Gå til innhold

Den store våpentråden

Anbefalte innlegg

en pistoler er effektiv på 30 meter på en bane, og når folk skyter på deg vil ikke de fleste treffe på noe serlig lengre hold enn 15 meter, en MP7 er i teorien effektiv opp mot 200 metter og er mye lettere å bruke for folk som ikke skyter 1000 skudd om dagen.

MP7 er idiel til folk som jobber jobber i trange steder, lastebil førere, stridsvongn persjonell osv.

for en kar som ikke er proff med pistol er det viktigere å kunne treffe folk selv om kula er litt jentete. enn å ha en man stopper som man ikke treffer med.

og grunnen til at USP .45 er en manstopper er .45 kula, hvilket våpen kula kommer fra har ikke noe å si på hvor kraftig den er.(med mindre den har mye lengre løp

norge vil ikke kjøpe inn .40 eller .45 våpen da de har masse 9mm fra glock og mp5 og 9mm er billigere.

idielt ville de kjøpet en Kimber .45 men siden pistolen koster en hau med penger pluss .45 er dobbelt så dyrt om 9mm skjer det ikke.

9153956[/snapback]

Grunnen til at Norge bruker 9mm er NATO. Alle NATO landene bruker 9mm, dermed blir det enklere for personnel fra forskjellige land å få tak i ammunisjon, når de f. eks: er stasjonert i Afghanistan.

Om Forsvaret ville kjøpt inn .45 Kimbers tror jeg ikke, den er kanskje for dyr? For amerikansk? Hvorfor kjøpe en USA lagd pistol, når de kan fortsette å kjøpe fra HK, som jeg vil påstå består alle kravene, og siden Forsvaret har kjøpt så mye fra dem... kanskje de får rabatt? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at snowdow snakker for det Norske forsvaret ang. akkurat Kimberen :green:

Men at de sikkert gjerne ville hatt in en eller annen .45ACP pistol som sidearm og evt. til maskinpistoler ala UMP .45 er mer sannsynlig :)

edit: Snowdog? hvor pokker.. jeg tror jeg må holde meg mer borte fra fredagshumoren på jobb! Gunfreak19 selvsagt :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Kanskje, kanskje ikke... jeg kan ikke snakke på vegne av Forsvaret eller noen spesialstyrke, så jeg skal ikke prøve meg på noe slikt. :p

Vi får bare gjette :)

Men hvorfor bytte ut 9mm Glock/USP og MP5 når det funker fjell? (som jeg antar det gjør for det meste, siden de som bruker det har brukt det i lang tid) ;)

Lenke til kommentar

Jeg trenger litt hjelp karer. Jeg er fan av Battlestar Galactica, og skulle "kartlagt" hvilke våpen de bruker i serien. Jeg har sett FN Five-seveN, FN P90, HK UMP, HK G36 og Beretta CX4 Storm, men noen av de andre våpnene kan jeg ikke identifisere.

Hvis det er noen andre som ser på serien eller har sett og husker noen våpen jeg har glømt, vær så snill å si i fra.

;)

Lenke til kommentar
Kanskje, kanskje ikke... jeg kan ikke snakke på vegne av Forsvaret eller noen spesialstyrke, så jeg skal ikke prøve meg på noe slikt. :p

Vi får bare gjette :)

Men hvorfor bytte ut 9mm Glock/USP og MP5 når det funker fjell? (som jeg antar det gjør for det meste, siden de som bruker det har brukt det i lang tid) ;)

9154745[/snapback]

9mm er ikke så alt for brukbart i pistol, i en MP5 der du har 30 skudd og kan skyte 6 skudd på et halvt sekund så er det ikke noe problem, bruker du AP ammo går den gjennom myke vester også.

mens i en pistol så er 9mm litt veik, det finnes gode 9mm pistoler som USP, P226/228.

og å gå fra glock til USP er et meget lurt trekk.

men en .45 stopper folk meget bra, og har du en god .45 da helst i single stack 1911 form så har du våpen i verdensklasse.

er en grunn til at Marines går tilbake til .45 1911

http://en.wikipedia.org/wiki/MEU%28SOC%29_pistol

nye 1911 modeler er har mange fordeler over andre pistoler.

våpenet er meget lite og tynt så du kan ha det tett til kroppen, avtrekket er blant det beste du får, fordi det er single stack er grepet meget tynt og passer hånda bedre en dobble stack våpen.

persjonlig mener jeg også at nye 1911 modeler som para/kimber osv har mindre og bedre rekyl enn andre .45 pistoler

Lenke til kommentar
en pistoler er effektiv på 30 meter på en bane, og når folk skyter på deg vil ikke de fleste treffe på noe serlig lengre hold enn 15 meter, en MP7 er i teorien effektiv opp mot 200 metter og er mye lettere å bruke for folk som ikke skyter 1000 skudd om dagen.

MP7 er idiel til folk som jobber jobber i trange steder, lastebil førere, stridsvongn persjonell osv..

9153956[/snapback]

at et hånd våpen ikke er efektift på mer enn 15 m stemmer ikke...

det var en gang en skytter å en liv vakt (eller noe slikt) som diskuterte dette liv vakta mente nemelig at en pistol ikke var fare på over 10 m eller noe slikt

men skytteren mente at den var mulig å treffe med på mye lengre hold!

ingen ville gi seg til slutt gikk skytteren ut, å bygde et stativ så festet han en hel figur på den (en figur som er lik i størrelse som en mann) så ba han en mann i klubben som jeg er med i å ta med seg en pistol (er ikke helt sikker på hvilken pistol det var) å fylle magasinet å deretter tømme det mot hel figuren så gikk skytteren ned i en skyte grav husker ikke helt om det var 30 eller 40 m ifra så små løp han bortover mens han fra klubben min skøyt på figuren, det ente opp med att han hadde litt over halvparten an skuddene i hel figuren!! :thumbup:

Lenke til kommentar
9mm er ikke så alt for brukbart i pistol, i en MP5 der du har 30 skudd og kan skyte 6 skudd på et halvt sekund så er det ikke noe problem, bruker du AP ammo går den gjennom myke vester også.

mens i en pistol så er 9mm litt veik, det finnes gode 9mm pistoler som USP, P226/228.

og å gå fra glock til USP er et meget lurt trekk.

men en .45 stopper folk meget bra, og har du en god .45 da helst i single stack 1911 form så har du våpen i verdensklasse.

er en grunn til at Marines går tilbake til .45 1911

http://en.wikipedia.org/wiki/MEU%28SOC%29_pistol

nye 1911 modeler er har mange fordeler over andre pistoler.

våpenet er meget lite og tynt så du kan ha det tett til kroppen, avtrekket er blant det beste du får, fordi det er single stack er grepet meget tynt og passer hånda bedre en dobble stack våpen.

persjonlig mener jeg også at nye 1911 modeler som para/kimber osv har mindre og bedre rekyl enn andre .45 pistoler

9156178[/snapback]

Jeg anerkjenner .45's rykte som en fantastisk mannestopper, og at de fleste amerikanske spesialstyrker (og "vanlige" styrker) heller vil ha en .45 over 9mm.

Og Colten (og dens "kloner" Springfield og Kimber) er et fenomenalt våpen. Det er ikke uten grunn at Colt .45 var det amerikanske militærets tjenestevåpen i over 70 år (og det kan argumenteres at Colten fortsatt "er på jobb", som f. eks: i US Marines Force Recon styrke og deres nyopprettede SOCOM styrke, sammen med de berømte Delta Force.

Kvalitet på utstyret er ekstremt viktig.

Men jeg mener at kvalitet på skytteren er enda viktigere, og tross alt er skytteren viktigere enn våpenet. Hvis noen vet om noen i en militær styrke som synes det motsatte (okay, de høyere offiseren kan ha en annen oppfatning), så skal de få en kake. Poenget mitt er at med rett trening kan en skytter være like dødelig med en 9mm som med en .45.

Og ja, jeg vet at .45 skal være mer dødelig enn 9mm, aka får offeret til å falle umiddelbart. Men det må da telle for noe at så mange (politibyråer, militære, spesialstyrker) bruker pistoler med 9mm? (regner ikke med maskinpistoler nå). Men samtidig må man huske på at mange i det amerikanske millitæret vil ha .45 tilbake.

Det kommer ofte ned til smaken til hver person. Smaken er som baken, den er delt.

Personlig har jeg lenge hatt smaken for Beretta 92FS (den er/var tøff :p ) men tiden forandres. Nå er jeg for det meste HK entusiast.

Lenke til kommentar

MP7 er idiel til folk som jobber jobber i trange steder, lastebil førere, stridsvongn persjonell osv..

9153956[/snapback]

at et hånd våpen ikke er efektift på mer enn 15 m stemmer ikke...

det var en gang en skytter å en liv vakt (eller noe slikt) som diskuterte dette liv vakta mente nemelig at en pistol ikke var fare på over 10 m eller noe slikt

men skytteren mente at den var mulig å treffe med på mye lengre hold!

ingen ville gi seg til slutt gikk skytteren ut, å bygde et stativ så festet han en hel figur på den (en figur som er lik i størrelse som en mann) så ba han en mann i klubben som jeg er med i å ta med seg en pistol (er ikke helt sikker på hvilken pistol det var) å fylle magasinet å deretter tømme det mot hel figuren så gikk skytteren ned i en skyte grav husker ikke helt om det var 30 eller 40 m ifra så små løp han bortover mens han fra klubben min skøyt på figuren, det ente opp med att han hadde litt over halvparten an skuddene i hel figuren!! :thumbup:

9157238[/snapback]

når folk skyter på deg og eksplosjoner går av ved deg, treffer ikke vanlige soldater på mer enn 15 meter, jeg har sett en kar skyte a en liten stein som lå oppå en stor stein på 50 meters hold, men han ville ikke kunne gjøre det i krig eller selv en politi aksjon.

spesial soldater vil jo ha mer kontroll og kunne treffe på lengre hold, men det er ikke de som skal bruke MP7, mp7 skal brukes til førere av tanks ect. folk som ikke trenere 100 timer i uka på skying

Lenke til kommentar
det a politiet ikke bruker .45 er vel pga de skal helst stoppe fyrn og ikke drepe han??

og ja, beretta 92fs er fet :wub:

9159455[/snapback]

nei, politi skal ikke skadeskyte folk, når politi skyter så står enten dems egent liv eller uskyldige i fare. og da kan man ikke riskere å "skadeskyte" folk,

Lenke til kommentar
det a politiet ikke bruker .45 er vel pga de skal helst stoppe fyrn og ikke drepe han??

og ja, beretta 92fs er fet :wub:

9159455[/snapback]

nei, politi skal ikke skadeskyte folk, når politi skyter så står enten dems egent liv eller uskyldige i fare. og da kan man ikke riskere å "skadeskyte" folk,

9159871[/snapback]

Og derfor er jeg imot at Norsk Politi skal bruke ammunisjon som går gjennom gjerningsmannen, og kan treffe uskyldige mennesker. Bedre at kulen stopper inni gjerningsmannen synes jeg.

Lenke til kommentar

Er det ikke situasjonsbestemt? Politiet paa gardemoen jaget en fyr som ikke ville stoppe,han ble skutt i benet for aa felle han.

I norge er det umulig for politiet, han som traff nokasraneren ble anmeldt av raneren, enda raneren hadde ag3 mot politimannen.

Sorry faar spraaket, i amsterdam har dem glemt noen tegn paa tastaturet.

Lenke til kommentar

hvis han flykter og det ikke er fare for liv skal man ikke skyte han,

står er det fare for uskyldige skal de skyte for å drepe,

det er derfor politi vil ha ikke dødlige våpen, som papperspray, ærtepose hagle osv, da de kan bruke det på folk som ikke er livsfarlige men fremdeles er problematiske å legge i bakken med ren muskelkraft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...