Gå til innhold

Den store våpentråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anbefale eit godt luftgevær til meg?

 

Helst over 250 m/s og til under 2500,-.

Må være godt å skyte med. Finnes det gode luftgevær med magasin? Helst ikkje halvautomatiske. Har sett eit som heiter Gamo Shadow Matic. Aner ikkje om det er halvautomatisk eller ikkje though.

 

Er nybyrjar. Har skutt litt med luftgevær før, og har "heile" 20 skudd med sauer... (var på tur med lokal ungdomsklubb..)

 

Forresten, er ikkje kikkertsikte litt som å sykle med støttehjul? :p

Endret av ErlendDL
Lenke til kommentar
Anbefale eit godt luftgevær til meg?

 

Helst over 250 m/s og til under 2500,-.

Må være godt å skyte med. Finnes det gode luftgevær med magasin? Helst ikkje halvautomatiske. Har sett eit som heiter Gamo Shadow Matic. Aner ikkje om det er halvautomatisk eller ikkje though.

 

Er nybyrjar. Har skutt litt med luftgevær før, og har "heile" 20 skudd med sauer... (var på tur med lokal ungdomsklubb..)

 

Forresten, er ikkje kikkertsikte litt som å sykle med støttehjul?  :p

9257641[/snapback]

 

en kikkert forstørrer blinken og bevegelsene dine like mye, men det er litt enklere å skyte med kikkert ja...

Lenke til kommentar

kommer ann på ville kulevekt du bruker

 

Bullet weight/type Velocity Energy

135 gr JHP

1200 ft/s (~366 m/s) 432 ft·lbf

(~588 J)

 

155 gr JHP

1140 ft/s (~348 m/s) 447 ft·lbf

(~608 J)

 

165 gr JHP

980 ft/s (~299 m/s) 352 ft·lbf

(~479 J)

 

180 gr JHP

1000 ft/s (~305 m/s) 400 ft·lbf

(~544 J)

 

alt over 344m/s bryter lydmuren og er supersonisk

 

http://en.wikipedia.org/wiki/.40

Endret av gunfreak19
Lenke til kommentar
kommer ann på ville kulevekt du bruker

 

Bullet weight/type Velocity Energy

135 gr JHP

1200 ft/s (~366 m/s) 432 ft·lbf

(~588 J)

 

155 gr JHP

1140 ft/s (~348 m/s) 447 ft·lbf

(~608 J)

 

165 gr JHP

980 ft/s (~299 m/s) 352 ft·lbf

(~479 J)

 

180 gr JHP

1000 ft/s (~305 m/s) 400 ft·lbf

(~544 J)

 

alt over 344m/s bryter lydmuren og er supersonisk

 

http://en.wikipedia.org/wiki/.40

9294665[/snapback]

 

så betyr supersonisk at den bryter lyd muren?

høres det noe forskjell på om den bryter lyd muren eller ikke?

Lenke til kommentar

ja det betyr det

ikke på kloss hold, smellet av lydmuren blir ofte overdørt av smellet fra ladnigen som går av.

 

eller du kan på en måte høre det, selv syns jeg 9mm har en skarpere lyd en .45 noe jeg "tror" kommer av at 9mm bryter lydmuren.

 

på lengre hold hører man det tydligere.

og så klart om man har en lydemper.

lydemper på en vanlig 9mm pistol med valig ammo, er ikke noe vits. du må bruke egen subsonic 9mm

Lenke til kommentar

Trodde lenge at det kom ann på størrelsen av kaliberet, om lyden var "hørbar" eller ikke.

 

Aka: at .22 lagde mindre lyd enn 9mm, som igjen lagde mindre lyd enn .40 S&W, som igjen lagde mindre lyd enn .45 ACP.

 

Det virket ganske logisk akkurat da. Men nå vet jeg (delvis takket være Gunfreak) at det ikke stemmer, (han forteller at .45 produserte mindre lyd med lyddemper enn 9mm, som må ha spesiell subsonic ammo), og at det også kommer ann på lyddemperen.

Lenke til kommentar

ja, M4 rfiler som bruker .223(5.56) har QD lydemper som del av SOPMOD kitet, den fjerner ikke lyden, men får et rifle skudd til å høres ut som en .22lr. det hjeler ikke i byginer, men er man i fjellene i afgansistan forsvinner et skudd fra en .22 bedre enn 5.56 det blir også vanskligere for fienden å høre hvor skuddet kommer fra noe som kan bety forskjell på sier eller død.

 

eneste våpenet som kanskje kan regnes som het lydløs er De Lisle carbine. den bruker .45 og er så stille at å jobbe med bolten bråder mer en skuddet, i teorien skal none kunne stå 15 meter bak deg og skyte rett over hode på deg uten at du hører noe.

 

men husk at alle kuler bråker om de treffer noe hardt, treffer en .45 en tre vegg bråker det som faen, tenk deg lyden av en spiker pistoler bli slått inn i veggen, og lyden blir enda værre mot metal, så bommer man på det man skyter så bråker det mye.

 

når jeg skyøt med en .22lr pistol med demper så hørte man ikke selve skuddet, man hørte slaiden gå frem og tilbake og man hørte et jævlig smell når kula traff stål platene bak blinken

Lenke til kommentar

Et annet våpen som, ifølge wikipedia, nesten var lydløst var High Standard HDM .22 Long Rifle Pistol som den amerikanske etterretningstjenesten under andre verdenskrig (OSS) brukte.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/High_Standard_HDM

 

Den integrerte lyddemperen skal ha absorbert 90% av støyen fra skuddet. Ifølge arkivdokumenter gikk sjefen og grunnleggeren av OSS ("Wild Bill" Donovan, som var en god venn av President Roosvelt) inn på det Ovale Kontor hvor presidenten holdt på med å diktere et brev. Mens presidenten dikterte ferdig, snudde Donovan seg og skjøt 10 skudd mot en sandsekk. Deretter snudde han seg og leverte den rykende pistolen til den overraskede presidenten.

 

Selv om han skjøt i en sandsekk som ikke lager et høyt PING slik metallblinker gjør, må pistolen ha fungert meget godt.

 

Bare synd at den integrerte lyddemperen gjorde våpnet så langt. En pistol som er 35 centimeters lang er ikke akkurat noe å ha i lommen, ei tror jeg du finner noe bra hylster for det. Men de hadde løsninger for det og vil jeg tro. Ellers ville nok ikke våpnet blitt brukt av CIA og amerikanske spesialstyrker etter krigen.

Lenke til kommentar

den pistolen der er faktisk så bra at den ble brukt av amerikanerne langt ut på 90tallet(og kanskje enda nyere tid) når de virklig skulle være stille.

har også hørt rykter om at De Lisle carbine har blitt brukt langt tid etter ww2 av spioner som skulle drepe folk.

Endret av gunfreak19
Lenke til kommentar

Kanskje en lyddempet Ruger .22lr. funker like bra? Ikke vet jeg, jeg har verken skutt eller hørt noen av disse, men Ruger har lagd .22lr. pistoler siden 1949 om jeg ikke tar feil. Det må jo telle for noe.

 

Men uansett; hvis man skulle (hypotetisk sett) eliminere noen med et håndvåpen og lage minst mulig lyd, så gå for en .22lr. med integrert lyddemper (eller kanskje skru-på lyddemper? Hva vet vel jeg ;) )?

Endret av MetroN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...