Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pr;vde aa installere Ubuntu, harddisk ;delagt.

Anbefalte innlegg

Sitter naa paa LiveCD til Ubuntu, derfor `AA`....

OK, jeg satt her paa forumet og saag en artikke om det nye Ubuntu operativ systemet, og synets det saag ganske greit ut. Har windows allerede innstallert paa harddsiken. Lastet ned LiveCD og trykket paa install paa Ubuntu skrivebordet. Fortsett, fortsett paa alle klokke tingene osv, men n[r den spurte hvilken harddisk jeg ville bruke, undret jeg litt. Jeg valgte Manuell, og kom inn i en slags Paritition greie. Her er problemet mitt, jeg trykket paa noe som jeg ikke visst hva for noe og BANG pc/en kjenner ikke igjen harddisken som jeg har Windows XP installert paa fra f;r. :nei:

Tar restart for aa skjekke om Windows fungerer, men nei! FAEN! Har en del musikk, bilder og dokumenter jeg gjerne ville hatt tilbake. Jeg har pr;vd med Recover tingen paa XP cden min, men naar jeg trykker der kommer det bare noe opp om at pc/en restarter seg..>S

Noen som har peiling hva jeg kan gjore?? Har en ekstern harddisk, hvis det hjelper.

Takk paa forhond.

/Sondre

Endret av STengesdal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tar restart for aa skjekke om Windows fungerer, men nei! ...

8560535[/snapback]

Da må du forklare nøyere hva som skjer. Booter disken, kommer det noen meldinger?

8560704[/snapback]

Den loader liksom Dell hovedkort f;rst, men naar egentlig det skal staa Windows XP boot greiene, me den der linja som gaar fram og tilbake. kommer det bare en strek som staar aa blinker. Forstaar? :p

Endret av STengesdal
Lenke til kommentar

Finn programmet gdisk på nettet, legg denne på en bootbar diskett/CD.

Start PC'en med bootdisk/CD og skriv kommandoen

gdisk /mbr

Muligens det går meg fdisk som ligger i XP/2000 også, da blir det "fdisk /mbr" som kommando.

Dette fikser opp master boot record på hard disken om det er det du sliter med. Opplevde noe lignende da jeg testet Red Hat for lenge siden. Fjernet Redhat og PC'en ville ikke boote fra XP.

Hvis ikke du får igang XP og disken på noe vis som er enkel så sett inn disken i en kompis sin PC'e og kopier over all info du må ta vare på. Evt bruk ett "redd slettede filer" program.

Lenke til kommentar
Finn programmet gdisk på nettet, legg denne på en bootbar diskett/CD.

Start PC'en med bootdisk/CD og skriv kommandoen

gdisk /mbr

Muligens det går meg fdisk som ligger i XP/2000 også, da blir det "fdisk /mbr" som kommando.

Dette fikser opp master boot record på hard disken om det er det du sliter med. Opplevde noe lignende da jeg testet Red Hat for lenge siden. Fjernet Redhat og PC'en ville ikke boote fra XP.

Hvis ikke du får igang XP og disken på noe vis som er enkel så sett inn disken i en kompis sin PC'e og kopier over all info du må ta vare på. Evt bruk ett "redd slettede filer" program.

8562437[/snapback]

Heisann, har du link til noen av de programmene? Ble litt usikker når jeg søkte.. Skal jeg "unpacke" de ifra .zip filen å brenne, eller brenne .zip filen?

Lenke til kommentar

Har møtt på delvis samme problem, Ubuntu drev den ene disken min til klinisk selvmord. Heldigvis var det ikke systemdisken og heldigvis fikk jeg hentet ut mesteparten av alt det viktigste med GetDataBack, men det å formatere den er en kinkig oppgave. Alle verktøy oppgir diskens størrelse til ca 1.3 TB, dvs nesten ti ganger så mye som den egentlig er. I tillegg kræsjer de mens de prøver å formatere.

Det jeg vil anbefale deg er (om mulig) installere widows på en annen disk og prøve å få ut så mye som mulig med et verktøy som f.eks. GetDataBack. Demoen som finner ut om det er mulig å redde noe er gratis. Redd ut det som er mulig/det du trenger og prøv å legg inn windows på nytt med en clean install.

Lenke til kommentar
Har møtt på delvis samme problem, Ubuntu drev den ene disken min til klinisk selvmord. Heldigvis var det ikke systemdisken og heldigvis fikk jeg hentet ut mesteparten av alt det viktigste med GetDataBack, men det å formatere den er en kinkig oppgave. Alle verktøy oppgir diskens størrelse til ca 1.3 TB, dvs nesten ti ganger så mye som den egentlig er. I tillegg kræsjer de mens de prøver å formatere.

Det jeg vil anbefale deg er (om mulig) installere widows på en annen disk og prøve å få ut så mye som mulig med et verktøy som f.eks. GetDataBack. Demoen som finner ut om det er mulig å redde noe er gratis. Redd ut det som er mulig/det du trenger og prøv å legg inn windows på nytt med en clean install.

8564425[/snapback]

hehe, takker for alle svar. Men jeg har bare en harddisk, ser du.. Gå det an å installere det på en ekstern hd? En kompis kan låne meg en.

Lenke til kommentar

Sånne opplevelser er ubehagelige. Kjenner meg litt igjen. Men har ikke noen spesiellt gode erfaringer på akkurat dette. Jeg er sikker på at det finnes veldig mange greie kommersielle løsninger hvor du sikkert kan få bra veiledning.

Men den beste opplevelsen er vel om en kan finne ett gratisverktøy, og klare å finne ut og lære litt på veien. Hva sier Ubuntu utviklerne om denne problemstillingen? For du kan umulig være den første som kjører deg fast på denne måten. Ubuntu "gjengen" burde ha en veiledning som leder deg gjennom hvordan du kan komme helskinnet igjennom en slik redningsoperasjon.

Jeg synes også at dette klart kan se ut å være en skadet MBR (master boot record). Med det riktige programmet burde det være en smal sak å rette opp på. Kanskje du kan lese litt om de programmene som de andre foreslo tidligere og komme til bunns i det på den måten.

Det klart tryggeste er å få tatt backup, men hadde det vært min harddisk, og jeg hadde hatt det rette programmet så hadde jeg nok våget å bare prøve å gjennopprette harddisken med en frisk MBR. Fordi et program som er designet for jobben skal kunne se at det ligger partisjoner på harddisken din. Det er mulig at det å installere en "boot manager" kan være nok, men gjør du det så får du gjerne en slik boot-meny helt i oppstarten, og det er ikke sikkert du synes at det er så gøy på lang sikt, men så finnes det jo både enkle og litt mer forseggjorte boot-managere.

(Bare) hvis du føler deg på veldig utrygg grunn, så ville jeg anbefalt at du prøvde å komme i kontakt med noen som faktisk har erfaring med slike ting. For selve operasjonen er lekende enkel dersom det kun dreier seg om å få på plass en MBR.

Lenke til kommentar

Heisann, takker for all hjelp jeg har fått! Tusen takk :) Klarte til slutt å få til noe i MS-DOS, med hjelp av noe floppy disker og styr.. Var rett med der der MBR tingen;)

btw, kan bare stenge tråden nå ettersom jeg har løst problemet.

-sondre

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...