Gå til innhold

Den store våpentråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vann på .22 klassen :D

 

Men det var langt fra dagens høgdepunkt. Det var når jeg satt med en Remington senduro varmint rifle i .300 Magnumklar til å skyte, akkurat når jeg har stappet skuddet nedi må jeg ta det ut igjen. Hvorfor? Joda, det er en hjort med 100meteren, og der sitter jeg med en rifle ladet med jaktskudd for faen!! Hadde jeg hatt lov hadde den ligget flat! Men nok om det, jeg tar ut patronen og sikter etter den med x24 kikkertsiktet. Herlig følelse og plassere trådkorset akkurat perfekt på den vakre kolla. Den var rundt 70-80 kilo og svært pen, flotte lår , bryst osv :dribble:

 

Skøyt med: Tikka Sporter .308 ( samlet dårlig, bare 41mm på 100metern, min feil though :cry: )

Salongrifle på 50meter, vann akkurat med 21mm, jaja greit nok.

Og så testet jeg .300magnum, som jeg skøyt en toskuddsamling på 18mm med, lurer på hvordan det hadde gått om jeg hadde skutt 5 skudd :)

.22 runden ble forresten skutt med en Anchutz( eller hvordan det blir skrevet) .22LR rifle, enskudds, den er bygd for presisjon.. hehe

 

Be aware, .300 Magnum riflen passet meg ikke, så jeg fikk kikkerten akkurat i panna, og det small litt. Tenkte ikke over det før andre skuddet, for det skjedde to ganger, kan også være at jeg holdt litt feil eller noe, men who cares.

Kikkerten var heldigvis "myk" så det ble bare en minimal blåveis.

 

Et flott stemne, med lite folk ( takk og pris, mye artigere med våpenprat og bare morroskyting)

Endret av Litejk
Lenke til kommentar

Finnst det noen begrensning på hvor kraftig Rifle man kan bruke til jakt? kan ikke huske om jeg lærte noe om dette på jegerprøve kurset jeg tok for noen år siden. Fant en butikk i USA som selger .50 rifler som M95 osv. eller er det største broblemet kanskje å få importert det eller kjøpt det i Norge? Hadde jo vert verdt å dra runt på en 10kilos rifle om mulig! :dribble:

Lenke til kommentar
Finnst det noen begrensning på hvor kraftig Rifle man kan bruke til jakt? kan ikke huske om jeg lærte noe om dette  på jegerprøve kurset jeg tok for noen år siden. Fant en butikk i USA som selger .50 rifler som M95 osv. eller er det største broblemet kanskje å  få importert det eller kjøpt det i Norge? Hadde jo vert verdt å dra runt på en 10kilos rifle om mulig! :dribble:

9620683[/snapback]

 

 

Søknader for kjøp av rifle i kal .50 BMG blir IKKE innvilget lenger.

Ble forbudt i ett rundskriv fra POD.

Uansett er det eksportforbud for .50 BMG rifler fra USA så en Barrett hadde du ikke fått uansett.

Lenke til kommentar
veit noen her hvilken sniper rifle som er mest brukt i norge.....og har dere en link til en side med den informasjonen :D

9651585[/snapback]

 

Forsvaret skal vel ta i bruk HK 417 til skarpskytter rifle også? Forøvrig er det vel NM149 som er mest vanlig i dag?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
veit noen her hvilken sniper rifle som er mest brukt i norge.....og har dere en link til en side med den informasjonen :D

9651585[/snapback]

 

Forsvaret skal vel ta i bruk HK 417 til skarpskytter rifle også? Forøvrig er det vel NM149 som er mest vanlig i dag?

9656708[/snapback]

 

Den og MSG90 tror jeg...

Lenke til kommentar

Det er greit å ha nærstridsmuligheter også :p

 

Skarpskytterversjonen av HK417 blir vel en modifikasjon, match grade trigger assembly , PSG1 stock/grip og tynge løp. custom triggeren gjør vel Helautomatisk og 3-round uakutellt, men i teorien er det vel egentlig ingenting som står i veien for det (utenom den evt. reduserte nøyaktigheten i rifla? - hvor mye triggerassembly har på nøyaktigheten får andre svare for...)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
vel noe av poenget er at den skal være lett å skyte med,

 

hvis valget står mellom et våpen som er vansklig å skyte noe som gjør at der er mer morro for rekrutter å skyte med den når de er inne, men vil kanskje koste soldater i utenlandstjeneste liver. og et våpen som er kjedlig å skyre med for rekrutter, men kan redde liv så er jo valget ganske enkel.

 

søk deg til HV så kan du sktyte med ag så mye du vil, da bare noen få enheter i HV vil få 416

 

 

 

HV Claymore får HK416 :thumbup:

Endret av Pedersen4401
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...