Gå til innhold

XP2600+ eller P4 2.53GHz? På dual DDR HK fra Asus?


BeachDumb

Anbefalte innlegg

Hvilket av disse systemene yter best?

Både på nye og game spill, encoding av divx, svcd, mp3 osv..

 

Asus A7N8X Deluxe/GD 1435 kr + XP2600+ 2.083 GHz 333 MHz 2655 kr = 4090 kr + kjøler til ca 200kr

 

Asus P4G8X/DELUXE/GD 1935 kr + P4 2.53 GHz Boxed 533 MHz 2195 kr = 4130 kr

 

Systemene skal presses til det maximale, dvs overklokkes til best mulig ytelse! Med dual kvalitets ram fra Corsair XPC 3500 e.l.

 

Kom gjerne med en begrunnelse, men må være saklig og burde ha en begrunnelse og en referanse eller kilde!

Uttalelser som XXX er mye bedre enn XXX osv, kan godttas kun hvis de begrunnes!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SITAT fra amd_guru:

De som stemmer amd her må da være litt blåst i huet.

De nye amd prosessorene er jo nesten overklokket fra fabrikken, iom at amd har problemer med å holde følge med intel

 

---------------------------------------

Vil ikke si at Intel har dradd så veldig mye i fra,men ja ,amd har litt prob.med å følge intel(som ATI vs NVIDIA :wink: ),men mhz er ikke alt.IMO er intel mhz "svake",xp2800 banket jo 3.06 ghz i mange tester på hardware.no,eller tar jeg feil igjen?

 

Og meningen din med at amd er nesten er O.K fra fabrikk er jo rent pølsevev,den nye thoroughbred kan jo over-klokkes mye,og er kaldere en forgjengerene,palomino.

 

Bøy deg for flertallet :D J/K

 

 

bare mine 2 øre :)

Lenke til kommentar

P4 kan trolig klokkes til ca 3 GHz og er et bra kjøp.

 

XP 2400+ og oppover er laget med B0 stepping som gjør at multipliern kan låses opp fra hovedkortet. Det forenkler overklokking mye. Trolig vil en nå minst like langt med en B0 stepping XP som en P4.

 

XP har en vel mer å tjene på ved å overklokke bussen enn på P4 og det kan være et argument. Å kjøre en XP på 200/400 FSB med med 12x multiplier går veldig raskt utvilsomt. Yter vel noe sånt som en P4 på 3,0-3,2 GHz +-

 

Dersom snittet er 2650 MHz (jmf post over) betyr det at snittet OC på en 2600+ ligger til ca 31-3300+

 

Altså er det litt hipt som happ hva en velger og en merker neppe forskjell på ytelsen da begge platformene er svært raske. Om du vil ha "mest" ytelse og en skal stole på overclockers.com så skal du velge en XP. Den skal gi ca 10-15% bedre ytelse.

 

http://overclockers.com/

Total Entries in Database for Pentium 4 2.53b - 29

Average overclocked speed - 2979 Mhz

 

Total Entries in Database for 2600 - 4

Average overclocked speed - 2646 Mhz

 

 

Et annet argument som mange ofte ser bort i fra er at XP yter MYE bedre enn P4 på eldre programvare (dvs. alt som ikke har tunge optimaliseringer for P4). Så å si alle testprogrammer er tungt optimalisert for P4/SSE2 (se f.eks. Bapco skandalen(e)), men det er langt fra all programvare en bruker. Det kommer ikke frem i ytelsestester...

Lenke til kommentar
Vil ikke si at Intel har dradd så veldig mye i fra,men ja ,amd har litt prob.med å følge intel(som ATI vs NVIDIA :wink: ),men mhz er ikke alt.IMO er intel mhz "svake",xp2800 banket jo 3.06 ghz i mange tester på hardware.no,eller tar jeg feil igjen?

 

Og meningen din med at amd er nesten er O.K fra fabrikk er jo rent pølsevev,den nye thoroughbred kan jo over-klokkes mye,og er kaldere en forgjengerene,palomino.

 

Bøy deg for flertallet :D J/K

 

 

bare mine 2 øre :)

Vil han ha mest ytelse for penga? ja

Vil han overklokke? ja

Får man best ytelse med en XP2600@2700 eller P4 2.53@ 3GHz? 3GHz P4

Noe å diskutere? nei

 

my 2cent

Lenke til kommentar

Ok, da tror jeg overtallet mener AMD? Gjør dere ikke?

Med nForce chipsettet får man vel også et supert lydkort på linje med Audigy?

 

Da lurer jeg på hvilke av disse CPU'ene som krever minst kjøling..

dvs: Hvilken CPU trenger lavest rpm (og dermed lavest støy) på en kvalitets kjøleribbe, feks Swiftech?

 

Støyer P4 retail kjøleren mye mere på en 2.53GHz enn en feks 1.6GHz?

 

Hvis jeg skal ha et stille system, burde jeg gå for AMD eller INTEL i denne kampen?

Lenke til kommentar

Må bare få låvt til å si noe? Hvorfor er dere så veldig opptatt med hvor mye dere klarer å overklokke systemene. Er mye bedre å kjøre på standar hastighet vel, Ivertfall om du tenker stabilitets problemer. Til dere som sier at amd er noe dritt! Det er bare tull og tøys. Er faktisk brikkesettene sine drivere som er problemene i de fleste tilfellene. Men må si at eg kommer nok ikke til å kjøpe AMD baserte systemer, Blir intel 3.06ghz eller større?P4 med 1MB cache? 800mhz fsb? Hvem vet?

Lenke til kommentar
Min P4 2GHz går som en klokke på 2.4GHz.

Aldri hatt noe som helst stabilitets problemer.

 

Man sier vil ikke nei til litt gratis ytelse?

 

Det gjør eg, For på 400mhz merker du ikke noe serlig i praksis. Kan kjøper større cpu til mitt hovedkort men er ikke noe vits, For du merker ikke noe ting. Skal eg få opp dampen kjøper eg heller alt nytt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...