Gå til innhold

Den store våpentråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

USP, P30...

Det har ingenting å si, begge funker bra, prisen er vel den eneste reele forskjellen, hvis man ikke regner med at P30 er en videreutvikling av P2000.

 

Kanskje det faktum at du på P30 kan spesiallisere grepet på våpenet (masse ekstrautsyr) slik at pistolen passer for enhver hånd, hadde noe å si?

 

http://www.heckler-koch.de/HKWebText/detai...d/1925/138/4/21

 

Hva vet vel jeg.

 

Edit: skriveleif er en fin ting :!:

Endret av MetroN
Lenke til kommentar

Tja, både og vil jeg si...

 

USP brukes av militære og politi, i flere land. Så den går vel i begge kategorier.

 

Men pistoler som f. eks: P2000 og P30, som begge er utviklet spesielt for politi ifølge fabrikanten, blir nok bare kjøpt inn av politi. Tror ikke noen militær styrke vil kjøpe inn en sånn.

 

Men igjen, hva vet vel jeg? :)

Lenke til kommentar

Joda, men selv synes jeg at USP ser ut som et sintere våpen om du vil :lol:

I land der man er vandt med at politi er bevæpnet til enhver tid, gjerne med tyngre våpen også, ville en USP sannsynlgivis ikke bemerke seg.

 

Her til lands må man ha våpen som ser litt "snillere" ut...

 

 

Høres tåpelig ut ja, for en pistol er ikke snill uansett, men jeg kan tenke meg at det har vært litt av vurderingen før kjøp... :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Joda, men selv synes jeg at USP ser ut som et sintere våpen om du vil :lol:

I land der man er vandt med at politi er bevæpnet til enhver tid, gjerne med tyngre våpen også, ville en USP sannsynlgivis ikke bemerke seg.

 

Her til lands må man ha våpen som ser litt "snillere" ut...

 

 

Høres tåpelig ut ja, for en pistol er ikke snill uansett, men jeg kan tenke meg at det har vært litt av vurderingen før kjøp... :)

9173212[/snapback]

 

 

Jeg tenker som så at det er mange eksperter i Politiet og Forsvaret som kan mye, mye, mye mer om håndvåpen enn meg, og dermed er det ganske sikkert at de velger det som passer best. Det har jo Forsvaret bevist med å kjøpe HK416 og HK417.

 

Heckler & Koch er jo et merke av ytterste kvalitet, ikke rart vi kjøper av dem. :)

Lenke til kommentar

Jeg har lite greie på dette med retikler, er det noen som vet hvilket retikkel som har mange punkter på korset, der det er en viss avstand mellom hver?

Litt vanskelig å forklare, tenker på noe lignende vist i denne filmen:

[url="http://youtube.com/watch?v=Ssh8Vsbvn2A"]http://youtube.com/watch?v=Ssh8Vsbvn2A[/url]

Lenke til kommentar

MrLee: Var det ikke du som hadde det spørsmålet om en hypotetisk invasjon av Norge? Og hvilke våpen du ville velge?

 

Etter litt mer tenking har jeg kommet fram til dette:

 

Primærvåpen: HK416 (14,5 inch) utstyrt med Aimpoint sikte, ekstra håndgrep foran på skjeftet og lyddemper. Trenger et nattsikte også.

 

Begrunnelse: Ammunisjonen er lettere å bære enn f. eks: 417 (7.62) så jeg kan bære mer ammo, mye lettere. Med optisk sikte og ekstra håndgrep får jeg bedre kontroll over våpnet, slik at det blir lettere å treffe. Med lyddemperen blir jeg usynelig om natten, og rekylen blir mindre. Våpnet fungerer like godt for 100 meters skyting, som nærkamp.

 

Sekundærvåpen: HK USP Compact (.45). Liten, lett, og med mye slagkraft. Bra selvforsvarsvåpen, og tar ikke så veldig mye plass når jeg ikke bruker den. Ammunisjonen er litt tyngre, vil jeg tro, enn andre ammunisjonstyper, men for mitt formål trenger jeg ikke så veldig mye.

 

Trenger også litt kamuflasje, en kniv, og andre ting som jeg enten ikke vet om eller ikke husker i farta :)

 

 

EDIT: Jeg føler meg som den wannabe'en!

Endret av MetroN
Lenke til kommentar
Jeg har lite greie på dette med retikler, er det noen som vet hvilket retikkel som har mange punkter på korset, der det er en viss avstand mellom hver?

Litt vanskelig å forklare, tenker på noe lignende vist i denne filmen:

[url=http://youtube.com/watch?v=Ssh8Vsbvn2A]http://youtube.com/watch?v=Ssh8Vsbvn2A[/url]

9176830[/snapback]

 

Mil-dot?

Lenke til kommentar
Ok, hypotetisk spørsmål da.

 

Du har tilgang til alle håndvåpen i verden

Det bryter ut krig i Norge. I kaoset som oppstår har du bare tid til å dra med deg 2 våpen før du reiser opp i fjellet med resten av motstandsbevegelsen. Hvilke ville du valg, og hvorfor?

 

Vennligst kom med en skikkelig begrunnelse for å ikke gjøre dette til en telletråd :)

 

Mitt eget valg må komme etter jobbetid ;)

 

edit: antar at våpenet du velger er klart med "kit" slik at du får med deg e.v.t. ekstrautstyr. beskriv gjerne det også, og hvorfor :)

9108176[/snapback]

Innlegget ditt er postet en stund siden, men jeg svarer fordi jeg liker hypotetisk tenkning.

 

Jeg ville ha tatt med meg noe så enkelt som en jaktrifle eller snikskytterrifle med stativ og diverse optikk. Hvorfor? Skal man oppholde seg lenge på fjellet trenger man mat, og jakt med MP5 o.l. blir håpløst. Mengden proviant man får med seg på ryggen kun en tur er begrenset og vil ikke holde i så mange dager. Dessuten er mye av fjellandskapet i Norge vidt og åpent, så det vil være en stor fordel å kunne knertre folk fra avstand. Det andre våpenet er jeg usikker på, men en maskinpistol eller et allsidig maskingevær med foldbar kolbe (G36 f.eks) hadde vært det optimale. Jeg kan ikke forestille meg så mange situasjoner hvor jeg hadde fått bruk for en pistol hvor jeg bor.

Lenke til kommentar
en Garand er et yperlig jakt våpen, Max Manus brukte det når han var i skottland til å jakte,

 

og når de fleste jakt våpen er i .308(7.62) vil en M14 gjøre like god rolle som en jaktrifle

9196392[/snapback]

 

Apropos Max Manus: Han jakta sammen med bestefar et par ganger.. :D

(Må bare skryte litt her, når jeg for en gangs skyld har sjansen...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...