Gå til innhold

Viftekontrolen min!!!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

joda... artig med BMP.... *laster*...

hmm, ikke lett å forstå noe ut av den heller..

OK, skal prøve å være litt konstruktiv... Hva er målet ditt med den derer der? skal viftene kunne slåes av eller kjøre på to hastigheter?

Tror nok kathode kretsen fungerer...

Forklar hvordan du skal ha det så er det kanskje litt letter å hjelpe... det der var bare rot.....

Stikkord: .jpg/.gif

EDIT:

eller.... kathode kretsen er ikke helt rett heller.. du har jo en inverter der ja... skal du kunne slå av og på kathodenen må du kutte kretsen FØR inverteren, altså bryte 12V'en som går inn på inverteren

Lenke til kommentar

Hmm... Dette er en viftekontroll der det er sonne Til - Til brytere! Altså når bryteren er nede, så lyser en RØD led. Når bryteren er oppe, så lyser en grønn led. Skjønner så langt?!

----

Viftene skal gå på 12v (FULL). hele tia

---

Du har rett! skal ha en bryter til katode! (Glemte at spenninga etter Omformeren er HØY!)

----

Fikk onkelen til å se på skjemaet, han er elektriker å hansa at det ville fungere vist jeg gjorde det du sa.... (Putte bryter før omformeren)

---

Spm: Er det noen som ahr kunskaper med Protel DXP??????? Jeg ahr null, men sitter rå tegner kretskortet til denne viftekontrollen! (Blir ikje så bra for alle motstatdene blir bare Grå boxer=() å ikje runde som på Exemplene! :cry:

--

Jeg kan lage en nyen?! STØRRE så er det lettere for dere å fårstå!

Lenke til kommentar

som jeg forstår av tegningen, så skal de rundingene, forestille vifter?

du må koble viftene i paralell for at du skal få 12v til de. tegningen viser de seriekoblet.

det samme gjelder diodene. de bør også kobles i paralell med viftene.

de røde diodene kan du koble slik du har tegnet dem.

katodene har du allerede fått tips om, så det gidder jeg ikke kommentere :p

Lenke til kommentar

Så det litt bedre nå når du forklarte. Jeg regner med de lyspære lignende symbolenen er viftene (?). I så fall så har du flere vifter på en krets?

Men altså, når viften(e) går lyser LED'en en farge og når de er av lyser den en anne farge (eller to forskjellige LEDs). Hvis det er sånn du har tenkt det ser det ut til å fungere, men de viftene som står sammen med andre vifter må jo paralell kobles hvis alle skal kjøre på 12V, ikke serie som på tegninga...

Erhm, nå ble det bare rot... *tegner*...

skjema.jpg

Sånn, nå ser du hva jeg mener, hvis du har LED'en i serie med viften vil viften få mindre strøm... Og hvor mange ohm motstandene skal være kommer ann på hvor mye diodene trekker...

(med forbehold om feil)

Lenke til kommentar
som jeg forstår av tegningen, så skal de rundingene, forestille vifter?

du må koble viftene i paralell for at du skal få 12v til de. tegningen viser  

...

jaa! du har helt rett! Jeg har tegnet i protel DXp denna gange, Satt i heile natt!!! Det koblings skjemaet funka, men jeh klare ikje å designe kretskortet! =( Noen som kan hjælpe meg? Legger ut bilde snart! R ikje heil ferdig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...