Gå til innhold

Den store våpentråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
WAIT ! Wait ! wait wait wait ! Wait !

 

Mener du at pm jeg er med i en klubb så kan jeg kjøpe en ( eksempel ) Remington 700 308.cal ?

9460373[/snapback]

 

viss den er godkjent til jakt eller konkuranser så ja, så vitt jeg vet

 

... 3 skudd hvis du er RASK! Hva skal til for at jeg kan få meg en semi-automatisk rifle? Jeg er 17.

9460375[/snapback]

 

vet ikke alders kravet, men du må være med i en klubb som driver med semi-automoatiske våpen,

Endret av gunfreak19
Lenke til kommentar

For disp ned til 16 år:

 

  Det kan gis dispensasjon fra 18-årskravet for person som:

a) har vært aktivt medlem av skytterlag/-klubb eller jegerforening i minst 6 md., og som har anbefaling fra skytterorganisasjonen,

b) har bestått jegerprøve.

 

      Dispensasjon etter denne bestemmelse kan bare gis i de tilfelle våpenet kan oppbevares av verge eller en annen person som fyller de alminnelige krav til vandel og skikkethet.

 

      Dispenserer en politimester fra aldersgrensebestemmelsene i et tilfelle hvor skytevåpen (våpendel) er ervervet ved arv (våpenloven § 7 fjerde ledd fjerde punktum), bør det vanligvis settes som vilkår at verge eller slektning tar hånd om våpenet og oppbevarer det som om det var hans eget til arvingen når aldersgrensen. Er ingen verge eller slektning - som fyller vilkårene for selv å få våpenkort - villig til dette, må våpenet deponeres hos politiet. Unnlater arvingen å hente våpen (våpendel) som er deponert hos politiet etter at han har nådd aldersgrensen og fått skriftlig anmodning fra politiet om dette, kan politiet selge våpenet (delen) for eierens rekning.

 

      Dispenserer politimesteren ikke fra aldersgrensen, kan arvingen (boet) innen 3 måneder overdra våpenet (delen) til en som får ervervstillatelse. Er dette ikke gjort, selger politiet våpenet (delen) til en som får ervervstillatelse. Er dette ikke gjort, selger politiet våpenet (delen) for arvingens rekning etter de samme bestemmelser som gjelder for innleverte våpen (våpenloven § 10 tredje ledd).

 

 

... 3 skudd hvis du er RASK! Hva skal til for at jeg kan få meg en semi-automatisk rifle? Jeg er 17.

9460375[/snapback]

 

 

Hva slags halvautorifle? En på bunnen av denne listen kan man kjøpe på samme måte som hvilken som helst annen jaktrifle. http://www.politi.no/pls/idesk/docs/f15845...liste070619.pdf

Men vær klar over at det er krav om våpenskap fra første våpen hvis det er ett halvauto våpen, i motsetting til ei boltrifle.

Lenke til kommentar
Takk for listen! Tenkte på enten SL-8, noe M16 liknende eller noe i den duren. Har du noen bra forslag? Helst noe som kan brukes til jakt!

9465176[/snapback]

 

 

Ingen av de kan brukes på jakt.

 

Det er kun de på disp. listen (som POD har godkjent for jakt) som kan brukes til jakt. I tilleg er det dog noen rifler som har gått ut av produksjon som HK770, som man kan få kjøpt brukt.

 

SL8/AR15 ol. selges kun til Praktisk skyting eller i NROF's regi.

For å skyte Praktisk må man ha eget sikkerhetskurs. For å ta ett slikt kurs må man ha egnet håndvåpen (vanligvis en eller annen pistol i minimum 9mm, men noen få tar vel kurs med revolver), belte, hylster, magasinholdere og nok magasiner til minimum 30-35 skudd. Det arrangeres IKKE egne kurs for rifle, da hvis man har kurs for pistol kan man også skyte rifle.

Dette betyr at selv om man i teorien kan kjøpe rifle når man er 18, går det ikke da man ikke får kurs før man har eget håndvåpen som man må være 21 år for. De som skyter rifle er stort sett folk som har skutt pistol en stund.

 

Det Praktiske miljøet har forøvrig lite sansen for personer som kommer og vil ha en AR15 fordi den er "tøff/kul" ut og etter å ha fått den ser man dem aldri igjen. Har du interesse og vil delta på stevner, kjempebra. Men vil en ha noe "tøft" for å imponere kompiser, får man kikke andre steder. Vi vil ikke at noen få skal ødelegge for resten. De fleste som skyter praktisk vil nok heller si at de da kan kjøpe seg ei Airsoft rifle men jeg vet ikke om det miljøet heller vil ha den type personer.... Gunfreak?

Lenke til kommentar
Takk for listen! Tenkte på enten SL-8, noe M16 liknende eller noe i den duren. Har du noen bra forslag? Helst noe som kan brukes til jakt!

9465176[/snapback]

 

 

Ingen av de kan brukes på jakt.

 

Det er kun de på disp. listen (som POD har godkjent for jakt) som kan brukes til jakt. I tilleg er det dog noen rifler som har gått ut av produksjon som HK770, som man kan få kjøpt brukt.

 

SL8/AR15 ol. selges kun til Praktisk skyting eller i NROF's regi.

For å skyte Praktisk må man ha eget sikkerhetskurs. For å ta ett slikt kurs må man ha egnet håndvåpen (vanligvis en eller annen pistol i minimum 9mm, men noen få tar vel kurs med revolver), belte, hylster, magasinholdere og nok magasiner til minimum 30-35 skudd. Det arrangeres IKKE egne kurs for rifle, da hvis man har kurs for pistol kan man også skyte rifle.

Dette betyr at selv om man i teorien kan kjøpe rifle når man er 18, går det ikke da man ikke får kurs før man har eget håndvåpen som man må være 21 år for. De som skyter rifle er stort sett folk som har skutt pistol en stund.

 

Det Praktiske miljøet har forøvrig lite sansen for personer som kommer og vil ha en AR15 fordi den er "tøff/kul" ut og etter å ha fått den ser man dem aldri igjen. Har du interesse og vil delta på stevner, kjempebra. Men vil en ha noe "tøft" for å imponere kompiser, får man kikke andre steder. Vi vil ikke at noen få skal ødelegge for resten. De fleste som skyter praktisk vil nok heller si at de da kan kjøpe seg ei Airsoft rifle men jeg vet ikke om det miljøet heller vil ha den type personer.... Gunfreak?

9466213[/snapback]

 

er du over 18 kan vi ikke stoppe deg fra å kjøpe en airsoft AEG bare fordi du syns den er kul.

men vi vil jo helst ha litt seriøse folk vi også.

men det er jo helt klart en kulhets faktor med airsoft, kan jo ikke nekte for det.

 

Cardinal, vet du foresten hva som skal til får å kjøpe og eie en fungerene M1 Garand eller M1 Carbin, du må vel ha en eller annen form for samler lisens?

Endret av gunfreak19
Lenke til kommentar
Gunfreak?

9466213[/snapback]

 

Ja, litt. Jeg har vurdert å prøve meg på pistolskyting først, da jeg har mer interesse for dette. Poenget med å ha rifle er at jeg ville egentlig starte med Real Action Paintball, men det er litt bortkastet penger, så vil heller starte med jakt. Er ikke spesielt glad i vilt, men far min spiser alt, og jeg har vært speiderleder et par år, så liker meg godt i naturen! Har også drevet en del med fisking, så er delvis inneforstått med fangst etc.

 

Saken er det at jeg gikk på skyting en stund, der vi lå med støtte-fot og skøt på blink 100 m unna. Det var rett og slett drit kjedelig, og derfor vil jeg prøve noe med litt mer "futt" i! Jeg har for meg at pistolskyting er en sånn ting.

 

Er det pistolskyting på revhiholen?(De er ganske nærme meg, og det var der jeg skøt sist). Hvordan foregår skytinga der?

 

Men for å gå tilbake på det med om jeg er glad i våpen; ja, jeg liker våpen og det er jo såklart en viss show-off faktor meg å ha et eget våpen som er litt mer en en kjedelig M98 e.l, men jeg ser ikke på det som noe negativt! Men jeg vil gjerne se nærmere på pistolskyting! Hva tror du om å melde meg inn i en klubb, gå der i et halvt år, og så kjøpe en HK USP tactical .45 ACP med lydemper? Bra våpen?

 

Men viktigst av alt, hva må jeg gjøre for å få opplevd skikkelig skyting? Med litt mer spennende plott enn bare å ligge i samme stilling i 30 min, for så å skyte ett skudd på kommando med en bolt-rifle uten scope.

Endret av konduktans
Lenke til kommentar

Jeg mente med "gunfreak" om han ville kommentere det med Airsoft (da han er mer kjent med det miljøet), ikke om du var en. ;)

 

Veien til Praktisk er som følger (glemte dette i forrige innlegg)

 

1. Bli medl i en pistolklubb, ta nybegynnerkurset og skyt jevnlig i 6mnd. (politiet sier 2-3 ganger i mnd som minimum). Kjøp så eget våpen og tren litt mer.

2. Ta så sikkerhetskurs for praktisk og begynn å skyte.

3. Evt kjøp praktisk rifle.

 

Noen men ikke alle pistolklubber skyter også Praktisk. For liste om hvilke som skyter praktisk, se på NFPS.no

For noen videoer og bilder av praktisk skyting, se triggerfreeze.com

Du kan begynne med pistolskyting før du er 21 år men får ikke kjøpe eget våpen. Det er heller ikke lov å låne ut håndvåpen idag.

Det er derfor vanskelig å få tatt sikkerhetskurset til praktisk uten eget våpen.

 

 

En USP Tactical 45ACP er ikke noe særlig bra til praktisk av følgende grunner: For liten magasinkapasitet, høy kjernelinje og tung sleide som fører til mye mer rekyl. Avtrekk heller ikke helt bra.

 

Praktisk har flere Divisjoner og det er noen våpentyper som dominerer.

 

Production: Denne er det mange begynner i.

Kaliber: Her går det i 9mm. Kraftigere er lov men har bare ulemper som mer rekyl og mindre magasin kapasitet og ingen andre fordeler.

Våpentype: Glock 17 er populær, sammen med CZ75/85 (og lign fra Tanfoglio). Skyter selv en S&W M&P 9mm og liker den MYE bedre enn Glock (som jeg misliker sterkt). Blant det beste her, er Sphinx 3000 men de er SVINDYRE (20-25k). Beretta, SIG, HK brukes også av noen men ikke av så mange. Høy kjernelinje er den vanligste klagen.

MERK: i Production er det VELDIG begrenset hva du kan gjøre med våpnet. Bytte sikter og litt Grip-Tape er nesten alt. Justering av avtrekk er feks forbudt. Dette må man ha i mente når man kjøper våpen.

 

Standard:

Kaliber: Helt klart .40 S&W. I alle andre divisjoner enn Production har man klassifisert ammunisjonen i Minor faktor og Major faktor. Sentertreff i skiva (A sone) gir 5 poeng uansett om man er major eller minor men i alle de andre (B, C og D) får man ett poeng mer hvis man skyter Major. Foktor regnes ut slik. Kulevekt i Grain X Hastighet i fot /1000. Dvs 180gr kule i 1000fps har en faktor på 180. I Standard og Modified (kommer under) må man over 170 i faktor OG minimum 10mm/.40 i kule diameter for å score som Major. Minor er mellom 125 og 169,999999999. Under 125 og du får ingen score. 45 ACP går lett som Major men ingen fordeler over .40 og har minde mag.kap.

Våpen: Her er høykapasitets 1911 våpen i det dominerende, med noen CZ/Tanfoglioer da også i 40. Så kommer resten som HK/Glock etc. Alt av modifikasjoner er lov, med unntak av optiske sikter og kompensatorer, sålenge våpen passer i en boks på 225mm x 150mm x 45mm.

 

Modified:

Kaliber: Samme regler som i Standard så .40Smith er mest brukt

Våpen: Høykap 1911 dominerer. Optikk og Kompensator ER lov men våpen må passe i boksen til Standard.

 

Revolver:

Kaliber: Kjenner ikke så mye til denne men 38/357 og 45 ACP er vel populære. Samme faktorkrav som i Standard men ingen minimum diameter.

Våpen: S&W 625 i 45 ACP er populære. Regler omtrent som i Standard men ingen boks. Maks 6 skudd i tønnen.

 

Open:

Kaliber: Faktorkrav: Minor: 125, Major 160, ingen min. diameter. Går mest i .38 Super/SuperComp, resten stort sett i noen 9mm (9x19 "Major" og 9x23(

Våpen: Høykap 1911 og Tanfoglio med rødpunkt og kompensator.

 

 

 

 

Skal du begynne i Praktisk er det billigste. Hvis grepet og avtrekket passer er en Glock 17 grei og koster vel ca 5500. Eller evt en M&P (som jeg liker bedre) ligger på 6k. En CZ 75 SP-01 Shadow er vel ett annet meget godt valg til Production.

 

Standard blir dyrere. Nytt så ligger man fort på 10-12k og opp. Bul M5 IPSC til 12k er grei. Para Ordnance ville ikke jeg ha kjøpt, vært endel problemer med dem.

Skyter som sagt S&W M&P 9mm i Production og har nettopp kjøpt en SVI i .40 til standard (er en 1911 klone). Den var veldig fin men er dyr. Ligger på ca 25k

 

Open: er Formula 1 divisjonen. For nytt våpen regn med ca 30k og oppover.

 

Jeg hadde en HK Mark 23 (og demper) tidligere som jeg solgte (ubrukelig i Praktisk)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...