Gå til innhold

Beste Linux OS


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er helt ny på Linux men har tenkt til å prøve det... men før jeg instalerer noe Linux OS vil jeg forsikre meg om hvilken jeg bør velge? Jeg liker et kult utseendet og selfølgelig brukervenlighet osv... Hvilken Linux bør jeg instalere? sett på Youtube på noen Ubuntu Filmer det ser kjempe tøft ut, men lurer på om det er det beste, minnet meg om Vista faktisk men det er kanskje style programmer som blir lagt til i ettertid... Vilken er den Beste?

 

Pluss at jeg har tenkt til å instalere linux på min PS3... Har sett yellow Dog men virker som om det finnes bedre linux enn det :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utseende er ikke det viktigste til å begynne med. Dette kan lett endres akkurat som du selv vil til minste detalj. Fordelen med åpen kode :D Veldig enkelt å bytte tema. 3D desktop miljø kan man få etter å ha installert 3d driver fra skjermkort produsenten. Hvordan maskin har du? Skjermkort, laptop/stasjonær? Du kan jo bare laste ned f.eks ubuntu live-cd å teste ut. Ingenting blir installert på maskina så lenge du ikke trykker på install. Kjører i minnet.

Lenke til kommentar

Samme spørsmålet har blitt stilt her hundrevis av ganger og det er tilogmed en sticky for spørsmålet, men når du nå først har spurt får du ett (kort) svar: Ubuntu, www.ubuntu.com

 

Både GNOME (standard i Ubuntu) og KDE kan styles til det uendelige. Bare å hente ned skins ol. fra www.gnome-look.org eller www.kde-look.org

Lenke til kommentar
Utseende er ikke det viktigste til å begynne med. Dette kan lett endres akkurat som du selv vil til minste detalj. Fordelen med åpen kode  :D  Veldig enkelt å bytte tema. 3D desktop miljø kan man få etter å ha installert 3d driver fra skjermkort produsenten. Hvordan maskin har du? Skjermkort, laptop/stasjonær? Du kan jo bare laste ned f.eks ubuntu live-cd å teste ut. Ingenting blir installert på maskina så lenge du ikke trykker på install. Kjører i minnet.

8559294[/snapback]

Tusen takk ^^ Jeg har Nvidia GeForce 6600 Stasjonær :)

kjekt å vite

 

 

 

Samme spørsmålet har blitt stilt her hundrevis av ganger og det er tilogmed en sticky for spørsmålet, men når du nå først har spurt får du ett (kort) svar: Ubuntu, www.ubuntu.com

 

Både GNOME (standard i Ubuntu) og KDE kan styles til det uendelige. Bare å hente ned skins ol. fra www.gnome-look.org eller www.kde-look.org

8559338[/snapback]

 

oki sorry :| men takk likevell :D

Lenke til kommentar

Tror ikke du skal få noe problemer med å installere ubuntu da med nvidia 6600. Når du har installert ferdig, trenger du bare å gå til system > administrasjon > håndtering av ufrie drivere/restricted drivers manager for å installere driver for skjermkort. For å få enkle 3d effekter så kan du gå til system > innstillinger > skrivebordseffekter/desktop effects for å starte 3d effekter. For mer effekter kan du installere "beryl". http://www.beryl-project.org :)

 

Litt guider : http://www.psychocats.net/ubuntu -- http://www.ubuntuguide.org

Lenke til kommentar
Tror ikke du skal få noe problemer med å installere ubuntu da med nvidia 6600. Når du har installert ferdig, trenger du bare å gå til system > administrasjon > håndtering av ufrie drivere/restricted drivers manager for å installere driver for skjermkort. For å få enkle 3d effekter så kan du gå til system > innstillinger > skrivebordseffekter/desktop effects for å starte 3d effekter. For mer effekter kan du installere "beryl". http://www.beryl-project.org  :)

 

Litt guider : http://www.psychocats.net/ubuntu  --   http://www.ubuntuguide.org

8559484[/snapback]

Tusen takk!! ^^ Dere hjelper meg :D trodde jeg skulle bli Flamet for dumt spørsmål eller at jeg postet et spørsmål som hadde blit spurt 100 vis av ganger før :) men neida :D

tusen takk.. Ubuntu it was... vet noen om det vil virke på PS3? sett noen har hatt det men.. tenker på drivere...

 

da har jeg lastet ned ps3 versionen så dette blir kult :)

 

takk for hjelpen folkens... da kan denne lukkes :)

Endret av DeTrix
Lenke til kommentar
Hvilken distro som er "best" er svært subjektivt. Nybegynnere vil nok synes at Ubuntu er veldig greit og enkelt. Andre vil foretrekke andre distroer.

8559608[/snapback]

 

Godt poeng der, selv synes jeg distroer som Slackware, Arch og Gentoo er mye enklere å bruke enn Ubuntu områder som for ekesempel å tilpasse systemet mitt, noe jeg ikke får til i Ubuntu osv.

Lenke til kommentar

Så lenge kortet har gode drivere er det null problem, er du på den uheldige siden og har nettverkskort uten Linux-drivere blir det verre, men sjeldent umulig siden det finnes en teknikk som kan bruke Windows-driverne.

 

Installasjonen bør gå som en lek (i utgangpunktet. Feil kan skje, avhengig av hva slags hardware du har.) og vips har du et ferdig system klart til bruk, i motsetning til Windows hvor man trenger masse ekstra programmer og driverinstallasjoner i tillegg før maskinen er brukandes til noe.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med Ubuntu og Trådløst?

Må jeg laste ned drivere ? og er det vanskelig å sette opp i forhold til windows?

8564780[/snapback]

 

Ta en titt på Ofte Stilte Spørsmål (OSS) i denne tråden, og på spørsmålet "Det står at det skal være enklere trådløst nettverk, men hvorfor fungerer ikke mitt kort?". Der får du kanskje enda noen svar.

Lenke til kommentar
Dersom kortet ditt er merket med grønt eller gult finnes det Linux-drivere til det. Følg linken ved kortet, og installer driverne.

 

Dersom kortet er merket med grått eller rødt, finnes det antageligvis ikke Linux-drivere til det, men det er likevel håp.

 

Hvor kan jeg finne disse fargene? fysisk eller i linux?

Grunnen til at jeg ikke kan finne det ut selv, er fordi jeg sitter på jobb:p

Endret av zl33p
Lenke til kommentar
Dersom kortet ditt er merket med grønt eller gult finnes det Linux-drivere til det. Følg linken ved kortet, og installer driverne.

 

Dersom kortet er merket med grått eller rødt, finnes det antageligvis ikke Linux-drivere til det, men det er likevel håp.

 

Hvor kan jeg finne disse fargene? fysisk eller i linux?

Grunnen til at jeg ikke kan finne det ut selv, er fordi jeg sitter på jobb:p

8571028[/snapback]

 

Rett før teksten du siterer er det en link til en database med diverse trådløse kort. Finn ditt eget, og sjekk fargekoden den er merket med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...