ferrgott Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Hei! Vi er et band fra Sunnmøre som lurer på hva man trenger for å spille inn en demo av sangene våres. Vi vet veldig lite om dette, men det vi tenker som ville vært optimalt, ville ha blitt cirka sånn: Gitar/Bass (har det noe å si?) ---> Noe som fjerner buzzing og den slags, tror det er kalt en "Direct box"? ---> lydkort i PC ---> Cubase. Mangler det noe? Er tankegangen helt feil? Som sagt, og som dere ser kan vi lite om dette, så ta på silkehanskene Og for å spille inn trommer, da trenger man vel trommemiccer. Hvor går disse da inn? Går lydkort i PC også fint her? Blir det veldig dyrt? Takker for hjelp Lenke til kommentar
Blutbad Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) Kan bli veldig dyrt hvis dere vil ha god lyd Dere trenger en mikser for å fikse/regulere lyden (kan sikkert gjøres med lydkortet og innspillingsprogram i pc'en(hvis det er bra)). Lurt med mikser hvis dere vil ha full oversikt over alle trommemickene. Putter dere alt i en inngang til pc'en tror jeg alt vil få like høyt volum (ikke å foretrekke) Eventuelt se på en alt-i-en innspillingsboks. Noen av de er ganske gode, og kan skaffes til en rimelig pris. Anbefaler å ta en titt på denne siden http://koia.myrkgrav.com/, og sjekke utstyret som blir brukt. Han som har det studioet har kommet med en skive som er så ballebra at det ikke er måte på, både i form av musikk og lyd. Endret 7. mai 2007 av Blutbad Lenke til kommentar
ZenCo Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Var jeg dere, ville jeg spart mer, og heller fått god lyd. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Hvis dere vil gjøre det billig... Gjør trommene med Drumkit from hell eller lignende VST'er. Det blir relativt bra hvis man programmerer det riktig og det blir en del billigere enn masse mikker og miksere i hvert fall. Og hvis man har en effektpedal til gitar med digital ut, så får man fin og bra lyd uten forstyrrelser i tillegg. Har selv en Boss GT8 og lyden som kommer ut fra den når man kobler den rett i en pc er helt uten støy i hvert fall. Mye som kan fikses på i Cubase i etterkant uansett. Stor forskjell fra råmateriale til noe som er fikset på i det programmet. Du kan også kjøpe en litt god mikrofon og sitte den inntil en forsterker og få ganske bra lyd ut av det også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 spar penger, lag flere sanger, finn et sted som jobber med dette et studio, med lydteknikere, lag en EP.. det kan bli ganske billig hvis dere finner rett person. jeg skulle gjerne ha gjort det, men holder til i oslo, og har litt dårlig med tid siden jeg holder på med 2 andre band nå som snart blir gitt ut.. Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Hvor mye penger kan du/dere bruke på ett eventuelt hjemmestudio. Hvis vi har en pris å forholde oss til så er det veldig mye enklere å komme med forslag. Har dere også tillgang til noen som har god kunnskap med musikkproduksjon? God kunnskap er minst like viktig som godt utstyr bare så det er sagt. Lenke til kommentar
ferrgott Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 Hvor mye penger kan du/dere bruke på ett eventuelt hjemmestudio. Hvis vi har en pris å forholde oss til så er det veldig mye enklere å komme med forslag. Har dere også tillgang til noen som har god kunnskap med musikkproduksjon? God kunnskap er minst like viktig som godt utstyr bare så det er sagt. 8563066[/snapback] Vell, vi vill se det ann. 3 av de som er med i bandet konfirmerest neste uke, og vi får se hvor mye vi vil bruke/ikke bruke etter den tid kommer. Men se bort i fra trommer, vi kan kanskje bruke en trommemaskin i starten! Er mer interessert i hva jeg trenger for å få et klart lydsignal fra gitar/bass (og kanskje til og med el. violin?) inn på en datamaskin og inn i Cubase for redigering og miksing der Gitar/Bass/El.Violin ---> Direct Box ---> Lydkort - PC ---> Cubase? Blir oppsettet sånn? (Vet det går ann å micce en forsterker også.. men tror det oppsettet der ville vært best.) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 du burde ikke bruke DI på gitar, du burde mikke opp et kabinett med f.eks en sm57, du må ha preamper, dette avgjør hvor bra lyden blir. en sm58 til vokal. Lenke til kommentar
ferrgott Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 du burde ikke bruke DI på gitar, du burde mikke opp et kabinett med f.eks en sm57,du må ha preamper, dette avgjør hvor bra lyden blir. en sm58 til vokal. 8569959[/snapback] Får jeg spørre hvorfor DI ikke er bra? =) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 DI blir oftest brukt til bass. skal du ha et bra resulatat med gitar burde du mikke opp et kabinett... bruker du DI uten feks en ræva distirtion box, får du bare et rent clean gitar lyd. jeg har aldri prøv distortion pedal/DI/pc fordi det er ikke et bra alternativ. men nå jobber jeg med dette på et profft nivå, noe du kanskej ikke gjør. men unasett ville jeg ha mikket opp en gitarforsterker... Lenke til kommentar
ferrgott Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 DI blir oftest brukt til bass. skal du ha et bra resulatat med gitar burde du mikke opp et kabinett... bruker du DI uten feks en ræva distirtion box, får du bare et rent clean gitar lyd. jeg har aldri prøv distortion pedal/DI/pc fordi det er ikke et bra alternativ. men nå jobber jeg med dette på et profft nivå, noe du kanskej ikke gjør. men unasett ville jeg ha mikket opp en gitarforsterker... 8584764[/snapback] Jeg jobber ikke i det hele tatt, så Men vi skal ikke bruke noen distortion box nei, vi tenkte mer "Instrument -> DI box -> PC -> Cubase", bare vi får en helt clean gitarlyd inn på Cubase, kan vi jo legge på distortion derifra, da der finnest div. VST plugins og slikt som gir god lyd. Da har vi også mer effektvalg enn vi ville hatt om vi miccet opp de valgene vi har på forsterkerene våres. Men dette ville vært dumt fortsatt eller? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 haha det blir jo enda dårligere.... Lenke til kommentar
ferrgott Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 haha det blir jo enda dårligere.... 8585184[/snapback] Lengter fortsatt etter utdyping jeg Jeg som trodde jeg hadde en god løsning Lenke til kommentar
aemil Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Men er tross alt en demo det er snakk om her, så DI-kvalitet tror jeg skulle holde. Et større problem blir nok trommene, så vil råde dere til å kanskje programmere trommene isteden (hvis dere da ikke har nok av gode mic-er/nok penger til mic-er) med f.eks. Drumkit From Hell. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 det kan ikke være så vanskelig og kjøpe en sm57 og sette den forran en forsterker og inn i et lydkort med preamp. da får du bra lyd kvalitet som kan brukes offentlig, på siden deres osv... Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 det kan ikke være så vanskelig og kjøpe en sm57 og sette den forran en forsterker og inn i et lydkort med preamp. da får du bra lyd kvalitet som kan brukes offentlig, på siden deres osv... 8585583[/snapback] sm57 må være en veldig god mikrofon, siden du anbefaler den over alt Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 jepp sm57 kan brukes til hva som helst, man får aldri nok av den mikken. blir mest brukt på gitar og trommer, tåler masse juling og er billig... Lenke til kommentar
macciato Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Hva med å samle sammen penger å dra til et studio i en by...f.eks. Bergen, Oslo osv...I oslo tar de fleste studioene 1500 for et døgn i studio!(foruten sony o.l.) det er litt dyrt, men lover deg dere får gjort en hel del er dere innstillt på det! Alt dere trenger er nok i studio, Amps, trommer, mics, mixebord og alt! Var i studio i oslo med bandet for litt over en uke siden. Vi hadde alt vi overhodet måtte trenge der inne! Ikke noe problem=) Bare ta kontakt med et studio og spør dem! Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 haha det blir jo enda dårligere.... 8585184[/snapback] Nåja... Gitar spilt inn direkte kan funke fett det hvis man har gode plugins til å lage vreng med, f.eks amplitube 2. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 haha det blir jo enda dårligere.... 8585184[/snapback] Nåja... Gitar spilt inn direkte kan funke fett det hvis man har gode plugins til å lage vreng med, f.eks amplitube 2. 8612038[/snapback] neppe, da har vi helt forskjellig oppfattning av hva som er bra lyd... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå