Logitech87 Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Heisann Ok, det er sånn det ligger an: Jeg har et lånn på 40.000kr som jeg brukte på å kjøpe bilen min for. jeg har vel snart nedbetalt halve summen, ca 25.000kr. Nå til sommeren skal jeg og en kamerat leie hybel/leilighet og bo der fra juni til august. Planen var at vi begge skulle finne oss en jobb som skulle hjelpe til med å betale månedsleie for hybelen/leiligheten. Min kamerat har fått seg jobb, men ikke jeg. Alle jobbene jeg har funnet har vært så lagnt ifra så hele lønna hadde evt gått vekk på bensinpenger Så da fikk jeg den ideen at jeg kanskje kan ta ut et nytt, lite lån på ca 3000-4000kr, som jeg kan betale tibake til banken ganske rask. For jeg får en saftig lønning i august/september. Så hovedspørsmålet mitt er da. Kan jeg ta et nytt lite lån på maks 4000kr fra banken eller må jeg nedbetale det andre lånnet først. Jeg har ikke så mye peiling på sånt, så derfor spør jeg. Takk og håper på svar! Lenke til kommentar
gorber Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Det er ingen banker som lar det oppta et slikt lån. Prøv et kredittkort. Lenke til kommentar
Logitech87 Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 Det er ingen banker som lar det oppta et slikt lån. Prøv et kredittkort. 8561032[/snapback] Hva mener du med "Prøv et kredittkort" Har du noen andre forslag for hvordan jeg kan gjøre det? Lenke til kommentar
kbsb Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Det er ingen banker som lar det oppta et slikt lån. Prøv et kredittkort. 8561032[/snapback] Hva mener du med "Prøv et kredittkort" Har du noen andre forslag for hvordan jeg kan gjøre det? 8562416[/snapback] Mener du ett lån på bare 3000-4000, eller mente du 30000-40000? Om du bare mente 3-4 tusen så er det enkleste å da bare bruke ett kredittkort, eller søke om kontokreditt. Har du f.eks Mastercard så kan du enten bare gå i en minibank og ta ut penger, eller overføre fra Mastercard til din brukskonto - men dette tar noen få dager å gå gjennom systemet da. Men vær obs, kredittkort kan være farlig å bruke Det kan føles lett og fristende og ta ut penger. Husk bare at de må betales tilbake, og at det er relativ høy rente. Kontokreditt kan være vel så enkelt, særlig om du ikke har ett kredittkort allerede. I de aller fleste banker er dette en rask og enkel prosess å søke om. Er nok kontokreditt som er beste løsningen for deg skulle jeg tro. Det går an å få innvilget ett vanlig lån på så små beløp, men det er heller uvanlig at det gjøres. Årsaken er at det koster altfor mye tid og penger (gebyrer o.l.) til at det er verdt det. Lenke til kommentar
Logitech87 Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 (endret) Det er ingen banker som lar det oppta et slikt lån. Prøv et kredittkort. 8561032[/snapback] Hva mener du med "Prøv et kredittkort" Har du noen andre forslag for hvordan jeg kan gjøre det? 8562416[/snapback] Mener du ett lån på bare 3000-4000, eller mente du 30000-40000? Om du bare mente 3-4 tusen så er det enkleste å da bare bruke ett kredittkort, eller søke om kontokreditt. Har du f.eks Mastercard så kan du enten bare gå i en minibank og ta ut penger, eller overføre fra Mastercard til din brukskonto - men dette tar noen få dager å gå gjennom systemet da. Men vær obs, kredittkort kan være farlig å bruke Det kan føles lett og fristende og ta ut penger. Husk bare at de må betales tilbake, og at det er relativ høy rente. Kontokreditt kan være vel så enkelt, særlig om du ikke har ett kredittkort allerede. I de aller fleste banker er dette en rask og enkel prosess å søke om. Er nok kontokreditt som er beste løsningen for deg skulle jeg tro. Det går an å få innvilget ett vanlig lån på så små beløp, men det er heller uvanlig at det gjøres. Årsaken er at det koster altfor mye tid og penger (gebyrer o.l.) til at det er verdt det. 8562559[/snapback] Takk skal du ha for den gode forklaringen. Jeg skal gjøre litt research på kontokreditt og se hva jeg kommer fram til. Vi det si da at jeg "låner penger av kortet" mitt? Er helt fersk på dette med å ha jobb, lånn osv. Ja det var tre -fire tusen jeg snakket om, et nytt lån på 40 000 ville jeg slitt veldig med PS: Er det noen aldersgrense? Så på kontokreditt.no at for å 100 000 måtte man være over 25 år. Men det gjelder vel kanskje store summer, ikke sånne små på maks 10 000? Endret 8. mai 2007 av Logitech87 Lenke til kommentar
Lambada Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Takk skal du ha for den gode forklaringen. Jeg skal gjøre litt research på kontokreditt og se hva jeg kommer fram til. Vi det si da at jeg "låner penger av kortet" mitt? Er helt fersk på dette med å ha jobb, lånn osv.Ja det var tre -fire tusen jeg snakket om, et nytt lån på 40 000 ville jeg slitt veldig med smile.gif PS: Er det noen aldersgrense? Så på kontokreditt.no at for å 100 000 måtte man være over 25 år. Men det gjelder vel kanskje store summer, ikke sånne små på maks 10 000? Tre-fire tusen var ikke rare lånet. Som nevnt over så får du lett ett kredittkort som du kan ta ut den summen. Den minste summen(kreditten) du kan ha på ett kredittkort er vel 5000 kr. Du får temmelig enkelt kredittkort du kan ta ut 25000kr på. Selv som student uten noe form for inntekt kan folk få 25000kr. For å få mer, opptil 50.000 kr er du nødt å ha en vanlig jobb med ok inntekt stortsett. Som du sier, så tilbyr kontorkreditt.no 100.000, men vil tippe at da må du ha temmelig solid økonomi og inntekt for å få en slik kreditt. Som også nevnt så er det utrolig farlig for det er høy rente på dette og er ikke noe å anbefale å ta ut store summer på den måten. Likevel så er 3000-4000kr lav sum og renta har ikke så mye å si på en slik sum. Gå til banken så får du deg ett slikt kredittkort. For å forklare så kredittkort litt nærmere for virker ikke som du vet helt hva det betyr. Du går til banken og sier at du skal ha ett kredittkort med kredittgrense på f.eks 10.000kr. Du låner ikke pengene da, men får da utdelt ett kredittkort som du kan ha maks 10.000kr i gjeld på. Det er først når du bruker kortet som gjelden blir gjeldene og bruker du kortet for 4000kr, så har du da 4000kr i gjeld. Du kan da bruke kortet mer helt til du har da opptil 10000kr i gjeld. Hver måned får du da faktura i posten på dette kortet. Her kan du velge hvor mye tilbake du selv vil betale. Minstesummen er vel på 200kr og om du betaler kun 200kr tilbake eller da hele gjelden er opp til deg. Som oftest er det minst 30 dager rentefri betaling. Det betyr da i teorien at du ikke betaler renter før det er gått 30 dager. I prakis er det litt anderledes og du kan få renter allerede etter kanskje 5 dager. Det som skjer er at rentene begynner etter første faktura. Så la oss si at fakturadato er 15ende hver måned. Hvis du kjøper noe den 10ende så vil renter påløpe etter etter den 15ende. Hvis du kjøper noe den 16ende så vil ikke renter påløpe før den 15ende igjen, så da har du plutselig 30 dager istedetfor 5 dager. Likevel med en slik liten sum så utgjør rentene ikke så altfor mye. Det er vel ofte 20% rente i året på disse kredittkortene(tror det er noe slik, rett meg om jeg har feil). Så ett lånebeløp på 5000kr vil da bli 6000kr iløpet av ett år om du ikke har nedbetalt noe av beløpet. Så gå til banken, du får alltids kredittkort med grense opptil 25.000. Likevel vil jeg ikke anbefale å ha så veldig høy kreditt så du ikke setter deg i en kinkig situasjon. 10.000 i kreditt bør sikkert være helt greit. Hvis du har god selvkontroll så kan du ta høyere kreditt og er jo ikke noe farlig i utgangspunktet med mindre du bruker av det. Håper jeg forklarte meg skikkelig. Bare å spørre hvis det var noe som var uklart. Lenke til kommentar
Logitech87 Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 (endret) Takk skal du ha for den gode forklaringen. Jeg skal gjøre litt research på kontokreditt og se hva jeg kommer fram til. Vi det si da at jeg "låner penger av kortet" mitt? Er helt fersk på dette med å ha jobb, lånn osv.Ja det var tre -fire tusen jeg snakket om, et nytt lån på 40 000 ville jeg slitt veldig med smile.gif PS: Er det noen aldersgrense? Så på kontokreditt.no at for å 100 000 måtte man være over 25 år. Men det gjelder vel kanskje store summer, ikke sånne små på maks 10 000? Tre-fire tusen var ikke rare lånet. Som nevnt over så får du lett ett kredittkort som du kan ta ut den summen. Den minste summen(kreditten) du kan ha på ett kredittkort er vel 5000 kr. Du får temmelig enkelt kredittkort du kan ta ut 25000kr på. Selv som student uten noe form for inntekt kan folk få 25000kr. For å få mer, opptil 50.000 kr er du nødt å ha en vanlig jobb med ok inntekt stortsett. Som du sier, så tilbyr kontorkreditt.no 100.000, men vil tippe at da må du ha temmelig solid økonomi og inntekt for å få en slik kreditt. Som også nevnt så er det utrolig farlig for det er høy rente på dette og er ikke noe å anbefale å ta ut store summer på den måten. Likevel så er 3000-4000kr lav sum og renta har ikke så mye å si på en slik sum. Gå til banken så får du deg ett slikt kredittkort. For å forklare så kredittkort litt nærmere for virker ikke som du vet helt hva det betyr. Du går til banken og sier at du skal ha ett kredittkort med kredittgrense på f.eks 10.000kr. Du låner ikke pengene da, men får da utdelt ett kredittkort som du kan ha maks 10.000kr i gjeld på. Det er først når du bruker kortet som gjelden blir gjeldene og bruker du kortet for 4000kr, så har du da 4000kr i gjeld. Du kan da bruke kortet mer helt til du har da opptil 10000kr i gjeld. Hver måned får du da faktura i posten på dette kortet. Her kan du velge hvor mye tilbake du selv vil betale. Minstesummen er vel på 200kr og om du betaler kun 200kr tilbake eller da hele gjelden er opp til deg. Som oftest er det minst 30 dager rentefri betaling. Det betyr da i teorien at du ikke betaler renter før det er gått 30 dager. I prakis er det litt anderledes og du kan få renter allerede etter kanskje 5 dager. Det som skjer er at rentene begynner etter første faktura. Så la oss si at fakturadato er 15ende hver måned. Hvis du kjøper noe den 10ende så vil renter påløpe etter etter den 15ende. Hvis du kjøper noe den 16ende så vil ikke renter påløpe før den 15ende igjen, så da har du plutselig 30 dager istedetfor 5 dager. Likevel med en slik liten sum så utgjør rentene ikke så altfor mye. Det er vel ofte 20% rente i året på disse kredittkortene(tror det er noe slik, rett meg om jeg har feil). Så ett lånebeløp på 5000kr vil da bli 6000kr iløpet av ett år om du ikke har nedbetalt noe av beløpet. Så gå til banken, du får alltids kredittkort med grense opptil 25.000. Likevel vil jeg ikke anbefale å ha så veldig høy kreditt så du ikke setter deg i en kinkig situasjon. 10.000 i kreditt bør sikkert være helt greit. Hvis du har god selvkontroll så kan du ta høyere kreditt og er jo ikke noe farlig i utgangspunktet med mindre du bruker av det. Håper jeg forklarte meg skikkelig. Bare å spørre hvis det var noe som var uklart. 8562886[/snapback] Takk, det var en veldig god forklaring. Når dere snakket om kredittkort, tenkte jeg på VIsa og sånn, sånn vanlig kort som du bruker til å betale i butikker osv. Men det er altså et eget kort for den type lån ja..!? Så hvis jeg skaffer meg et kreditkort med en maksgrense på 10 000, så er det ikke noe frist på at jeg må ha brukt de opp da og da? Det fungere rett og slett bare som en liten sparegris, som du må betale tilbake? Endret 8. mai 2007 av Logitech87 Lenke til kommentar
kbsb Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 kontokreditt.no kjenner jeg ikke til. Snedig valgt navn på firma ihvertfall. Kontokreditt er omtrent det samme som kredittkort. Og det er ett produkt som bankene tilbyr. Så de som har kontokreditt.no har valgt ett snedig navn, nettopp for å trekke til seg potensielle kunder som deg. Du trenger imidlertid ikke åpne ett kundeforhold med kontokreditt.no. Jeg ville ihvertfall først grundig sjekket opp om firmaet, samt rente/betalingsbetingelsene. Om du har en konto i bank XXX så kan du spørre banken om å få en kontokreditt på X antall kroner. Om banken da sier ja så betyr dette at du får ett "lån" på kontoen din som du kan bruke. Så om du hadde 10 kroner på kontoen, og banken ga deg 5000 kroner i kontokreditt, så betyr det at du da har 5010 kroner tilgjengelig på kontoen din for bruk. Du betaler da rente på det du evt. måtte bruke av kontokreditten. Så om du ikke bruker noe av den er det ingen rente, bruker du 2500 så beregnes rente av 2500. Du bestemmer selv når kontokreditten skal opphøre - du må da bare ha nok penger på kontoen til det. Banken kan naturligvis ikke avslutte kontoen din dersom du har brukt 2500 av kreditten, men kun har 1000 kroner på konto. Da ville kontoen havnet i minus med 1500. Lenke til kommentar
kbsb Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Takk, det var en veldig god forklaring. Når dere snakket om kredittkort, tenkte jeg på VIsa og sånn, sånn vanlig kort som du bruker til å betale i butikker osv. Men det er altså et eget kort for den type lån ja..!? 8563353[/snapback] Visa KAN brukes som ett kredittkort i visse tilfeller ja. Som regel da når det benyttes en manuell betalingsløsning som ikke sjekker om det er dekning på konto. De fleste transaksjoner på Visa nå til dags derimot har en rask dekningskontroll mot konto. Ja, det finnes en haug med slike kort - mastercard, diners, american express, etc.... Så hvis jeg skaffer meg et kreditkort med en maksgrense på 10 000, så er det ikke noe frist på at jeg må ha brukt de opp da og da? Det fungere rett og slett bare som en liten sparegris, som du må betale tilbake? 8563353[/snapback] Korrekt Lenke til kommentar
Logitech87 Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 Takk til alle som har tatt seg tid å forklare en stakkar som meg hvordan dette fungerer Jeg skal ta meg en prat med banken min og sjekke litt. Takk igjen, dere har vært til stor hjelp! Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Jeg har studentpakken fra DnB. I pakken medfulgte Student Visa med mulighet for å overtrekke 5000,- fra både brukskonto og regningskonto. I tillegg fikk jeg et Student Mastercard med lånegrense på 5000,-. Eneste kravet er at man er student. I tillegg gir pakken muligheter for depositumslån. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå