Gå til innhold

Kjapp disk til generell bruk

Anbefalte innlegg

Jeg går å snuser på ny arbeidsstasjon hjemme og har bl.a. 4Gb ram og E6600 på handlelista. Men jeg er usikker på hvilken disk jeg skal kjøpe. Jeg kommer nok til å kjøre XP en stund framover.

Kan for eksempel WD SE16 være en god løsning?

Hva med to slike i RAID0? Vil det hjelpe på boothastighet og swapfil tilgang?

-C-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har utgaven på 320GB og 500GB fra den serien, og det er uten tvil veldig gode harddisker. De er raske, stille og solide. Du vil ikke merke ytelseforskjell med en slik i forhold til for eksempel en Raptor-harddisk.

RAID vil nok gi noe bedre ytelse, men jeg er ingen ekspert på det og kan ikke si nøyaktig hvor mye.

Jeg anbefaler at du kjøper den harddisken i serien som gir mest for pengene. Senere kan du kjøpe en SSD(flash) som vil være betydelig raskere til operativsystem.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Vel, hvis du er opptatt av ytelse ville jeg heller gått til innkjøp av en Raptor X fra Western Digital. Denne har en omdreiningshastighet på 10.000 RPM, en gjennomsnittelig søketid på 4.5 ms og bruker SATA-standarden.

Har ikke denne disken selv, men tester på Hardware.no og tilbakemeldinger fra diverse brukere tilsier at denne harddisken er den beste innen ytelse. Sette r du to slike i RAID vil du jo få veldig mye mer ytelse en to harddisker med 7.200 RPM i RAID (regner med du skal kjøre RAID 0).

Western Digital Raptor X kan du finne i prisguden fra kroner 1.800,-

-

Erik

Lenke til kommentar
Vel, hvis du er opptatt av ytelse ville jeg heller gått til innkjøp av en Raptor X fra Western Digital. Denne har en omdreiningshastighet på 10.000 RPM, en gjennomsnittelig søketid på 4.5 ms og bruker SATA-standarden.

Har ikke denne disken selv, men tester på Hardware.no og tilbakemeldinger fra diverse brukere tilsier at denne harddisken er den beste innen ytelse. Sette r du to slike i RAID vil du jo få veldig mye mer ytelse en to harddisker med 7.200 RPM i RAID (regner med du skal kjøre RAID 0).

Western Digital Raptor X kan du finne i prisguden fra kroner 1.800,-

-

Erik

8559535[/snapback]

Ytelseforskjellen med en Raptor i forhold til en god 7200rpm-disk er ikke merkbar. Derfor er det bortkastede penger på en harddisk som også bråker en god del. Du må ikke se deg blind på rotasjonshastigheten til harddisken. Husk at platestørrelsen har veldig mye å si for lese- og skrivehastigheten til harddisken, selv om den har lavere rotasjonshastighet.

Jeg vet at en del personer som eier Raptor "føler" at den er raskere. Dette henger gjerne sammen med at Windows blir lagt inn på nytt ved bytte av harddisk og Placebo-effekt.

Forøvrig er ikke SATA et argument for ytelse ennå, siden ingen vanlige harddisker er i nærheten av å bruke PATA fullt ut.

Lenke til kommentar

Jeg har selv sett at Windows faktisk booter Windows kjappere med en slik disk, enn med en 'vanlig' 7.200 RPM-disk. Selv om det ikke er så mye det er snakk om, vil du faktisk merke litt forskjell i lastingen på spill og programmer.

Når trådstarter har en såpass kraftig datamaskin må jo ikke harddisken bli en slags flaskehals i systemet, og jeg ville ha gått for en Raptor X i hans tilfelle.

Men men, jeg står ihvertfall fortsatt på at trådstarter bør gå for Western Digitals flaggskip ;)

-

Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...