Gå til innhold

Påkjørsel bakfra på annen bil.


md_86

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Jeg hadde en litt uheldig og kjedelig hendelse i trafikken i dag. Gjorde den klassiske feilen at jeg ikke fulgte godt nok med foran meg, så jeg klarte å kjøre på bilen foran meg. Det var ikke noen stor hastighet i det hele tatt. Bare dumpet litt borti den.

 

SÅ kommer dama ut av bilen og ser på bakdelen, og sier: "bare kjør inn til siden her".

Jeg gjør det og vi går begge ut av bilen. Hun virker tilsynelatende snill, og det skal i ettertid vise seg at hun jobber i Politiet i Påtaleseksjonen :ohmy: (Ikke at det egentlig spiller noen rolle, ønsket bare å nevne det...)

 

Så titter vi på hva som har skjedd. Jeg har fått en mindre synlig bulk i frontpanseret mitt, en mindre bøy kan man si. Hennes bakfanger har fått en MINIMAL trøkk, med noe avflassinger 2-3 steder. Ikke noen store saker i det hele tatt. Hun skal også allerede ha hatt en større sprekk i bakfangeren, som jeg raskt la merke til. Denne skal hun ha fått tidligere, som hun så vennlig også nevnet.

 

Hun spurte om jeg eide bilen, men den er registrert på faren min (selv om den er min), så jeg sa den var min men registrert på faren min. Er første gang jeg er i "ulykke/kollisjon" i trafikken. Selv om det ikke engang kan kalles en ulykke eller kollisjon. Jeg hadde jo selvfølgelig ikke peiling på hva slags form for forsikring faren min har, men jeg regner med at det er kasko, så jeg fortalte henne nettopp det.

Hun begynte å skrive ned navnet til faren min og adressen hans på en lapp (det var baksiden av skademeldingen).

 

Til slutt så beklagde jeg den lille hendelsen, og forklarte at siden hun allerede hadde denne større sprekken i bakdelen, så hadde vel ikke "kollisjonen" noen større betydning. Hun mente for øvrig at hun skulle stikke en tur innom et verksted i nærheten og høre etter hvor mye de skulle ha for jobben (hun mente vel, for å skifte ut bakfangeren). Så sa hun: "Jeg tror det vil komme på 6000,- for å skifte den ut, så da kunne eventuelt vi spleise på den reperasjonen". Jeg tenkte umiddelbart at det var helt urimelig, med tanke på at hun allerede hadde denne større skaden og alikevel hadde hatt planer om å skifte den ut. Jeg ga nok også inntrykk for at jeg ikke var helt enig. Jeg sa bare at hun kunne ringe meg på nummeret jeg hadde gitt henne. Får håpe hun velger å ordne opp i det selv, da jeg ikke føler meg ansvarlig for å betale noe! Jeg foreslo til og med at det bare vare å lakkere over de små avflassingene etter "kollisjonen", men fikk vel aldri noe godt svar på det forslaget.

 

Sånn, nå kjenner dere til hele historien. Hva synes dere virker riktig/galt? Er jeg ansvarlig for noe som helst? Hvor langt bør jeg egentlig ta dette, hvis denne damen skulle velge å kreve at jeg betaler halvparten av reperasjonen?

 

Setter umenneskelig stor pris på svar/innvendinger fra dere, folkens!

Tusen hjertlig takk! :love:

 

Hilsen en som føler seg uskyldig.

Endret av md_86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om dette kanskje kan høres rart ut, så har hun faktisk gitt deg en grei utvei, med tanke på alternativene du har. Om hun bestemmer seg for å virkelig utnytte situasjonen til hennes fordel, så kan hun bestemme seg for å levere inn skademelding, og da vil forsikringsselskapene ilegge deg all skyld. Mao vil du bli pålagt å betale alle omkostninger. Det beste du da kan oppnå, er at verkstedet velge å rette ut bulken og omlakkere, og at dette koster mindre enn de 50% hun foreslo for å bytte hele greia. Skulle de bestemme seg for at hele fangeren skal skiftes pga. skaden du forvoldte, så blir det jo 100% på deg.

 

Edit: du kan jo få henne til å taksere den skaden du forvoldte, og bare betale for den.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Du er jo helt på villspor mann, om du har skadet andres eiendom så bør du betale slik at det blir samme standard som eiendel hadde før ulykke. Å at du betaler rundt 3000 i stede for å styre med redusert prosent i forsikring osv.

Du skal vere glad at hun var så grei!

Lenke til kommentar

Du kan bruke ansvarsforsikringen på dette, men sansynligvis lønner deg seg ikke om man kalkulerer årspremien for årene fremover i.o.m bonustap.

 

Når man kjøper forsikring for første gang starter man (somoftest?) med 20% bonus. Dette betyr at man får en reduksjon på 20% på det man betaler. Hvert år økes denne bonusen med 10% til den når 70%. Etter 70% er det noe forskjellig hva de forskjellige selskapene har som avtaler. Bruker man ansvarsforsikringen til å dekke en skade mister man 30% av bonusen. Dvs. at har man 20% i bonus fra før, så får man -10% etter skaden (10 malus). Det betyr at det man betaler pr. år vil være 10% høyere enn den opprinnelige prisen, og 30% høyere av det man betalte fra før. Det vil ta 3 år å komme seg tilbake til den opprinnelige bonusen etter en skade.

Lenke til kommentar

Var en som rygga i meg, og da fikk jeg bare en ripe. Men siden han ikke ville ta det opp privat, så leverte jeg skademelding og får hele fangeren lakkert og det koster mye mer enn de 1000kr jeg sa var nok + at han mister bonus.

 

Så det er ingen dårlig deal å ta det privat, så slipper du å miste bonus også - det er som regel der pengene ligger hehe

Lenke til kommentar
Mulig det, har vertfall det på alt annet jeg har forsikret :p trodde det var samme for bil.

 

 

Og jeg mener det er sann "egenandel" del på den forsikringkalkulatoren til gjensidige

8566173[/snapback]

 

Er vel alltid egenandel på kasko (altså ved skade du selv har skyld i på din egen bil), men ikke nødvendigvis egenandel på ansvarsdekninga...

Lenke til kommentar
Det vil ta 3 år å komme seg tilbake til den opprinnelige bonusen etter en skade.

8563451[/snapback]

 

Hvis du har 70% bonus, og kjørt skadefritt i fire år (vanligvis må du kjøre skadefritt i fem år for å rykke opp fra 70 til 75), så vil du rykke ned til 40%, og da tar det deg faktisk 7 år å komme tilbake dit du var før.. I aller verste fall, altså.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Jeg har tatt to setninger ut av sin sammenheng, slik at alle ser hvor dumt dette er.

 

Gjorde den klassiske feilen at jeg ikke fulgte godt nok med foran meg, så jeg klarte å kjøre på bilen foran meg.

 

Får håpe hun velger å ordne opp i det selv, da jeg ikke føler meg ansvarlig for å betale noe!

8559237[/snapback]

 

For øvrig har jeg ikke noe å bidra med.

Endret av Dovrebanen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg har tatt to setninger ut av sin sammenheng, slik at alle ser hvor dumt dette er.

 

Gjorde den klassiske feilen at jeg ikke fulgte godt nok med foran meg, så jeg klarte å kjøre på bilen foran meg.

 

Får håpe hun velger å ordne opp i det selv, da jeg ikke føler meg ansvarlig for å betale noe!

8559237[/snapback]

 

For øvrig har jeg ikke noe å bidra med.

8576906[/snapback]

 

Da kan du jo like greit bare holde munn? :thumbup::tease:

Lenke til kommentar

Han har faktisk helt rett. Det var du som ikke fulgte godt nok med, så du må dekke din del av skaden. At hun kommer med det tilbudet hun gjorde, var egentlig veldig gunstig for deg. Dette ser du også på alle de regnestykkene folkene her har gjort for deg.

 

Jeg synes du skal kontakte fruen og si at dere kan dele, eventuelt at du betaler alt privat. Du kommer til å spare mer penger på dette i fremtiden. Du synes kanskje ikke det nå, men det sparer deg for penger!

Lenke til kommentar

Selv om skaden du forvoldte ikke var av dem aller største, er nå systemet engang sånn at ho har all mulig rett til å levere skademld og få alt sammen erstatta. Vinn for henne, ikke annet enn tap for deg.

 

Jeg syntes dama var svært så hyggelig og forslaget hennes slett ikke var urimelig i det hele tatt mtp hva ho faktisk har muligheter til.

 

Er enig i at en 3000 kr kan være litt surt, men det blir en liten sum i forhold til hva det kunne ha vært.

Lenke til kommentar
DU har skadet bilen hennes og da må du selvsagt betale for det.

Hva hadde du sagt hadde du blitt påkjørt og knust bakfanger?

Hadde vel neppe sagt: "neida, ikke tenk på dette du, jeg betaler for dette selv!" :roll:

8628313[/snapback]

 

Du har ikke fått med deg poenget. Les teksten ordentlig først du :thumbup:

Lenke til kommentar
Du har ikke fått med deg poenget. Les teksten ordentlig først du  :thumbup:

8632932[/snapback]

 

Jeg tror det vil komme på 6000,- for å skifte den ut, så da kunne eventuelt vi spleise på den reperasjonen". Jeg tenkte umiddelbart at det var helt urimelig, med tanke på at hun allerede hadde denne større skaden og alikevel hadde hatt planer om å skifte den ut.

 

Er det dette du mener er poenget? :hmm:

 

Uansett så har du gjort en feil og kræsja i bilen til ho dama og du er pliktig til og erstatte det. Er helt enig med kremt her. Du kan bare glømme og få slippe og betale for det at det var en liten skade i fangeren fra før...

 

Hadde jeg fått det tilbudet du fikk der og da hadde jeg gitt dama pengene rett oppi handen der og da ;)

Lenke til kommentar

Vil si du er særdeles heldig. Hadde du kjørt på meg bakfra, hadde jeg ikke kommet med det tilbudet, og vips, så hadde du sponsa meg med ny bakfanger uten at det hadde kosta meg en krone.

 

Du burde slå til på tilbudet hun kom med. Hva du mener og syns er urelevant så lenge hun med loven i hand kan legge all skyld på deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...