Jakoozie Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) Bygger en spill PC (første jeg bygger), og lurer på et par ting. Kanskje dere kan hjelpe. Jeg har laget et oppsett her. Ser det greit ut syns dere? (mangler jo et par ting, skal ha hele PC'en med skjerm osv) Når det står lydutgang – Lydkort 7.1 surround, betyr dette at det følger med lydkort? Eller har det bare støtte for 7.1 surround lydkort(ikke vanlige høyttalere)? Er prosessorer med 2 kjerner noe vits for meg egentlig? Jeg har bare tenkt å spille, høre musikk og se film på dataen. Kanskje brenne en dvd i ny og ne. Må jeg ha duo core (eller Pentium D, men det er vel det samme) ut i fra det hovedkortet jeg har valgt. Er den prosessoren jeg har valgt god til spilling også? Og kabinettet mitt, har det 20 eller 24 pins tilkobling (det følger med strømforsyning) Og til sist, har hovedkortet/kabinettet gode muligheter for oppgradering? Har tenkt å overklokke litt tror jeg, men ikke så mye (vil ikke ødelegge noe) Tusen takk! Endret 7. mai 2007 av Jakoozie Lenke til kommentar
-=CH=- Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 PCen så grei ut, synes du har klart deg fint det du spør om en prossesor med 2 kjerner er nødvendig, må jeg si absolutt, har det selv og har ikke treget etterpå, i tilleg hvis du skal spille nyere spill, trenger du nesten all den effekten du kan få Når det står Lydutgang 7.1 betyr det at hovedkortet ditt har støtte for 7.1 Surround, hvis du ikke skal være noe musikker eller lyd teknikker noen gang, holder det intregerte lydkortet fint for deg. det funker også for vanlig audio kabler men ellers, selvfølgelig, CD-rom og sånn stasj du vil ha med på pcen Håper du klarer deg fint med bygging, og at du følger instrukser (som for eksempel ha på Past på CPUen for varmeoverføring) Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 (endret) PCen så grei ut, synes du har klart deg fint det du spør om en prossesor med 2 kjerner er nødvendig, må jeg si absolutt, har det selv og har ikke treget etterpå, i tilleg hvis du skal spille nyere spill, trenger du nesten all den effekten du kan få Når det står Lydutgang 7.1 betyr det at hovedkortet ditt har støtte for 7.1 Surround, hvis du ikke skal være noe musikker eller lyd teknikker noen gang, holder det intregerte lydkortet fint for deg. det funker også for vanlig audio kabler men ellers, selvfølgelig, CD-rom og sånn stasj du vil ha med på pcen Håper du klarer deg fint med bygging, og at du følger instrukser (som for eksempel ha på Past på CPUen for varmeoverføring) 8561804[/snapback] Jeg følger guiden til hardware.no Tror du det går greit? Og er prosessoren min grei nok til å spille nye spill på gode settings (trenger ikke være absolutt maks) Hvis jeg vil overklokke litt, hva slags vifte vil du/dere anbefale? Er kabinettet godt nok luftet syns du? Er dataen greit nok til klokking (skal ikke opp mer enn 20% sannsynligvis) Fra guiden: Sjekk om ATX-kontakten på ditt hovedkort har 20- eller 24-pins tilkobling, sjekk dette igjen opp i mot den strømforsyningen du har. Ute på markedet finnes det adaptere som går begge veier. Gjelder dette fremdeles? Endret 8. mai 2007 av Jakoozie Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Du kan godt bytte ut E4400en din med en E4300, det er så liten forskjell uansett. Og så ville jeg brukt pengene du sparer på det til å kjøpe en ordentlig CPUvifte. Og så klokker du bare CPUen opp til over en E4400... Ellers så kan du bytte hovedkort til feks dette Da sparer du noen hundrelapper til. Angående strømforsyning og slikt så vil det være veldig rart om det ikke er 24 pins kontakt på strømforsyningen i det kabinettet. Men kan være en 350W Strømforsyning kan bli i minste laget. Det går nok greit, men kan være greit med en som er bittelitt større. Ivertfall hvis du skal overklokke. Kanskje dette kabinettet hadde vært en greiere løsning? Antec, 430W Lenke til kommentar
Sean M. Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Du kan godt bytte ut E4400en din med en E4300, det er så liten forskjell uansett. Og så ville jeg brukt pengene du sparer på det til å kjøpe en ordentlig CPUvifte.Og så klokker du bare CPUen opp til over en E4400... Ellers så kan du bytte hovedkort til feks dette Da sparer du noen hundrelapper til. Angående strømforsyning og slikt så vil det være veldig rart om det ikke er 24 pins kontakt på strømforsyningen i det kabinettet. Men kan være en 350W Strømforsyning kan bli i minste laget. Det går nok greit, men kan være greit med en som er bittelitt større. Ivertfall hvis du skal overklokke. Kanskje dette kabinettet hadde vært en greiere løsning? Antec, 430W 8562979[/snapback] Tror den 460Wern holder for den maskinen. Anbefaler deg også å skaffe deg noen kabinettvifter. Ser ut som det går en 120mm vifte bak, men er ikke lett å se om det er en 120 eller 80/90mm i front. Jo mere kjøling i kabinettet, jo bedre holder komponentene. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Tror den 460Wern holder for den maskinen. Anbefaler deg også å skaffe deg noen kabinettvifter. Ser ut som det går en 120mm vifte bak, men er ikke lett å se om det er en 120 eller 80/90mm i front. Jo mere kjøling i kabinettet, jo bedre holder komponentene. 8563274[/snapback] Hehe bare jeg som ble litt forvirret. Prisguiden sa at det var en 350W strømforsyning i det kabinettet. En 460Wer burde jo holde lenge. Lenke til kommentar
Sean M. Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Hehe bare jeg som ble litt forvirret. Prisguiden sa at det var en 350W strømforsyning i det kabinettet. En 460Wer burde jo holde lenge. 8563376[/snapback] Hehe. Er ikke første gangen prisguiden har gjort en feil. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 (endret) Takk for svar begge to! Så da kjøper jeg det oppsettet jeg har, pluss det hovedkortet aspstein linket til. Sånn som jeg ser det er det ikke noe vits for meg å gå ned på e4300. Dette fordi det bare er 150 kr prisforskjell (på komplett) mellom de to, og 4400 har 200 flere Mhz. Det er ikke snakk om så mye penger. Synes du likevel at jeg bør bytte? Edit: Tok 4300 som du sa:) Ang. kabinettet, det er sikkert bra, men finnes det et tilsvarende et på komplett.no? Har lyst til å kjøpe alt på en plass (mindre frakt) Og hvilke/hvor store vifter vil dere anbefale? Bryr meg ikke så mye om den/de støyer, men den trenger ikke bråke for mye heller. Helst ikke så dyrt. Og til slutt, er oppsettet mitt som det står nå oppgraderbart? Jeg vil gjerne ha muligheten til å oppgradere RAM, CPU og GPU senere. Endret 8. mai 2007 av Jakoozie Lenke til kommentar
Filla Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Alt er oppgraderbart, du kan dog vurdere å kjøpe et av de nye hovedkortene (artikkel på hw.no i dag), for å få et enda mer fremtidsrettet hovedkort. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Både en E4300 og en E4400 bør du vel klare å kjøre ganske lett over 3GHz. Så prisforskjellen blir vel relativ uansett. Jeg har ikke så mye peiling på kabinetter, men det ser jo rimelig bra ut det in-win kabinettet syns jeg. Ivertfall til prisen. Lenke til kommentar
Nutjob Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Du kan godt bytte ut E4400en din med en E4300, det er så liten forskjell uansett. Og så ville jeg brukt pengene du sparer på det til å kjøpe en ordentlig CPUvifte.Og så klokker du bare CPUen opp til over en E4400... Ellers så kan du bytte hovedkort til feks dette Da sparer du noen hundrelapper til. Angående strømforsyning og slikt så vil det være veldig rart om det ikke er 24 pins kontakt på strømforsyningen i det kabinettet. Men kan være en 350W Strømforsyning kan bli i minste laget. Det går nok greit, men kan være greit med en som er bittelitt større. Ivertfall hvis du skal overklokke. Kanskje dette kabinettet hadde vært en greiere løsning? Antec, 430W 8562979[/snapback] Tror den 460Wern holder for den maskinen. Anbefaler deg også å skaffe deg noen kabinettvifter. Ser ut som det går en 120mm vifte bak, men er ikke lett å se om det er en 120 eller 80/90mm i front. Jo mere kjøling i kabinettet, jo bedre holder komponentene. 8563274[/snapback] tror det er 120mm vifte..for øvrig anbefaler jeg mist 120mm vifter til trådstarter. Evt. 80mm der det kun er plass for det. Mist skal visst vere gode vifter Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 (endret) Ja, da har jeg satt opp denne Da er det bare spørsmålet om vifter igjen. Har du noen anbefalinger? (eneste forutsetning er vel at de passer inn i hovedkortet? ) Skal jo ha skjerm også men det kan folk hjelpe meg med i denne tråden Endret 8. mai 2007 av Jakoozie Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Ser nå at det finnes 2 versjoner av det C603 kabinettet. Pass på at du bestiller versjonen med 460W strømforsyning og ikke den med 350W... Angående vifter så er det bare plass til 1 stk 12cm vifte i bakkant og ikke noe annet i kabinettet? Går vel sikkert an å fjerne den nederste harddiskholderen og sette en 12cm vifte der også. Da burde det fungere bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå