Gå til innhold

Den store våpentråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I krig, er det det, til sivilt brukt er det fullt lovlig(faktisk bruker politi ofte bare hollowponits)

da de ikke overpenetrere og stopper lettere folk som ikke vil bli stoppet.

 

en 9mm hollowpoint gjør ca. like mye skade som en fmj .45(noe typer HP skader enda mer). mens en HP .45 gjør da veldig mye skade.

 

det er også litt sånne iffy noen steder, når det det en militær sak og når det er sivilt.

feks. si noen kaprer en olje stajon i nordsjøen og man sender inn FSK som er en militær avdeling. mens olje stajonen er jo ikke i en krigs sone.

skal man da følge sivile relger eller krigs regler.

I irak og spesielt A-stan brukr amerkanere HP kuler eller jakt kuler med blyspiss da de jakter på terrorister som da ikke blir sett på som militær stridene og man behøyver ikke følge regler som å bare bruke FMJ. dette er litt iffy. men usa bryr seg ikke. da tanke gangen er at terroristene heller ikke følger reglene

Lenke til kommentar

12.7 i seg selv er ikke noe problem, mer eller mindre alle natoland bruker det, inkulsive norge.

 

det det er snakk om er eksplosiv ammo som brukes i .50 sniper rifler som M82 Barret.

 

usa bruker denne ammoen ofte som default i til felle de møter biler eller helikoptere. treffer den en bil, selv med litt pansring vil den ta ut bilen lett. treffer den et menneske går de i lufta som om de hadde velget en granat. hvorfor det er lov å bruke granater men ikke kuler som oppfører seg som granater har jeg ikke helt skjønt.

du blir ganske borte vekk av vanlig ball ammo av 12.7 uansett, om halvparten av deg forsvinner eller 75% er jo ett fett.

norge klasifisere faktisk barreten som ren anti matriell rifle som ikke skal brukes direkte på mennesker.

Lenke til kommentar
Har sett bildet før, må jo bli innmari tungt... :hmm:

8965820[/snapback]

Vel, som nevnt dreier det seg om kaliber .416 Rigby. "Elefantkaliber". Voldsom rekyl, så eg skulle tru at vekta ikkje er ei direkte ulempe med tanke på skuldra. (har fått den forestillinga at vekt dempar rekyl).

Lenke til kommentar
Mauser m98 er det beste våpenet. INGENTING slår en original tysk Mauser!  :)

(Boltrifle fra krigen)

8906327[/snapback]

Krag Jørgensen er også ei utmerka boltrifle. Svært nøyaktig- og dessuten ein heilt eller delvis norsk patent. Berre synd at den ikkje er tillatt til jakt--

 

Men eg støtter påstanden din, ettersom eg faktisk bruker ein av-art av Mauser til storviltjakt ( Parker & Hale M82 i .308 )

 

Unnskyld meg viss eg går for off- topic... :blush:

Lenke til kommentar

Mauseren er kjekk den, med en skikkelig solid låskasse!

Men synes ikke det er et særlig fint våpen..

Krag Jørgensen er gode våpen, har selv et gevær som har fått et varmint løp og en tyngre bane-stokk. Kjempepresisjon, men skulle ønske man kunne bruke standard 6.5x55 ammunisjon i denne...Må bruke Jaktmatch eller Norma Rekrutt ammunisjon, fordi disse skaper mindre strykk i låskassen.

 

Og ja Strider91, stor vekt på børsa demper rekylen merkbart.

Har en Enkeltløper hagle i 12/70, ca 2kg, og den kjenner man stor forskjell i rekyl i forhold til andre hagler.

Et kaliber som også har bra trøkk er 557 T-rex(tyranosaur). Kjenner en som har børse i kaliberet, og skal prøve den seinere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...