Gå til innhold

Den store våpentråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste av dere vet (selvsagt) om den nye HK416 riflen, som Norge har kjøpt. Dere vet nok også at amerikanke Delta Force bruker den (sammen med noen andre spesialstyrker), men at resten av militæret ikke gjør det.

 

http://www.armytimes.com/news/2007/07/army_rifle_070715/

 

Vell, nå skal den amerikanske Hæren gjennomføre en test, der de skal sammenligne M4 med HK416, SCAR, og XM8 (som ble stanset). Men dette betyr ikke at US Army skal kvitte seg med M4'en i nær framtid.

Lenke til kommentar

Nei. Teflon brukes for å redusere slitasje på løpet. "Brass core" (messing) kuler er det som penetrerer vester lettere (såkalte "cop killers").

 

Nå har det seg slik at det som regel er messingkuler som er dekket av teflon fordi det er messingkulene som sliter mest løpet da...

 

Men det er en vanlig feiltakelse at det er teflonen som gjør det.

 

 

edit: forøvrig.

 

MSG90 og en MP5K-PDW. (ref. mitt tidligere spørsmål). Full auto er oppskrytt på slike kaliber uansett ;)

 

MP5k fordi den ikke er så veeldig mye større enn en pistol men samtidig gir deg litt mer ildkraft i tøffe situasjoner som nærkamp som regel er. ;)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Okai, dette er en liten avsporing, men det får gå:

 

I dag har jeg surfet på Wikipedia. Jeg kom over de norske spesialstyrkene (NB: på de norske bokmålssidene).

 

Jeg har hele tiden trodd at Norge hadde (i bunn og grunn) tre spesialstyrker. Hærens Jegerkommando (HJK), Forsvarets Spesialkommando (FSK) og Marinens Jegerkommando (MJK).

 

Men, i følge wikipedia, så er HJKs operative ansvar fallskjermjegertroppen, som består av personell som gjennomfører førstegangstjeneste. Og det er understreket at dette personellet ikke vil bli sendt i kamp.

 

Så det vil si, at Norge har to spesialstyrker? MJK og FSK?

 

NB: Jeg vil ikke starte en "hvem er best" diskusjon, så vennligst ikke skriv noe slikt. Jeg en enorm respekt for de personer som har bestått de harde kravene og lange dagene, uansett hvilken styrke de tilhører.

Lenke til kommentar

en pistoler er effektiv på 30 meter på en bane, og når folk skyter på deg vil ikke de fleste treffe på noe serlig lengre hold enn 15 meter, en MP7 er i teorien effektiv opp mot 200 metter og er mye lettere å bruke for folk som ikke skyter 1000 skudd om dagen.

MP7 er idiel til folk som jobber jobber i trange steder, lastebil førere, stridsvongn persjonell osv.

 

for en kar som ikke er proff med pistol er det viktigere å kunne treffe folk selv om kula er litt jentete. enn å ha en man stopper som man ikke treffer med.

 

og grunnen til at USP .45 er en manstopper er .45 kula, hvilket våpen kula kommer fra har ikke noe å si på hvor kraftig den er.(med mindre den har mye lengre løp

 

norge vil ikke kjøpe inn .40 eller .45 våpen da de har masse 9mm fra glock og mp5 og 9mm er billigere.

idielt ville de kjøpet en Kimber .45 men siden pistolen koster en hau med penger pluss .45 er dobbelt så dyrt om 9mm skjer det ikke.

Lenke til kommentar

er designet for å gå gjennom vester akurrat om P90 kaliberet(5.7 x 28 mm),

og akurat som P90 er stoppkraften liten selv i forhold til en 9mm

 

men grunnen til at de kommer til å velge en 9mm pistoler viss de bytter ut Glock er at de har et stort lager med 9mm tenker jeg

Endret av gunfreak19
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...