HulkHaugen Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 OK! Tenkte at jeg skulle kjøpe meg kamera, og leste i noen tester, men da ble jeg bare mer forvirret enn jeg allerede var.. Altså, du har jo lagringsmediene; Harddisk, DVD, DV/miniDV, Minnebrikke. Og så leste jeg at et miniDV hadde en bitrate på 25, mens et med dvd kun hadde 8. Så tenker jeg, miniDV er jo bånd, er det da digitalt? hmm... kan analogt være bedere enn digitalt. I testen leste jeg også at for redigering var miniDV anbefalt, og det synes jag er rart, siden det ikke er digitalt. Hva er deres mening. Hva burde jeg gå for? (Egentlig hadde jeg minnebrikke med god plass som favoritt, men er ikke sikker nå lenger) Lenke til kommentar
Pezo Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Jeg kan lite om kameraer og lagringmedier, men jeg kan si deg at alle de du nevner er digitale. Kan tenke meg at DV står for noe slik som Digita Video eller lignende.. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 DV = Digital Video. Informasjonen vert lagra digitalt på banda. Måten videoen er komprimert på gjer den betre egna for redigering enn DVD, minnekort og harddisk, sjølv om støtten for dei tre siste stadig vert betre. Lenke til kommentar
Pezo Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Et poeng til den kjekke mannen i post #2 Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 DV = Digital Video. Informasjonen vert lagra digitalt på banda. Måten videoen er komprimert på gjer den betre egna for redigering enn DVD, minnekort og harddisk, sjølv om støtten for dei tre siste stadig vert betre. 8558395[/snapback] Er den bedre egnet pga støttende programmer, eller pga medieformatet? Leste i et lyd og bilde-blad i sta som skrev om et hdd-kamera med en pitrate på 30...vet ikke hvor mye dette kostet da... Men også en ting til, av disse formatene så står vel miniDV øverst på utfasings listen? Må innrømme at jeg føler kasettbånd et ustabilt og gammeldags.. Lenke til kommentar
ThorU Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 mini DV lagrer film slik at den bruker 14 GB per time, DVD lagrer det slik at det bruker 2,4 GB per time, derfor er mini dv best egnet når det gjelder redigering. I tilleg så lagrer DVD i Mpeg2 format, det er beregnet på fremvisning og ikke redigering. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 11. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2007 mini DV lagrer film slik at den bruker 14 GB per time, DVD lagrer det slik at det bruker 2,4 GB per time, derfor er mini dv best egnet når det gjelder redigering. I tilleg så lagrer DVD i Mpeg2 format, det er beregnet på fremvisning og ikke redigering. 8562186[/snapback] Så det holder ikke med en pentium 75 med 800 MB diskplass altså? Hmm... Men et redigerningsprogram som er litt mere avansert enn MovieMaker.. Hva kan anbefales? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Avid FreeDV er gratis og 100 ganger bedre enn Windows Movie Maker. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Ble et langt innlegg det her, men tror mange vil forstå hvorfor mini-DV fortsatt er foretrukket om de tar seg tid til å lese igjennom: Mini-DV er fortsatt det formatet som er best egnet til redigering. Og joda, det er digitalt og mye mer holdbart og stabilt enn DVD og HDD som lagrer i dårligere kvalitet. Mini-DV har også en rekke andre fordeler som du kan lese om hvis du søker på forumet og leser litt tråder. Dette har blitt diskutert et utall ganger før. Mini-DV er det eldste formatet, men også det mest utbredte og fortsatt mest solgte formatet... definitivt. DVD og HDD er ikke i nærheten av å selge like mye, ihvertfall ikke der jeg jobber. Så at mini-DV vil fases ut i nærmeste fremtid, ser jeg på som meget lite sannsynlig. Profesjonelle tv-selskaper, og ivrige amatører bruker fortsatt bånd som lagringsmedie, og det vil de fortsette med helt til vi får flash-baserte kamera OG flash-minnekort på 10-20GB til 100-200 kroner eller noe sånt, og hvor kameraet lagrer i full DV kvalitet (13GB pr. time). Denne teknologien går veldig fort, men fortsatt er det noen år frem i tid til dette evt. skjer. HDD og DVD er bare et mellomstadie på veien dit, og vil nok fases ut og bli avlegs mye raskere enn mini-DV, ettersom det er betraktelig mindre utbredt. Skal du redigere, enten vi snakker mini-DV, DVD eller HDD, er du nødt til å ha noe bedre enn en Pentium 75. Det vil rett og slett være fullstendig håpløst å prøve å redigere på et slikt system. Angående 800MB så holder heller ikke det til noen formater. DVD og HDD filene må uansett pakkes opp enten til fysiske .avi filer som er like store som filene man får når man overfører mini-DV, eller pakkes ut til minnet i like store filer. 800MB holder derfor ikke til redigering på noen som helst måte. Så om du skal redigere må du først og fremst kjøpe et mini-DV kamera. Deretter må du kjøpe ny datamaskin (eller en brukt av et nyere merke... 2GHz med 1GB ram og 100GB harddisk er mer enn tilstrekkelig). Datamaskinen din er også et bevis på at å kjøpe HDD kamera er noe av det dummeste du kan gjøre. Du får dermed ikke overført materialet til datamaskinen og brent det på en DVD. Det betyr at du fyller opp harddisken etter kort tid, og da sitter du der uten mulighet til å filme mer. Da må du i såfall kjøpe en stasjonær DVD brenner og brenne det ut på DVD på den måten. Om du nå har bestemt deg for å blåse i redigering, og vet helt sikkert at du aldri ønsker å redigere materialet ditt, kan du gjerne kjøpe DVD kamera. Men kvalitet og holdbarhet er ikke den samme som mini-DV uansett. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 Skal du redigere, enten vi snakker mini-DV, DVD eller HDD, er du nødt til å ha noe bedre enn en Pentium 75. Det vil rett og slett være fullstendig håpløst å prøve å redigere på et slikt system. Angående 800MB så holder heller ikke det til noen formater. DVD og HDD filene må uansett pakkes opp enten til fysiske .avi filer som er like store som filene man får når man overfører mini-DV, eller pakkes ut til minnet i like store filer. 800MB holder derfor ikke til redigering på noen som helst måte. Så om du skal redigere må du først og fremst kjøpe et mini-DV kamera. Deretter må du kjøpe ny datamaskin (eller en brukt av et nyere merke... 2GHz med 1GB ram og 100GB harddisk er mer enn tilstrekkelig). Datamaskinen din er også et bevis på at å kjøpe HDD kamera er noe av det dummeste du kan gjøre. Du får dermed ikke overført materialet til datamaskinen og brent det på en DVD. Det betyr at du fyller opp harddisken etter kort tid, og da sitter du der uten mulighet til å filme mer. Da må du i såfall kjøpe en stasjonær DVD brenner og brenne det ut på DVD på den måten. Om du nå har bestemt deg for å blåse i redigering, og vet helt sikkert at du aldri ønsker å redigere materialet ditt, kan du gjerne kjøpe DVD kamera. Men kvalitet og holdbarhet er ikke den samme som mini-DV uansett. 8602872[/snapback] Takk for utfyllende inlegg. Må legge til at Pentium 75 var å overdrive, bare for å sette det på spissen, men hvis jeg skal ha en del filmer, så må jeg vel nesten ha en egen 500 GB disk reservert til filmer. Er ikke sånt at jeg har tenkt å slette dem med en gang det er brennt ut, vil jo ha en backup liksom. er helst redigering jeg vil ha. Skal lage amatørfilmer, ikke filme familietragedier... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 men hvis jeg skal ha en del filmer, så må jeg vel nesten ha en egen 500 GB disk reservert til filmer. Er ikke sånt at jeg har tenkt å slette dem med en gang det er brennt ut, vil jo ha en backup liksom. er helst redigering jeg vil ha. Skal lage amatørfilmer, ikke filme familietragedier... 8607174[/snapback] Nå kan du jo ta vare på råopptakene på mini-DV kassettene de i utgangspunktet ble tatt opp på, og kun lagre fullkvalitetsversjoner av den ferdigredigerte versjonen på harddisk. Med en 500GB harddisk har du da plass til nesten 40 timer ferdigredigert materiale. Det er fryktelig mye. Og har du DV-inn på kameraet du kjøper (stort sett dyrere kamera) så kan du lagre det ferdigredigerte materialet på mini-DV kassetter i stedet om du ønsker. Det blir uansett dyrere enn å kjøpe en ekstern harddisk, men tør du å stole på at harddisken aldri vil feile? Du bør brenne ut på DVD eller overføre tilbake til tape uansett. Og brenner du ut på 2 DVD'er så har du forsåvidt ganske god sikkerhet, bortsett fra at du mister noe kvalitet ved komprimeringen til DVD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå