Gå til innhold

Den store våpentråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-75284

Så hvis jeg har forstått dette riktig så må jeg være 21 år og ha vært medlem i en pistol/skyte klubb i et halvt år får å eie et handvåpen?

 

Koster det noe å være medlem i en klubb? Hvordan fungerer det? Er det bare en haug med våpen, en bane og folk som står å skyter? Please, explain :)

Lenke til kommentar

ja det du sa over stemmer.

 

det kommer ann på klubben, noen klubber tar bare noen hundrelapper i året andre tar nærmere 1500.

først må du gjennom et sikkerhetskurs, igjen så varierer det fra klubb til klubb

 

når jeg tok kurset for mange år siden, var det fordelt på 2 kvelder, første kveld var det nesten bare teori andre kvelden var bare oppsumering av teorien og mye skyting. noen klubber gir også grovkrus i samme kurs, hvis du ikke tar grovkurs må du skyte 15 ganger med .22 før du kan skyte med større kalibere.

 

kurset kan koste over 2000kr.

noen klubber skyter også bare med .22LR og hvis du er med i en slik klubb får du ikke kjøpt grove pistoler.

noen klubber har stort utvalg av utleie våpen andre har nesten ikke noen.

 

noen har store baner med plass til mange, andre har bare plass til 5 stykker osv. si at du har en bane for 5, da er det 5 standplasser som har et likte "bord" der du kan sette våpenet og lade magasinet osv. hvis du er alene er det bare å skyte og gå ned til blinken og se hvordan du treff og lappe blinken så du ser forskjell på nye og gammle treff. og tilbake og skyte igjen, er dere flere på banen skyter man ut skuddene sine så når ALLE er ferdige med å skyte går man ned og lapper.

er du først til å komme tilbake venter du til ALLE er tilbake før du går frem til standplass og filker på pistolen, og slik gjør man hele dagen elle til man går hjem

Lenke til kommentar

skal være unødvendig med et sikkerhetskurs hvis man er fornuftig, jeg fikk lov til å skyte på klubben når jeg var 14, selv om det var 15års grense, og alt som skulle til var at banevakten tok 5 min og fortalte meg hvordan man skulle oppføre seg, det var alt som trengtes.

så når jeg da tok sikkerhetskruset 1 år senere visste jeg alt. så å bruke 2 kvelder på noe man bør lære på 5 min er litt unødvendig

Lenke til kommentar

Ja , kunne egentlig alt fra før jeg også når jeg tok " prøven "

 

Skyter selv bare med pistol og hagle for tiden, men det er fordi jeg faen ikke gidder å skyte i DFS med rifle, det suger rompe.

 

Hvilke kaliber har dere skutt i med pistol her da?

 

Selv har jeg bare skutt med disse: 30.30win,38spec,9mm,.22,.45

 

Det er fordi det er gnitne folk i klubben, liker ikke teste tøffe magnumkaliber o.l.

Lenke til kommentar

det meste fra .22 til .44M

 

selv foretrekker jeg .45 veldig behaglig kaliber, selv om rekylet er større enn i en 9mm så den en ikke så "hard"

men 9mm er fint å skyte med det også.

 

jeg prøver for harde livet å spare til en pistol, men jeg er ikke flink til å spare.

skal enten ha en Kimber i .45 eller en Sig p228 i 9mm

Lenke til kommentar

Kutte ned på softgun ?

 

Det smarteste er å velge 9mm først. Det er KLART billigst og kan brukes til det meste ( grov, militær osv)

 

.45cal kan jo som sagt bare brukes til Militærfelt, mens 9mm gjør jobben til .32acp som ble mye brukt i grovfelt før ( ikke mye lenger da det er laber interesse for kaliberet, og det er dyr ammo)

 

Selv skal jeg ha en .22 pistol, en 9mm pistol og .357 mag revolver i første runde. Da dekker man de fleste skytemåter med bare 3 våpen. Så kommer jeg til å kjøpe enten en historisk 1911 .45acp eller en hypermoderne 1911.

 

Har bare skutt 3 skudd med .45 Acp, og dette var i en gammel Colt. Rekylen var mye lenger og bestemt enn med 9mm, akkurat som jeg liker den. Altså pistolen går opp, og detter ned i siktebildet igjen. En billig 9mm pistol gjør ofte slik at pistolen blir slengt raskt bak i handen, og blir stoppet med en gang, og man må føre den forover igjen slik at man får siktet klart. Dette skjer ikke på den 9mm pistolen jeg har skutt mest med, men det er jo en bestemt Spinx 3000 til 20tusen kr.

Lenke til kommentar

Det smarteste er å velge 9mm først. Det er KLART billigst og kan brukes til det meste ( grov, militær osv)

 

.Har bare skutt 3 skudd  med .45 Acp, og dette var i en gammel Colt. Rekylen var mye lenger og bestemt enn med 9mm, akkurat som jeg liker den. Altså pistolen går opp, og detter ned i siktebildet igjen. En billig 9mm pistol gjør ofte slik at pistolen blir slengt raskt bak i handen, og blir stoppet med en gang, og man må føre den forover igjen slik at man får siktet klart. Dette skjer ikke på den 9mm pistolen jeg har skutt mest med, men det er jo en bestemt Spinx 3000 til 20tusen kr.

9032183[/snapback]

 

har ikke skutt så veldig lenge, men skal noen kjøpe sin første pistol må det helt klart bli en .22 cal.

jeg mener at det ikke er så dumt å ha vertfall LITT grunn trening før du begyner med en 9mm!

 

skal dere først kjøpe 9mm så kjøp en pardini (husker ikke helt resten av navne)

det er en xtremt god pistol når du bare blir vant til rekylen og avtrekke!

Lenke til kommentar

.22LR er kjedlig med mindre du driver å konkurer med det.

tar å leier en .22LR nå og da, men bruker vanligvis 9mm eller .45 det passer meg bedre, det smeller godt, man kjenner trykket på på nestetippen og jeg treffer rett og slett bedre med en god grov pistol.

fant en Para-Ordnance 9mm som de leide på banen og brukte den og ingen andre brukte den så sikte var likt hver gang jeg brukte den, da ble jeg meget god. men man kan aldri bli så god man skal bli med leie våpen, du må ha et eget så du kan fikkle med den og stille den inn sånn som den skal være til deg.

 

men det er denne jeg vil ha

http://en.wikipedia.org/wiki/Kimber_Custom_II

Endret av gunfreak19
Lenke til kommentar
en 7.62 funker nesten altid uanstt hva du skyter den ut av, selv om den overpenetrerer vil den gjøre masse skade.

 

en 5.56 er veldig avheing av for langt løp den blir skutt ut av. jo kortere den er jo større er sjanges for at kula bare går gjennom persjonen uten å gjøre noe serlig skade. et annet problem er at soldater ble utstyrt med AP ammo, noe som gjør at 5.56 mister effektiviteten sin.

under Battle of Mogadishu hadde soldatene AP ammo i sine M733 og M16. og kulene gikk bare gjennom uten å gjøre noe skade, somalerine ville sikkert dø siden de ikke hadde leger osv, men det kunne ta timer og dager noe som ikke er bra nok når de driver å skyter på deg.

8671124[/snapback]

 

Det som trengs er skuddplassering. To i brystet og en i hodet er standarden for hvordan du skal eliminere en fiende på best måte med et håndvåpen.

 

en 7.62 funker nesten altid uanstt hva du skyter den ut av, selv om den overpenetrerer vil den gjøre masse skade.

 

en 5.56 er veldig avheing av for langt løp den blir skutt ut av. jo kortere den er jo større er sjanges for at kula bare går gjennom persjonen uten å gjøre noe serlig skade. et annet problem er at soldater ble utstyrt med AP ammo, noe som gjør at 5.56 mister effektiviteten sin.

under Battle of Mogadishu hadde soldatene AP ammo i sine M733 og M16. og kulene gikk bare gjennom uten å gjøre noe skade, somalerine ville sikkert dø siden de ikke hadde leger osv, men det kunne ta timer og dager noe som ikke er bra nok når de driver å skyter på deg.

8671124[/snapback]

 

Hvordan ligger 5.56 an på presisjon da? ser det at det snart skal komme 5.56 til Sauer 200 STR.

 

 

Den har en flat kurve, og man skal vel kunne treffe på 400 meter med en M16, tviler på du dreper en på det holde, dødligrekkevide på M16 er vel ca. 300meter.

men skyter man på blink med et press våpen tenker jeg du vil få brukbare sammlinger.

 

jo kortere våpenet er jo mindre dødlig blir 5.56 en full rifle med vanlig ammo skal funke som den skal på 300 meter, med carabin våpen som m4 med 14,5" løp er man nedi 200 meter, med commando våpen der man har 11.5" er man nedi 125-150meter med CQC våpen med 10" er sikkert lengden på under 100.

 

men selv med en M4 på 14.5" er 5.56 iffy, har lest masse om soldater som setter 2 skudd i ryggen eller brystet på fiender på bare få meters hold og at fienden reiser seg igjen.

8758510[/snapback]

 

 

Jo kortere løpet er på en rifle, så er bruksområdet "kortere" også. De fleste militære (mitt inntrykk i hvert fall) ønsker "kortere" og mer kompakte våpen, som passer bedre for CQB/CQC, siden dagens moderne krigføring mellom infanteri forekommer i urbane miljøer, isteden for ute på vidda.

Lenke til kommentar

2 skudd i brystet er vanlig, de tredie skuddet settes bare i hode hvis den du skyter på ikke ser ut til å stoppe av de første skuddene.

 

men det trenes på 2 i brystet 1 i hode da du noen ganger må bruke det og fordi det er bra skyte trening som lærer deg å håndtere rekyl og flytte våpenet fort og nøyaktig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...