent....Så det blir omtrent sånn at når jeg hører ordet skolebenk så får jeg frysninger og føler ikke annet enn sinne og fustrasjon... Nå har jeg vist sagt mye mer enn jeg skulle si..men men.... Power to the Dyslectic people Endret 7. mai 2007 av Scortech Lenke til kommentar
..:Harald:.. Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) Ganging, pluss og minus er nok ikke det største problemet nei. Verre med uendelig lange ligninger som inndeholder brøk, desimaltall osv... Å da kan man heller ikke sjekke svaret med en vanlig kalkulator. Men tror regnemåtene dine er til stor hjelp for 3-7 klassinger Endret 9. mai 2007 av Bird1113 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Flyttes til Skole og leksehjelp. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) Eksemplel 1: 54x11 - Del opp tallet 54 i hodet: altså 5___4 - Husk dette mellomrommet/hullet mellom tallene! - adder/pluss tallene 5 og 4 sammen ------> 5+4= 9 - Putt deretter svaret/summen i hullet mellom tallene! I dette tilfellet er svaret/summen 9 - svaret blir da 594 Er det ikke lettere å tenke 10*54 = 540 - 540 + 54 = 594? Edit; Skriveleif Endret 9. mai 2007 av Vbrattla Lenke til kommentar
doofhetz Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Enig med Vbrattla. Ville gjort det på samme måte. 57*11: 57*10= 570 + 1*57=57 = 627. Synes metodene du bruker Melsima blir litt vel algoritmebasert, og reglene og unntakene for mange. Skal man lære å gange større tall bør man ha stålkontroll på gangetabellen. Lurt å ta utganspunkt i største tallet og gange med antall hele tiere i minste tallet, for så å gange ut og legge på resten. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 Ja, bestemte meg for å begynne enkelt i håp om at de som er like dårlige som meg i matte ikke skal bli så redde for tall og regning Selv var jeg utrolig dårlig i matte.. kan jeg spørre dere om hvordan dere ville tenkt eller regnet ut feks. 71x61 ? Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Ja, bestemte meg for å begynne enkelt i håp om at de som er like dårlige som meg i matte ikke skal bli så redde for tall og regning Selv var jeg utrolig dårlig i matte.. kan jeg spørre dere om hvordan dere ville tenkt eller regnet ut feks. 71x61 ? 8577975[/snapback] 71x61 = 70x60 + 1x70 + 1x61 = 4200 + 70 + 61 = 4270 + 61 = 4331 33x27 = 30x20 + 7x30 + 27x3 = 600 + 210 + 81 = 891 Men det kommer selvsagt ann på hvor god man er til å håndtere tall i hodet. "Metoden" jeg viser her går jo bare på å omskrive regnestykket til hele tiere og mindre multiplikasjoner og legge disse sammen. Det er jo forsåvidt ikke no "triks". Ellers kan jeg nevnte at 11-gangen er jo 10-gangen + 1, altså 54x11 = 54x10 + 54 = 540+54 = 594. Men hvis 540+54 er sikkert vanskelig å ta i hodet for mange, da er jo den metoden trådstarter beskriver enklere. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Som gaardern skriver. 70*60 = 4200 70+61 = 131 4200 + 131 = 4331 Du burde heller vende deg til å regne på denne metoden etter min mening. Den metoden som du viser over funker kanskje, men den er tålig upraktisk å vende seg til ettersom sjangsen for å få akkurat tilpasset tall (til utregningsteknikken) på prøver/eksamen er veldig små. Ser ut som det gode gamle seirer Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 (endret) Er det noen som sitter på noen greie tips til divisjon?. Enkle runde tall har jeg ikke problemer med. Men så snart det kommer stykker som ser ca. slik ut: 37 / 11 får jeg problemer med hoderegning. Endret 12. mai 2007 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Matte har jeg gitt opp for lenge siden, klarer ikke holde styr på de enkleste ting. Tragisk. Lenke til kommentar
EvenEleven Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 jeg synes det var en fin guide jeg:) slutt og vær så kritisk... melisma gjorde dette for å hjelpe. Jeg fikk noe ut av det:) Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 jeg synes det var en fin guide jeg:) slutt og vær så kritisk... melisma gjorde dette for å hjelpe. Jeg fikk noe ut av det:) 8598741[/snapback] Snakker du til meg? Isåfall har jeg ikke klargjort meg godt nok - dette er en flott tråd, uten tvil. For meg føler jeg allikevel at skipet har seilt. Skulle jeg trenge matematikk senere i livet, får jeg ta faget opp igjen - slik situasjonen er nå, gir jeg blanke faen. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 13. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2007 jeg synes det var en fin guide jeg:) slutt og vær så kritisk... melisma gjorde dette for å hjelpe. Jeg fikk noe ut av det:) 8598741[/snapback] Nå ble jeg VELDIG glad du har skjønt poenget med hele tråden er veldig glad for at du fikk noe ut av dette.. skal poste flere regnestykker snart, så kom gjerne innom igjen.. snill du Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 13. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2007 jeg synes det var en fin guide jeg:) slutt og vær så kritisk... melisma gjorde dette for å hjelpe. Jeg fikk noe ut av det:) 8598741[/snapback] Snakker du til meg? Isåfall har jeg ikke klargjort meg godt nok - dette er en flott tråd, uten tvil. 8598799[/snapback] så hyggelig at du syntes det da håper du kommer innom etter jeg har posta flere regnestykker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå