Gå til innhold

Medisin, tips i mitt tilfelle?

Anbefalte innlegg

Hei, lager mange tråder her egentlig :p Men har funnet ut at jeg satser mot medisin.

Jeg har regnet ut at et mulig snitt for min del er 5,1. I tillegg har jeg fagene 2mx, 2fy, 2kj, 3mx, 3fy, 3kj. Dette er mitt utgangspunkt. Mulig jeg klarer å forbedre snittet mitt, men la oss si jeg klarer 5,1 noe som er realistisk. Hva burde jeg nå gjøre for å hente nok poeng til å komme inn på medisin på UIO?

Takker for tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du regner med ekstrapoeng så er det per definisjon ikke snitt man snakker om lenger da er det konkurransepoeng (siden man ganger snittet med 10).

Men ja spørsmålet er relevant. Hvor mange andre ekstrapoeng har du? Førstegangstjeneste, alderspoeng osv?

Lenke til kommentar

Tja med 5,1 i snitt så kan du jo regne selv :-)

Kravet for 2006 var:

64,5 på primærkvote

73.7 på ordinære kvote

Nå er det lenge siden jeg gikk på vgs, så vidt jeg vet får du vel nå 8,5 ekstrapoeng for full fordypning i MX,KJ og FY (3x0,5 + 3x1). Med 5,1 i snitt så vil vel det gi deg:

5,1x10 + 8,5 = 59,5 poeng for primærkvoten

Altså du må jobbe hardere på skolen hvis du skal komme inn på primærkvoten.

Hvis du søker på den ordinære kvoten så trenger du enda flere poeng, men da kan du også ta med flere ekstrapoeng. Les mer om dette her:

http://info.samordnaopptak.no/soeking_og_o.../poengutrekning

Lykke til.

Lenke til kommentar

Karakterpoeng = 5.1 * 10 = 51

Konkuransepoeng for ordinær kvote = karakterpoeng + fordypningspoeng + realfagspoeng + alderspoeng + ekstrapoeng

Det blir altså 51 + 4 (fordypning) + 4.5 (realfag) + ? (alder) + ? (militær/folkehøyskole)

Men for medisinstudiene gjelder det egne regler som dere finner her.

Lenke til kommentar

Nye regler fra og med opptaket 2009, man får ikke lenger tilleggspoeng for høyere studier, men medisin opptaket er blitt likt " alle andre", les her;

http://www.ntnu.no/studieavd/medisin/

Du har 5,1 i snitt. Men du trenger ALLE realfag og fordypningspoeng, noe som maks er 10. Da er du oppe på 61 poeng, noe som mest sannsynlig ikke holder desverre!

Jeg for min del søker ordinærkvoten om 2 år. Da regner jeg med å ligge på 5,2 i snitt.

5,2 + 6 realfag + 4 fordypning + 8 alder + 2 høyereutdanning = 72. Noe som mest sannsynlig holder et eller annet sted i Norge!:)

Endret av kesse
Lenke til kommentar

Per i dag er et rent karaktersnitt på 5,1 + alle realfag + 120 studiepoeng kanskje nok.

51 poeng + 10 poeng (full studiekompetanse og realfagstillegg) + 12 poeng (for 120 studiepoeng) = 73.0

Fjorårets ordinæropptak

Bergen 71.5

Trondheim 72.0

Tromsø 71.8

Oslo høst 73.8

Oslo vår 72.9

Men som nevnt fra og med søkeråret 2009 er det andre regler for opptaket.

+12 poeng fra høyere utdanning (120 studiepoeng) utgår. Istedet får man +2 poeng fra høyere utdanning eller folkehøyskole og i tillegg får man alderspoeng +2. Maks er +8 alderspoeng (24 år).

Det store spørsmålet for ditt vedkommende er da hvordan denne nye ordningen vil påvirke poenggrensene relativt sett.

Lenke til kommentar
Eventuelt sikte på å ta medesin utdanningen din i Øst-Europa et sted. Ikke no dårlig løsning om man ikke kommer inn på en norsk skole.

8560498[/snapback]

Enklere å komme inn men de tar også inn flere elever enn kapasiteten videre tilsier - for å kunne sile ut og sitte igjen med kremen av kremen ;)

Altså er det lettere å falle ut. Mer konkurranse!

Lenke til kommentar

Hei, jeg går nå på universitetet og har tenkt å søke meg inn på medisin. Men har et lite problem, jeg må ha med de siste tilleggspoengene(12poeng) fra universitetet i år for å i det hele tatt ha sjans til å komme inn trur jeg. Men siste eksamen i mitt tilfelle ligger i juni og da kan det hende sensuren faller etter 1 juli, som også er fristen for å legge ved alle papirene av vitnemål med omslagsarket. Hva gjør man da?

Noen som er i samme situasjon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...