Gå til innhold

Sette opp raid0 med ekstern OS-disk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette hjelper sikkert fint lite, for jeg har absolutt ingen peiling på RAID. Men etter hva jeg har lest på her på HW.no og generelt på nettet tror jeg ikke du vil oppnå et bedre resultat.

Dette pga. at du har 2 foskjellige HD'er:

Har 2 disker i PC'en min, 250 GB, 16 og 8 mb cache 7200 rpm, samsung og Maxtor.
Setter du dem opp i RAID, uansett hvilke type RAID vil du kun oppnå ytelsen til den svakeste disken. Så i ditt tilfelle vil du altså da kjøre på 8mb cache. det kan aldri bli bedre enn det svakeste ledd

Og en anna ting, etter du har settet opp et RAID oppsett må du formatere begge diskene før du kan ta dem i bruk.

Lenke til kommentar
Har 2 disker i PC'en min, 250 GB, 16 og 8 mb cache 7200 rpm, samsung og Maxtor.

 

Vil sette opp disse i raid0 for økt ytelse. Er det mulig at jeg

 

-henter en annen HDD med windows, brukt på en annen PC.

-Setter den inn, booter opp. Går inn på disk management(trenger forklaring på hva jeg eksakt skale gjøre der) og setter mine 2 disker i raid0.

Tar bort den andre disken (som er fra en annen PC) og installerer windows på mine 2 disker?

 

Er hjertelig klar for svar:)

 

- Bendik Dahle

8560451[/snapback]

 

Nei, det er ikke mulig. Du vil uansett garantert få problemer med å boote opp med en disk som har stått i en annen maskin. Clean install er å anbefale.

Lenke til kommentar

Okey... :(

 

Men har en HW kontroller på HK'et.

Men når jeg skal installere XP står det noe som "Trykk F6 for å installere raid eller scsi drivere." På disketten jeg fikk med HKet står det at jeg skal trykke F6 og installere derfra. Men når jeg trykker F6 skjer ingen ting.

Når Windows har lastet alle drivere kommer det opp en melding om at ejg kan installere flere drivere for masselagringsenheter. Jeg trykker på A(for å kjøre diskett) men disketstasjonen min jobber ikke engang. Diskett-stasjonen er en ekstern USB-flopp, har det noe med saken å gjøre?

 

HK=Shuttle FD37 , spessial laget HK for Shuttle SD37P2(link i sig).

Lenke til kommentar

Vil tro at installasjonen ikke får kontakt med usb floppyen pga du trenger driver til den også. Beste løsningen er å få laget en windows cd med driverne inkludert. Sikker noen som kan forklare det bedre enn meg. Det skal ikke være noe problem å sette 2 like store disker i raid 0 selv om den ene bare har halve cachen, du får sant nok bare utnyttet 8mb cache på begge, men du vil merke en ytelsesøkning.

Lenke til kommentar
Okey... :(

 

Men har en HW kontroller på HK'et.

Men når jeg skal installere XP står det noe som "Trykk F6 for å installere raid eller scsi drivere." På disketten jeg fikk med HKet står det  at jeg skal trykke F6 og installere derfra. Men når jeg trykker F6 skjer ingen ting.

Når Windows har lastet alle drivere kommer det opp en melding om at ejg kan installere flere drivere for masselagringsenheter. Jeg trykker på A(for å kjøre diskett) men disketstasjonen min jobber ikke engang. Diskett-stasjonen er en ekstern USB-flopp, har det noe med saken å gjøre?

 

HK=Shuttle FD37 , spessial laget HK for Shuttle SD37P2(link i sig).

8564695[/snapback]

 

Brenn ut driverne til kontrolleren på en cd, sett inn denne etter du har blitt bedt om det? Eller kan man kun bruke diskett? Husker ikke i farta.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Nice, noen som kunne forklart meg hvordan jeg brenner ut en CD med windows og raiddriveren? eller gjort det for meg?

 

Ville vært _EVIG_ takknemelig for en sånn CD med driverene på.

 

En annen mulighet er at jeg tar ut en floppy fra en annen PC og kobler den til min, men det er litt stress:S

 

Men har satt opp RAID i BIOS valgene var S-ATA, RAID og en til jeg ikke husker. Er det noe mer jeg må gjøre?

Lenke til kommentar

Bare fortsetter i denne topicen.

 

På disketten står det noe som

 

Raid 32-bit OS

ANS98E7(random tall&nummer)

1. In BIOS, enable SATA/RAID

2. Initiate OS installation

3. Press F6 when requested to install raid driver.

4. press S to select driver

5. insert this disket, continue installation...

 

Men når jeg slår på RAID under SATA settings(før sto den på IDE) og da re-starter kommer det opp en skjerm med harddisk/raid-detaljer/settings. Jeg kan trykke CTRL+I for å komme inn på settingsene(skjermen vises kun i 2 sek så går den videre til å boote fra CD). Jeg trykker CTRL+I og kommer inn i en raid-BIOS e.l. Øverst står det ANS98E7 raid xxxxxxxxxxx(Samme nummer som på disketten!).

 

Jeg vil da tro at raid-driveren allerede er installert eller er på systemet på en rar måte. Jeg trykker "Create new raid-volume" og setter opp mine 2 disker i raid0. Begge diskene er koblet til S-ATA 2 og S-ATA 3 tilkoblingene på HK'et. Når jeg installerer windows og den har lastet inn drivere og stuffs(på blå skjerm) og skal over på selve installasjonen kommer det enten opp en blå skjerm med feil-meldingen 0x000007B som betyr INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE, eller "Windows finner ingen harddisk. Se at harddiskene er riktig konfigurert og bla bla"

 

Noen som vet hva feilen er?

Lenke til kommentar

Ja vet, men trodde kanskje at driveren allerede er installert siden jeg kan gå inn på denne raid-biosen og sette opp raid... Den er altså ikke det?

 

Uansett, når jeg trykker F6 skjer det ingen ting:S Bruker et USB-tastatur siden det ikke er noen PS/2 utgang på HKet mitt. Num-lock knappen på tastaturet lyser, så vil tro det fungerer.

Lenke til kommentar
poenget er at ingenting skjer når jeg trykker f6. innstalasjonen bare fortsetter som om jeg ikke trykka...

8578685[/snapback]

 

 

Jepp, det skal den også, men litt senere i installasjonen vil du få beskjed om å sette inn diskett for driver.

Det går bra-prøv igjen :thumbup:

Lenke til kommentar

Fikk installert driveren nå, måtte prøve mange ganger før den fant ut at det var en driver på disketten:S brukte vanlig floppy drive nå.

Men, såklart kom det et problem det. Installasjonen bare fortsatte som vanlig, den sa ingenting om jeg ville ha raid 0, 1 eller 5 osv.

 

Skjermen med hvilken partisjon jeg skal installere windows kommer opp og det ligger en dynamisk partisjon på den ene harddisken min som tar all plassen(probbably fra raid-driveren jeg installerte med diskett). Den andre harddisken min er tom, altså ingen plass er brukt på den. Når jeg velger å installere på den ene partsjonen og den skal formatere klarer den ikke formatere fordi "disken er ødelagd" eller noe annet.

 

Jeg ga opp og prøvde å installlere uten raid, men når jeg skal installere på en partisjon og da må formatere klarer ikke windows dette fordi "disken er ødelagd" eller noe.

 

Jeg setter begge diskene mine inn i en annen PC og windows merker dem og de fungerer. Hva kan være galt her?:S:S:S Begynner å bli sprø...

Lenke til kommentar
Det skal ikke være noe problem å sette 2 like store disker i raid 0 selv om den ene bare har halve cachen, du får sant nok bare utnyttet 8mb cache på begge, men du vil merke en ytelsesøkning.

8564794[/snapback]

 

Stemmer dette da? Greit nok at hvis man benytter to disker med forskjellig størrelse, får man kun benyttet like mye plass på hver disk som det er på den minste disken.

 

Men det samme gjelder vel ikke for cache. Cache styres av software i disken, og ikke av raid kontrolleren. Uansett om det er et raid oppsett med flere disker eller om det er en disk alene, vil cache softwaren ikke se noe annet enn sin egen disk. Prefetching av data i disken vil derfor ikke påvirkes av hvordan diskene er satt opp, kun av hvilke data som hentes ut.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
Fikk installert driveren nå, måtte prøve mange ganger før den fant ut at det var en driver på disketten:S brukte vanlig floppy drive nå.

Men, såklart kom det et problem det. Installasjonen bare fortsatte som vanlig, den sa ingenting om jeg ville ha raid 0, 1 eller 5 osv.

 

Skjermen med hvilken partisjon jeg skal installere windows kommer opp og det ligger en dynamisk partisjon på den ene harddisken min som tar all plassen(probbably fra raid-driveren jeg installerte med diskett). Den andre harddisken min er tom, altså ingen plass er brukt på den. Når jeg velger å installere på den ene partsjonen og den skal formatere klarer den ikke formatere fordi "disken er ødelagd" eller noe annet.

 

Jeg ga opp og prøvde å installlere uten raid, men når jeg skal installere på en partisjon og da må formatere klarer ikke windows dette fordi "disken er ødelagd" eller noe.

 

Jeg setter begge diskene mine inn i en annen PC og windows merker dem og de fungerer. Hva kan være galt her?:S:S:S Begynner å bli sprø...

8581950[/snapback]

 

Du kan ikke bruke Windows til å sette opp raidet. Du må konfigurere dette i oppsettet til raidkontrolleren. Altså, start opp maskinen og trykk tastekombinasjonen for å komme inn i raid-oppsettet. Her setter du striping, mirroring eller hva du måtte ønske samt størrelsen på stripene. Husk også å sette arrayet til å være bootbart. Når du så installerer Windows vil du få opp arrayet som "en egen disk".

Lenke til kommentar

Okey, men da må jeg avslutte windows installasjonen og starte den på nytt igjen. Men prøvde å sette opp et raid-oppsett før jeg installerte driveren i windows(raid-biosen var der fra før av med samme navn som på disketten), da sa windows at den ikke kunne formatere disken:S

 

Har uansett installert windows uten raid nå, men nå vet jeg hvertfall hvordan jeg skal sette opp raid på PCen min. For ta raid0 neste gang jeg formaterer, takk for all hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...