Gå til innhold

Den store våpentråden


Anbefalte innlegg

spør igjen

Cardinal, vet du hvordan man får seg en M1 Garand eller M1 Carbine, jeg vet at man kan få dem, men tror man må ha en samler lisens siden de ikke er i praktiske avdelinger eller lovlig til jakt

9467213[/snapback]

 

IIRC,

M1 garand/ Carbine er i dag i praksis begrensa til Samlere. De er ikke lov på jakt.

MEN brukte våpen av denne våpen som idag er registrert til Praktisk/NROF kan videreselges innen dette bruksomr. Samme med M1A som er i Norge. Er de registrert på samling er du Shit out of luck da disse kun kan selges til samlere.

Men da antallet våpen reg. til skyting er det langt i mellom dem og høye priser. Er nok ikke alle politikammer som innvilger søknader heller. Feks tror jeg det ville være veldig vanskelig i Oslo...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis jeg husker riktig er sammler lisens shit vansklig å få, du må vel først inviteres av en som allerde er sammler for å bli med i foreninga og den foreninga er den eneste som er godkjent for å få sammler lisens.

 

det er vel så godt som ingen nye sammlere i norge, og de som er dør ut, så det blir bare færre og færre.

 

nesten så jeg flytter til usa bare for å kjøpe en garand, der får du en skytbar en for $600 uten noe som helst papirer. bare finne en, betale og ta med hjem

Lenke til kommentar
nesten så jeg flytter til usa bare for å kjøpe en garand, der får du en skytbar en for $600 uten noe som helst papirer. bare finne en, betale og ta med hjem

9467686[/snapback]

 

 

 

Samler er veldig vanskelig å bli ja. Ifølge Politiet er det bare krav om å være medl av godkejnt våpenhistoris forening og så kan man søke om å bli samler.Problemet er bare at per i dag er det kun Norsk Våpenhistorisk Forening (tror jeg den het) som er godkjent og der er det veldig vanskelig å bli medl. Man må først bli med på møter i 1 år som gjest. Så må man finne to faddere som kan anbefale deg (og de må ha vært medlemre en stund). Deretter er det en behandlingstid på 12-24mnd......

 

 

Og det siste forslaget går ikke. Kun våpen på lista til POD er lov å importere. Garand er ikke med. De eneste som er tilgjengelig er evt de som allerede er i landet og reg. til konkurranse

Lenke til kommentar

hadde ikke tenkt å ta med våpenet hjem, når jeg sier flytte mener jeg flytte ikke noe hjem igjen da,

 

flytte til en av de "morsome" statene som colorado der jeg kan kjøpe meg en .30 cal og prøve å sammle ALLE US ww2 våpene.

 

ja vet det er pain å komme inn i den foreninga. har også hørt at politiet ikke er spesielt intirisert i å gi ut samler lisenser lengre og at de egentlig håper på at de som har den snart dør ut så de slipper alt det der.

 

selv syns jeg lovene er litt vel kronglete, greit nok å prøveå begrense våpen i fri flyt. men det må jo gå ann å gjøre det litt lettere.

 

jeg kjenner en indierekte som jeg tror er med i Norsk Våpenhistorisk Forening, skal ta kontakt med han en gang, men familien hans går gjennom noe nå, så det er ikke tiden for å plage han med spørsmål

Lenke til kommentar

ja, du må ha et eller annet de trenger, det letteste er jo å være god i et eller annet fag,(histore/fysikk/kjemi) osv og begynne å studere der og så forsette med det yrket når du er ferdig å studere.

 

men det er jo ikke så lett, også risikerer du jo å bli drept, da draps raten er syk høy for oss som bor i fredlige norge.

 

men har altid hatt lyst til å studere i usa så vi får se hvordan det går, men det er jo år frem i tiden. får ta kontakt med han som er med i foreniga når det passer og se hva han kan hjelpe med.

Lenke til kommentar

Jeg så på nettsiden til praktisk tingen, og så ikke noe gjøvik eller noe liknende der. Virker som alt er i oslo? Vil det si at jeg må til oslo for å skyte med håndvåpen da?

 

Forsto ikke så mye av det kaliber snakket ditt, bortsett fra at det var smart med noe med lett sleide. Er den nye beretta 90two et godt valg? Liker veldig godt beretta utseende og følelse!

Lenke til kommentar
Jeg så på nettsiden til praktisk tingen, og så ikke noe gjøvik eller noe liknende der. Virker som alt er i oslo? Vil det si at jeg må til oslo for å skyte med håndvåpen da?

 

Forsto ikke så mye av det kaliber snakket ditt, bortsett fra at det var smart med noe med lett sleide. Er den nye beretta 90two et godt valg? Liker veldig godt beretta utseende og følelse!

9468516[/snapback]

 

Det er klubb i Gjøvik:

Klubb: Gjøvik Pistolklubb Praktiske

Kontakt: Geir Arne Hansen

Adresse: Postboks 736 Kopperud

Poststed: 2805 GJØVIK

Telefon: 47263345

E-post: [email protected]

Web: http://n3sport.no/Organisation.asp?id=64823

 

 

 

Du har også klubb i Hamar, hvor lang tid tar det å kjøre dit? http://www.hamar-praktiske-skyttere.no/asp/default.asp

 

 

Beretta'n vil være lovlig i production i 9mm men vil anbefale deg noe annet til praktisk. Beretta er ikke mye brukt innen praktisk og de er altfor dyre i Norge..

Og en annen ting med Beretta, SIG og HK er at det er forholdsvis vanskelige å selge igjen og man får mindre for dem (ca 50%).

 

 

I praktisk er ammunisjonen delt i to klasser Minor og Major (bortsett fra Production hvor alle går i Minor uansett).

Minor har en "faktor" på mellom 125 og 169,9999 (159,999 i Open divisjonen)

Major over 170 (160 i Open), i tillegg må man i Standard og Modified bruke min kule med diameter 10mm/.40

Faktor regnes ut ved å gange kulevekt i grain med hastighet i fot per sekund og dele det på 1000. Dvs eks 170x1100/1000 = 187 i faktor

Blinkene har treffsone A, B, C og D. Treff i Alpha gir 5 poeng uansett om man er minor eller Major. Treff i Bravo eller Charlie gir 4 poeng hvis man skyter Major og 3 i minor. Delta gir henholdsvis 2 og 1 poeng.

Lenke til kommentar

Fett! Jeg får se hva jeg prøver på! Jeg er ikke helt sikker enda, men jeg tar en tur oppom, og ser hva det går ut på. Kan jeg bare stikke innom og skyte, eller må jeg ta sikkerhetskurs først? Hva koster det?

 

Hvilken klasse er morsomst å drive med? Minst mulig stå stille og skyte på én kjedelig blink?

 

Hvis jeg tar sikkerhetskurs, får jeg skyte da? Hva slags våpen får jeg låne, i hvilket kaliber, og får jeg "leke med det"? Altså vedlikeholde/fieldstrippe etc.?

Lenke til kommentar
Fett! Jeg får se hva jeg prøver på! Jeg er ikke helt sikker enda, men jeg tar en tur oppom, og ser hva det går ut på. Kan jeg bare stikke innom og skyte, eller må jeg ta sikkerhetskurs først? Hva koster det?

 

Hvilken klasse er morsomst å drive med? Minst mulig stå stille og skyte på én kjedelig blink?

 

Hvis jeg tar sikkerhetskurs, får jeg skyte da? Hva slags våpen får jeg låne, i hvilket kaliber, og får jeg "leke med det"? Altså vedlikeholde/fieldstrippe etc.?

9473514[/snapback]

 

hvis du synes det er kjedelig å stå å skyte på en blink, så trenger du ikkje å begynne med skyting, for de kommer du ikke til å ha noe serlig glede av...

 

du kommer heller aldri til å få "leke" deg med noe klubb våpen (vertfall ikke slik det er i den klubben jeg er med i)

 

men skal du kjøpe våpen, så dra på et par treninger først!

Det er vanskelig nokk å treffe godt men en .22 på 25 meter med anatomisk sjefte å fine sikter å greier, jeg ville ikke kjøpt en 9mm som første våpen...

men dra på et par treninger å forhør deg der hva de synnes!

 

skyting er gøy :)

Lenke til kommentar
Fett! Jeg får se hva jeg prøver på! Jeg er ikke helt sikker enda, men jeg tar en tur oppom, og ser hva det går ut på. Kan jeg bare stikke innom og skyte, eller må jeg ta sikkerhetskurs først? Hva koster det?

 

Hvilken klasse er morsomst å drive med? Minst mulig stå stille og skyte på én kjedelig blink?

 

Hvis jeg tar sikkerhetskurs, får jeg skyte da? Hva slags våpen får jeg låne, i hvilket kaliber, og får jeg "leke med det"? Altså vedlikeholde/fieldstrippe etc.?

9473514[/snapback]

 

 

Som jeg prøvde å forklare. For å skyte praktisk må du ha eget våpen. Har ikke noen klubbvåpen i klubber jeg har vært med i. Dette er ikke noe for helt nybegynnere.

En begynner med å ta kontakt med en vanlig pistolklubb (stillestående skyting mot blink på 25 meter) og ta nybegynner kurs hos dem. vanligvis ser dette ut til å koste 1-2000. Etter å ha skutt 2-3 ganger i mnd hos dem i 6mnd kan man kjøpe eget våpen (sålenge man tilfredstiller krav fra politiet om alder, vandel osv). Etter så ha skutt tar man sikkerhetskurs i praktisk og begynner å skyte det.

Lenke til kommentar

Ikke hvis du skal skyte praktisk seriøst. ;)

Da går det i høy kap. .40

I USA har man en egen divisjon for single stack men den har ikke kommet i det internasjonale programmet enda. Muli den kommer.

 

Lago, Infinity'en er fin. Fikk nettopp en slik, dog uten alt det kosmetiske på den du avbildet. Da må den bestilles fra USA og koster mye mer.

Endret av Cardinal
Lenke til kommentar
Hmm, pistolskyting ser litt gøy ut :)

Hvilken pistol ville dere satse på som en allriund til trening?

9480850[/snapback]

 

 

"Standard" svaret har vel vært Glock 17.

Men personlig misliker jeg den. Gammelt design, grepet passer meg ikke, misliker avtrekket.

Jeg kjøpte en S&W M&P i 9mm (til production divisjonen i Praktisk). Har i mine øyne mye bedre grep og avtrekk. Man kan også bytte bakstykket på grepet til ett mindre eller større slik at den passer hånden bedre. Det følger med tre stykk med pistolen.

Ett annet alterativ er en CZ 75 SP 01 Shadow, da har du en meget bra pistol til Production hvis du skulle begynne med det.

 

Ta kontakt med en lokal pistolklubb og hør med dem om kurs osv. Det er nok også mulig å få prøvd div våpen der (av klubben og medlemmer).

Lenke til kommentar

jeg missliker også Glock sterkt,

 

selv i 9mm er rekylet ektremt ubehaglig, og så fort man går opp i .40 eller .45 gjør det faktisk vondt å skyte, plastik grepet funker som en oste river på hånda di når reklyet går av.

 

jeg skøyt med en glock 21 og etter 50 skudd hadde jeg vondt i hånda, etterpå skøyt jeg en Para Ordnace i .45 og det var som å skyte med et svamp i forhold, mykt og behaglig rekyl, også er avtrekket i 1911 overlenget det meste annet jeg har prøvd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...