Gå til innhold

Den store våpentråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ja, P90 og MP7 er veldig forskjellige, det er pga. like klibere de sammenlignes.

 

mens jeg tror MP7 blir å finne blant sjofører som trenger lite og lett våpen, men tregner litt mer omf enn en pistol, mens P90 har flere bruksområder. men begge har jo kjimpe kalibere som går lett gjennom mye vester men skader lite.

Lenke til kommentar

MP7 er, som dere sier, kjekt å ha for sjåførere og livvakter i biler og som trenger et lite og handy våpen med kraft i. Biler er trange og kompakte våpen er et must.

 

P90 er vell et eksellent spray våpen innendørs.

 

MP5 er bra innendørs men ikke noe imot en vest. Derfor går mange SWAT enheter over til 5.56 rifler. M4 (and its clones) ruler det taktiske miljøet...

 

Det beste ville vell vært en 5.56 rifle på størelse med en maskinpistol.

 

Noe som f. eks: US Navy SEALs bruker : http://en.wikipedia.org/wiki/CQBR

 

 

Men jeg er ikke ekspert på området selv om jeg gjerne skulle vært det.

Lenke til kommentar

Men med spesiell type 5.56 ammo designet for korte løp, og med en veltrent og veldrillet kriger så er nok en "5.56 maskinpistol" like dødelig som en MP5.

 

Alt koker egentlig ned til soldaten som bruker våpnet. Våpnet er bare et verktøy.

 

Og hva legger du i "dårlig fra korte løp"?

Lenke til kommentar

standar militær ball ammo trenger langt løp for å få nok fart til å virke som de skal, jo kortere løp jo korter avstand funker kula på.

 

i en M16 funker kule opp mot 400meter,

i en M4 skal den funke oppp til 200 meter, men ofte funker kula ikke i det hele tatt.

Commando enda værre en M4

CQBR helt avheing av egen ammo, bruker du vanlig ball ammo i den, kan du like gjerne skyte med luftpistol, kulene går rett gjennom, uten å skade.

 

men i de siste 3 åra har det kommet 5.56 ammo som funker fra korte løp, så det er ikke noe problem lengre.

politi kan jo bruke JHP så der er det ikke så farlig

Lenke til kommentar

Takk for infoen. Jeg er hele tiden av oppfatningen : "Funker det for dem, så burde faen meg funka for oss andre."

 

Spesielt når det handler om SF's.

 

SEALs skal visst ha gått over fra MP5 til M4-CQBR, fordi den gir mer kraft i en like kompakt pakke, og funker bra ombord på skip og i ellers trange situasjoner. Men så tror jeg dette også bare gjelder dem.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke?

 

Ja, som du sier; rekylen er større på en 5.56 enn en 9mm, men en trent person vil (da jeg tro) klare å kontrollere våpnet, dog automat ild ikke er et førstevalg. Tror ikke rekylen fører til at man "mister" kontroll over våpenet, slik at; hvis man hadde en lommelykt festet til våpenet ville lyset "forsvinne" fra målet.

 

Men single fire er et must, vil jeg tro, hvis man skulle gjennomføre noe slikt.

Lenke til kommentar

vel på en MP5 bruker de 2 magasiner festet sammen, dette gir en halvkilo mer på våpenet og gjør at rekylen blir veldig kontrolerbar.

rekylet på et 5.56 våpen er mye større så selv med mye trening blir det ikke det samme, på en mp5 kan man sikte med lyka og innen for 10 meter vil ingen kuler gå utenfor der lykta lyser. altå meget effektiv.

 

mens på et 5.56 er det ikke helt det samme, på full auto må man dytte våpent godt mot skulderen og bruke den del musker på å kontrolere våpenet, så en mp5 er mye lettere å bruke, og da kan du bruke mer av hjernen din på hvor og hva du gjør og ikke våpenet, du vet altid hvor kuler går og kan sette både ditt og andres liv på det.

 

når selv en 9mm ofte går gjennom et menneske kan du tenke deg hva en 5.56 gjør hvis kula ikke funker akurrat slik som den skal.(da den skal stoppe i kroppen når den funker)

 

en MP5 med 13 skudd i sekundet tar den det meste, et byge på 0.5 sek sender 6 skudd mot fienden og det stopper det beste på det holdet mp5 brukes. husk at de treffer kullene med noe få cm mellomrom og lager mos av hele brystet.

Lenke til kommentar

Jada, All credit til MP5en. Hadde den ikke funka, så hadde ikke så mange brukt den, og den hadde ikke vært standarden for alle maskinpistoler.

 

Men nå for tiden bytter flere og flere (amerikanske) enheter over til 5.56, pga. av flere og flere "bad guys" bruker kevlarvester. 5.56 er mer effektiv mot vester, selv om det sikkert (og det kan nok du bekrefte ;) ) finnes 9mm kuler som går gjennom vester.

 

Men MP5 og 5.56 (la oss si M4) må "brukes" på forskjellige måter, som du har poengtert. MP5 er lett (har ikke skutt den, så jeg kan egentlig ikke uttale meg om det, kan jeg?) å bruke på auto, i forhold til M4. Og den skyter raskere (?). Alikevell er min personlige favoritt 5.56...

 

Kanskje det er fordi den "utfaser" MP5en (i hvert fall i USA), eller kanskje det er fordi jeg aldri har "falt" for MP5en (selvom den er et formidabelt våpen).

 

Men hva JEG skulle brukt hvis jeg gikk i et hus, vet jeg ikke... har ikke erfaringen som endel av dere har.

 

Koker det ned:

 

MP5 : Good and old

 

M4 (and others) : Bright, fancy and new

 

Selv om det "nye" har noe for seg, ruler jo som oftest det gamle...

 

 

Edit: Men NÅ er det byssanlalle... skole i morra. Hyggelig å diskutere med deg Gunfreak19. Jeg setter pris på det :)

Endret av MetroN
Lenke til kommentar
MetroN sa noe om lommelykt taktikken. Kan noen forklare meg hva det er ?

9350915[/snapback]

 

 

MP5.jpg

 

SAS karene går inn kledd i fullt taktisk utstyr. Og alt skjer fort, ekstremt fort. Du kan tenke deg at du ikke alltid får tid til å heve våpenet, presse kolben mot skulderen og trekke av. I tillegg bruker SAS som oftest gassmasker, som gjør det vanskelig(ere) å se klart.

 

Dermed har de utviklet en sinnsykt smart taktikk. Samme som Gunfreak sa, bare litt utbrodert. Du ser lommelykten under løpet på MP5en? Tenk på det som en gigantisk laserstråle (som Gunfreak kalte det). Der den treffer, der treffer kulene. UANSETT.

 

Dermed kan du skyte fra hoften vis du må (og selvfølgelig fra skulderen), og vite at når lyset treffer overkroppen på terroristen, så vil kulene også treffe der.

 

Noen som har fått ei lommelykt i ansiktet? Du blir blindet. Vil tro terroristen ikke forstår hva som skjer før det er for seint...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...