Gå til innhold

Den store våpentråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Nei, nå tenkte jeg på blank våpen. Jaja, vet det er sykt og legge ut flerfoldige tusen på noe som ikke sender ut et prosjektil, men er fascinert av våpentes funksjon og automatikk. Blank våpen er fortsatt et våpen her i Norge visstnok, selv om du ikke trenger sertfikat for og bruke det. Modelguns hadde Mp5 en gang i tiden tror jeg, er ikke der nå lenger. Noen som har en link til noen som selger slike våpen: http://www.modelguns-worldwide.com/ Setter stor pris på det :)

Lenke til kommentar
Må bare få oppklart en ting jeg har fundert på lenge. Den hanen bak på semi-auto pistoler, hvis du trekker den tilbake, hva skjer? Det jeg har kommet fram til er at avtrekkeren trekkes tilbake så det er veldig lite som skal til for å fyre av. mauser produserte vel en av de aller første vellykkede halvauto pistoler (self-loading) videre ble en evig grønne colt 1911 produsert som fremdeles idag er svært populær blant skyttere og ikke minst en av de første velykkede halvauto pistoler som faktisk var "i riktig størrelse".

 

Stemmer det? Og hvorfor er den på semi-auto pistoler?

det kalles AT (anti-stress) avtrekk som er til for å kunne skyte raskere og mer kontrollert. walther p99 har deNne funksjonen blant annet. alle halvauto pistoler operere med et sleide/bolt som trekkes tilbake ved avfyring og bruker kraften fra rekylen til å spenne hammeren på nytt. halvautovåpen er enten fjær operert eller gass operert.mauser produserte vel en av de aller første vellykkede halvauto pistoler (self-loading) videre ble en evig grønne colt 1911 produsert som fremdeles idag er svært populær blant skyttere og ikke minst en av de første velykkede halvauto pistoler som faktisk var "i riktig størrelse".

 

videre legger jeg merke til at det er en god del snakk om ulovlige våpen her. dersom noen av dere som mot formodning har ulovlige våpen og blir tatt med deT så er straffen inntil 4år i grovere tilfeller. ellers så kan våpnene leveres til politiet undet amnesti for videresalg på lovlig vis eller til destruksjon for å selv unngå rettslig forfølgelse.

 

blank våpen er litt skummelt da folk flest tar deT for å være ekte da de opererer som ekte våpen med bolt og sleide som beveges ved skyting og gjengir en tilnærmet lik lyd som skarpladde våpen. hadde ett tilfelle i telemark der noen unggutter fyrte av en salve med en mp5 blank våpen som resulterte i væpnet utrykning fra politiet, så tenk på dette gutta. tror det også er krav om at blank våpen kun skal avfyres på bane også om jeg ikke tar feil. våpenloven er temmelig streng her til lands.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Bumper denne tråden jeg :innocent:

Hva synes folket om Barrett M82 ?

den er jo helt rå,kjenner en som har skutt med en sånn. den skal vist ikke sparke sånn helt for jævli ifølge han. den er ikke lov i norge dessverre, .50BMG er langt kraftigeRe enn hva en elge skrott behøver.........heHeHe, folk har søkt om å erverve barret på grunnlag av storviltjakt uten hell. politiet la til grunn som motargument at det ikke fantes godkjente skytebaner for et slikt kaliber. men man kan jo kjøpe de første barret'ene som var i kaliber .416 rem.mag et litt spes kaliber som går mest under hjemmelading,men som avlikevel kan kjøpes ferdig i butikk. 50BMG som du tenker på får man ikke tak i fra butikk som da batyr at du må lade selv,men det blir ikke aktuelt da 50BMG ikke er lovlig på noe vis i norge.

 

barret er en rå børse og patronene ser helt ville ut 12,7x99mm er bare helt vilt.

Lenke til kommentar
Ich weiss, men fortsat var det et annerledes spørsmål den gangen her. Jeg spurte ikke om hvilke, men hvilke KULE. Fant knaptbilder på halvparten av de som stod på lista!

 

viss du tenker på kule, som i våpen du ser på filmer så er vel svaret ingen, har sett en del av de semi auto jaktriflene, og de ser shite ut

valmet petra er godkjent til jakt i norge, det er en halvauto ak47 i sivil versjon der man kan få den i enter orginal kaliber 7,62x39mm,223 eller 308. ganske tøff rifle etter min mening, man får en annen ak47 også som er lovlig til jakt i norge,men deN produseres ikke mer etter som jeg husker. rugeR mini14 er også lovlig til jakt,ganske tøff børse i 223 som kan modifiseres til å bli skikkelig barsk for den som ønsker det:)

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
blank våpen er litt skummelt da folk flest tar deT for å være ekte da de opererer som ekte våpen med bolt og sleide som beveges ved skyting og gjengir en tilnærmet lik lyd som skarpladde våpen. hadde ett tilfelle i telemark der noen unggutter fyrte av en salve med en mp5 blank våpen som resulterte i væpnet utrykning fra politiet, så tenk på dette gutta. tror det også er krav om at blank våpen kun skal avfyres på bane også om jeg ikke tar feil. våpenloven er temmelig streng her til lands.

 

De stemmer det. Blan våpen skal behandles som ekte våpen. Utenom der er det vel ikke noe mer skummelt enn ekte våpen.

 

 

Fra Game-On:

 

Startpistoler går under våpenloven selv om det er 18års grense. Det betyr at du kun skal skyte det på egnede områder f.eks en skyteklubb. Hvis våpenet skal transporteres fra A til B skal dette gjøres på en sikker måte. Det skal ikke være blankskudd i magasinet og magasinet skal være ute av våpenet. Det skal transporteres forsvarlig i en koffert eller lignende. Den skal absolutt ikke bæres på kroppen. Skyting i uegnede områder som boligområder etc. kan føre til straff iflg. Våpenloven.

 

 

-------------

Dette har jeg igrunn visst ganske lenge, hehe.

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar
blank våpen er litt skummelt da folk flest tar deT for å være ekte da de opererer som ekte våpen med bolt og sleide som beveges ved skyting og gjengir en tilnærmet lik lyd som skarpladde våpen. hadde ett tilfelle i telemark der noen unggutter fyrte av en salve med en mp5 blank våpen som resulterte i væpnet utrykning fra politiet, så tenk på dette gutta. tror det også er krav om at blank våpen kun skal avfyres på bane også om jeg ikke tar feil. våpenloven er temmelig streng her til lands.

 

De stemmer det. Blan våpen skal behandles som ekte våpen. Utenom der er det vel ikke noe mer skummelt enn ekte våpen.

 

 

Fra Game-On:

 

Startpistoler går under våpenloven selv om det er 18års grense. Det betyr at du kun skal skyte det på egnede områder f.eks en skyteklubb. Hvis våpenet skal transporteres fra A til B skal dette gjøres på en sikker måte. Det skal ikke være blankskudd i magasinet og magasinet skal være ute av våpenet. Det skal transporteres forsvarlig i en koffert eller lignende. Den skal absolutt ikke bæres på kroppen. Skyting i uegnede områder som boligområder etc. kan føre til straff iflg. Våpenloven.

 

 

-------------

Dette har jeg igrunn visst ganske lenge, hehe.

ok, mente å huske noe av det samme. de skader ikke,men skaper frykt dersom de blir brakt med til nattklubber eller benyttes til tyveri/ran. jeg slo opp i våpenloven står der som innledning/bakgrunnsrett jf. § 1 litra C der også våpenimitasjoner ol som forholdsvis lett kan gjøres om til å skyte skarpt går under våpenloven. herunder blank våpen som jo forholdsvis lett kan gjøres om til skarp med riktig verktøy og kunnskap.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Startpistoler er plugget slik at om du prøver og fjerne pluggen, så ødelegger du bare våpenet, fordi det er loddet en plugg fast inni der. Dimensjonene ville aldri blitt riktige heller, så du hadde mest sannsynelig bare fått et stygt sår på hånden. Om det hadde vært mulighet for det, så hadde det neppe vært så lett og få blank våpen.

 

Men det med at det skaper frykt, det skaper jo minst like mye frykt med et ekte. Så om du har med en blank pistol, eller en 9mm glock 17 skarp spiller vel ingen rolle, sånn sett. Eneste er at en skarp dreper, mens en blank bare skremmer. Noen hevder at du kan dø om du holder kammeret opp til tinningen slik at trykket kommer ut der og mot tinningen. Jeg har mine tvil, men det kan jo alltids hende.

Lenke til kommentar
Startpistoler er plugget slik at om du prøver og fjerne pluggen, så ødelegger du bare våpenet, fordi det er loddet en plugg fast inni der. Dimensjonene ville aldri blitt riktige heller, så du hadde mest sannsynelig bare fått et stygt sår på hånden. Om det hadde vært mulighet for det, så hadde det neppe vært så lett og få blank våpen.

 

Men det med at det skaper frykt, det skaper jo minst like mye frykt med et ekte. Så om du har med en blank pistol, eller en 9mm glock 17 skarp spiller vel ingen rolle, sånn sett. Eneste er at en skarp dreper, mens en blank bare skremmer. Noen hevder at du kan dø om du holder kammeret opp til tinningen slik at trykket kommer ut der og mot tinningen. Jeg har mine tvil, men det kan jo alltids hende.

kjente en en mann som jobbet for militæret som børsemaker,svært dyktig børsemaker. han viste meg hvor lett en walther p99 blank kunne gjøres om til en 22lr psitol. borret ut nytt løp med og bestilte bolt samt andre deler fra midwaynorge.com. funket helt fint,men dette krever at man har utstyr og kunnskap. han som jeg kjente (han er død nå) var børsemaker for militæret blant annet og en ivrig skytter og våpensamler. men han beviste ihvertfall at det er fult mulig å gjøre dem om,men han sa at man kunne bare bruke 22lr da trykket fra 9mm ble for høy i kammeret og ville sprenge våpenet.

 

man kan bestille deler fra midwaynorge.com, krever ingen våpenbevis. kan skaffe løp,magasin,stokker,hylser,kuler,lade utstyr mm.

tror faktisk man kan kjøpe alle delene uten våpenlisens,med noen unntak. pistolkroppen og løp krever lisens. alt annet er fritt for alle,men det straffer seg dersom man ikke har kunnskapen og dersom man blir tatt med slike omgjorte blank pistoler.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

det er vilt, er man så desperat etter våpen så går det ann å ta jegerprøven eller å mlde seg inn i en skytterklubb så kan man erverve våpen dersom man har et fint og rent rulleblad. ellers så kan hvem som helst møte opp på pistolskytter banen for å kunne skyte med krutt, da under veiledning selvsagt.

 

børsemakeren sa til meg at man ikke kunne bruke hvem som helst blank heller, derfor valgte han walther sin p99 blank kopi som var bygd nesten orginalt. men som sagt han var børsemaker og hadde utstyr og lisenser som vanlige folk ikke har.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
De koster ikke mer enn 24-27k...

 

Hvor da?

De siste som solgte dem i Norge var Notec og S&SS. De tok 40-50k og oppover alt etter modell og kaliber. Hva Winge kommer til å ende opp på, vet jeg ikke.

 

Basis prisen på snipercountry var $5200, med litt options ligger du på 6k.

Da blir regnestykket slik:

 

Rifle $6000

Avgift for eksportlisens $250

Salær til eksportfirmaet, 10% $600

Frakt. ca: $200

Totalt: $7050

 

Importert til Norge: 7050 x 6,15 pluss mva = 54197,-

Itillegg kan du fort få noen ekstra utgifter i Norge, avhengig av hvem som tar imot den her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...