Gå til innhold

Hjelp til kjøp av projektor


Anbefalte innlegg

Hei faren min kom med en skikkelig gladmelding. han skal kjøpe full hjemmekino med hd

 

han visste egentlig ikke så mye om hd annet enn at det er mye dyrere. jeg kjemper for å overbevise han om at det er dumt og kjøpe noe annet enn HD nå som tidene forandrer seg. og kanaler skifter over til HD. men nei.

 

det jeg virkelig trenger hjelp til nå er og finne en Projektor med FULL HD til rimelig pris. noen som vet om noe under 24k? dere kan også hjelpe meg med og finne gode argumenter for å velge full hd over alle andre typer skjermer :)

 

på forhånd takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom dere sikkert ikke har tenkt å bytte ut deler før om noen år er det ikke dumt å gå for 1080P projektor om budsjettet tillater det. Jeg ville hvertfall strekt meg langt for å ha 1080p projektor om jeg skulle snekra sammen nytt utstyr i dag. Har 720p projektor i dag som scaler 1080i, og på PS3 ser det ekstremt pent ut med feks Motorstorm, men det er enda penere på 1080p.

Lenke til kommentar

Pærer kan ryke i fleng, kan være greit å legge til 3000kr per pære i budsjettet hvert 2. år (veldig avhengig av bruk og flaks, er på min 3. på under 2 år, har -ikke- hatt flaks og service har vært blandet...pæregaranti er gull verdt). Under innkjøp valgte jeg også en 720P til en grei penge, og la heller litt penger til overs for pærekjøp. Har god samvittighet, og bruker den hver kveld :)

 

Vil personlig si at 1080P er overkill og at man heller burde gå for en bedre 720P med et kvalitetslerrett og en god senterhøytaler. Men har man penger så vil man jo gjerne kjøpe det beste :) Det er skammelig å si det, men det eneste HD (utenom PC) jeg har sett på projektoren må jeg faktisk laste ned fra nettet selv, og det tar ganske stor plass og lang tid... Canal Digital sender idag 1080i.

 

EDIT: Verdt å merke seg at vanlige DVD filmer faktisk kan bli veldig mye bedre enn tradisjonell skalering ved å f.eks. bruke en PC (med filtere, renere skalering, fargejustering etc.) til å vise DVDer og koble opp mot projektor. Dette har fungert imponerende, men igjen - langt mer komplisert enn å bare sette inn en DVD plate i en vanlig DVD spiller. Noen vil gjerne ha det så enkelt som mulig, men muligheten er der.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Å gå til innkjøp av full HD prosjektor 1080p innebærer selvsagt en prislapp rundt 20000,- samt dvd spiller til 10000,- og man bør selvsagt ikke kutte NOE ned på anlegget, siden det er dette som gir ordet kino i hjemmekino.

 

Når det kommer til anbefaling på prosjektor så er det ikke mange som faller i den prisklassen du ønsker

Epson EMP-TW1000

Hvis jeg skulle ha kjøpt 1080p prosjektor ville det nok ha blitt Panasonic PT-AE1000 som er noe av det beste man finner blant 1920x1080p (hvis jeg ser bort fra prosjektorer til over 50000 og oppover :p )

 

Personlig ville jeg synes at det er litt bortkastede penger ettersom alt kommer til å synke i pris i tiden som kommer. Ville heller spart litt penger og kanskje kjøpt Panasonic PT-AX100, litt fordi jeg har PT-AE700E, og fattern har PTAX100, men også pga pris i forhold til bildekvalitet. Så hadde jeg heller brukt penger på et knall anlegg og ventet med å gjort storinnkjøpet til alt av HD og Blu Ray har fått organisert seg på markedet. :thumbup:

Lenke til kommentar

Komplett har de pærene til 3000kr, som faktisk er 500kr billigere enn pærene til AE700. Panasonic har forøvrig noen av de dyrere pærene man får kjøpt, Hitachi f.eks. ligger en tusenlapp lavere. Noe ##"¤@£$ usikkerhet med projektorpærer, de kan ryke på 300 timer, de kan dimmes 90% på 1000 timer (uten garanti, dimming/svekket lysstyrke dekkes sjeldent), eller de kan jobbe i beste velgående langt over garanterte 2000 timer. Men det er nå prisen for stort bilde til grei pris.

 

http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10504

 

EDIT: Skrev Epson, mente Hitachi.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Det står jo 3500 på sidene til Komplett. Uansett kjem eg sannsynlegvis til å kjøpe frå utlandet til 2000 kroner. ;)

 

Det virkar ganske tilfeldig ja, har lese om fleire som har behandla projektor og pære eksemplarisk og dei tok kveld etter 4-800 timar.

 

Ikkje meiningen å hijacke tråden her, men kan det ha noko å sei at projektoren heng opp-ned? Den skal jo tåle det, men kanskje viftene ikkje får blåst ut den varme lufta like effektivt?

Lenke til kommentar

AX100 pærene ligger på 3000kr. AE700 pærene ligger på 3500. Å kjøpe fra utlandet kommer jeg også til å gjøre, kan jo praktisk talt få 2 pærer for prisen av 1 :)

 

Hvis du f.eks. på AE700 setter projektoren opp/ned må du også settet bildet opp/ned fra meny, og vips øker automatisk viftehastigheten, så det burde ikke bli noe problem :) Min projektor står faktisk i en hushbox med 2 240mm vifter. Hushboxen er stille, men de 240mm viftene skaper en enorm ventilering som har gitt meg langt lavere temperatur enn når projektoren stod utenfor. Resultat før hushbox og etter hushbox - pæra røk uansett, så spørs nok ikke om det handler mer om flaks enn annet :)

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Det vil alltid komme noe som er bedre og billigere - så når det gjelder de argumentene som noen bruker over så er det bare å bestemme seg om man skal vente og vente og vente...

 

Jeg har selv hatt Mistubishi full HD (1080p) projektor siden november og det har slettes ikke vært overkill eller krevet vanvittig dyrt utstyr ved siden av. Det har heller ikke vært vanskelig å få tak i 1080p innhold å vise på den. Vanlig DVD oppskalert på den ser bedre ut enn i 720p på HDTV og på 720p projektor.

 

En HD DVD spiller fra Toshiba kjøper man i dag for 4500 eller så. Ikke 10.000 for en DVD spiller som noen over her sier. Tullete! En PS3 som du skal kjøpe koster i dag snaue 6 tusen. BD og HD DVD filmer i 1080p kjøper du fra 150 - 230 kroner stort sett. Og som sagt - vanlig DVD filmer ser fantastisk ut oppskalert i 1080p.

 

Smaken er som baken - de som ruger på sine 720p projektorer forsvarer det de har. Jeg hadde også 720 projektor og skulle kjøpe ny 720p og fikk sett litt før jeg da fikk se 1080p - og da var saken enkel. Det er nok av HD innhold i våre dager - og mere kommer. Laste ned fra nettet har aldri vært nødvendig - nok av filminnhold å kjøpe. Men vil man laste ned så finnes det, ja. Å spille PS3 og Xbox 360 på 1080p er også fantastisk. De fleste spill rendres i 720p riktignok, men disse nye 1080p projektorene har rimelig gode scalerbrikker slik at det blir helt rått uansett. Kjørte Forza 2 demoen i går på projektoren min og det så faktisk en del bedre ut der enn på min Samsung 40 LCD 720p. Et 720p spill - oppskalert på projektoren til 1080p. Rått.

 

1080p TV kan jeg være noe mere skeptisk til fordi man bør opp i skjermstørrelse og ha ikke ha så stor sitteavstand hvis 1080p virkelig skal føles hensiktsmessig.

 

For ca 24.000 i dag får du en splittrane ny 1080p projektor fra Epson med fantastisk billed- og byggkvalitet. Kjøpt i Norge selvfølgelig. Min Mistubishi kosta 29.000 og ikke f... om jeg angrer. Det første utstyret jeg koblet opp var min vanlige DVD spiller og jeg fikk bakoversveis. Da HDDVD og BD spilleren kom var jeg i himmelen.

 

Blir feil å dra inn høytalere og div annet når det er projektorer det er snakk om her, mener nå jeg. Ja, lyd er selvfølgelig viktig i kinosammenheng, men det var projektorer det var snakk om her. :)

 

Og ja, PS3 er en flott Blu-ray spiller - hvilket er i 1080p og vil selvfølgelig se bedre ut på en 1080p projektor.

 

Hilsen den andre potetgullmannen (meg): http://minhjemmekino.no/potetgullmannen

http://www.hdhjemmekino.com (bl.a lagt ut en rapport der om PS3 på 1080p projektor)

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...