Gå til innhold

Den store våpentråden


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Noen som vet om det er mulig å kjøpe kun kule av .50 bmg ? På bunnen av hylsa står det over hullet(der tennhetta er: 50

 

Under tennhetta står det: FNB 91.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

det er mulig å kjøpe kuler og hylser uten noen form for våpenlisens.

 

sjekket på midwaynorge.com for deg,men der er det kun 50. kalibers(.450-.511) 335grain kuler som jeg tror brukes til pistol.

 

http://www.midwaynorge.com/apps/ebrowse.ex...85+***+9016+***

 

ellers så tror jeg det blir vanskelig å finne slikt i norske forretninger da 50.bmg er ulovelig for privatpersoner å erverve. får sjekke på ebay el.

 

lykke til:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Takk så mye :) Har forresten andre typer av samme størrelse, men der står det andre ting på :p

 

Skal sjekke ebay. Siden jeg kan ha kuler av den typen så regner jeg med at det skulle gå bra ?:)

Lenke til kommentar
det er mulig å kjøpe kuler og hylser uten noen form for våpenlisens.

 

 

 

ehhh, nei. Det er nok noen som selger kuler uten krav om våpenkort, men det er påkrevd.

Ref §51 og rundskriv.

 

Hva er forskjellen mellom en SR-15 og en SR-16? Er sistnevnte en kortere, M4-lignende variant?

 

 

SR 15 er en sivil halvauto rifle, mens SR16 er den militære/politi versjonen med Fullauto i tillegg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Kan man bli straffet for å få kjøpt kulene om de ikke spør? Har du link til skrivet?

 

Skulle ønske de hadde flere pistol klubber her :( Den som er her er kjip. Det vil si, det er en fyr der som er kjip.

Lenke til kommentar
Kan man bli straffet for å få kjøpt kulene om de ikke spør?

ja,dersom du faktisk ikke har lisens til det aktuelle kaliberet,men dette kan gå begge veier. selger kan også få skyld fordi h*n ikke spurte etter våpenlisens. så lenge du har papirene i orden så er det greit uansett om forhandlere spør eller ikke. de jeg handler hos har jeg besøkt og kjøpt mye fra,så der slipper jeg å vise våpenkort da de vet at jeg har mine papirer i orden.

 

om det du snakker om costrato er et par kuler for samling ala guttesaker, så er noen enkle kuler (ikke ferdiglada patroner) i diverse kalibre en smal sak å få til. slikt er harmløst.snakk med folk du kjenner og/eller spør forhandler pent om du kan få en enkel kule til din samling så bør ikke det være noe problem.

 

ellers så kan man starte som patronsamler hvor du får en spesiell lisens til å erverve skarpe patroner for samling. det må da naturligvis søkes om å få bevilget en slik samlerlisens.

 

hva mener du med "kjip fyr" på pistolklubben?

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Hehe ok, takk for svar :)

 

Nei, han var litt frekk i kjeften. Og jeg følte meg uønskt. Så derfor slutta jeg. Men jeg elsker jo fremdeles skyting. Akk :/

Lenke til kommentar

Det kan jeg. Kanskje jeg kan få litt hjelp til å sette den sammen igjen og? Jeg klarer liksom ikke å dra øvre del av pistolen så langt tilbake at den kan gli ned gjennom "sprekken" som er lengre bake under sikringen. Er det noe spesielt jeg må gjøre for å få den til å gli ned?

 

post-91545-1235345517_thumb.jpg

post-91545-1235345574_thumb.jpg

post-91545-1235345638_thumb.jpg

 

Etter det jeg kan se så er det en start pistol med plombe i løpet, det er altså ikke en kule som sitter der, men en plombe.

 

Hvordan du skal sette den sammen igjen blir veldig vanskelig å si, siden det er forskjellig fra merke til merke.

 

Du kan se om det er en umbrakoskrue eller lignendes bakers på sleiden, er det det så skru den ut å se hva som skjer når du vrikker på sleiden.

 

Eller så kan det hende at det sitter en splint like ved avtrekkeren som du må dra ut, så drar du sleiden tilbake slik at den faller på plass.

 

På noen startpistoler så må hana være spent for at du skal få på plass sleiden.

Endret av myrdan
Lenke til kommentar
Hva er det som gjør at semi-auto rifler ikke er like nøyaktig som bolt-action?

Jeg tror det er fordi en semi-auto rifle har mye mer avansert teknikk i seg, enn en enkel bolt rifle. (flere deler = større sjans for at ting går "galt")

 

Også noe jeg fant på internett:

"bolt actions are more simple, and they have more acurate shot. This is because when it's simi-auto, part of the exhaust from the initial explosion that propells the bullet gets diverted and it's power is used to load the next round."

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...