9drd Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Halla Hva regnes som mye på km'en på en moped? ..og hva er lite? Tenker på sånn ca. etter 2 år elr'ns, eller bare generelt.. Hva er mye km'avstand, og hva er lite på en moped? (1 eier) ? Lenke til kommentar
John-Abruzzi Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) jeg kjøpte en 2004 modell som var kjørt JÆVLI langt, 12000 (snart) EDIT: funker dritt bra, starter på første kick og går bra Endret 7. mai 2007 av Bodybuilder Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Antall km er nesten umulig si på en moped, det kan gå langt og noen ganger veldig kort. kommer helt ann på hvor stor slitasje motoren har fått, da mener jeg etter trim osv og. finner du en 04 derbi under 3000km så har jo han ikke kjørt mye med den. men det er værre med 15 000km osv. men som sagt slitasje spiller størst rolle. Lenke til kommentar
9drd Skrevet 7. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2007 Antall km er nesten umulig si på en moped, det kan gå langt og noen ganger veldig kort. kommer helt ann på hvor stor slitasje motoren har fått, da mener jeg etter trim osv og. finner du en 04 derbi under 3000km så har jo han ikke kjørt mye med den. men det er værre med 15 000km osv. men som sagt slitasje spiller størst rolle. 8557464[/snapback] Åja? Så 15.000 km er mye på en moped? Trodde det var helt greit med over 100.000 km på en moped, skal vell funke like bra etter det, med kjørt bare uten plombering i eksosanlegget? Eller vet jeg ikke hva jeg snakker om? (som jeg egentlig ikke vet, men det er derfor jeg spør, sånn at jeg får vite det ) ... Jeg har forresten en Derbi Senda SM DRD Racing 06', kjørt ennå bare 89 km.. xD Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 100.000 km ?? Tørna for deg eller? Da hadde det ikke vert mangen orginale deler igjen på den mopeden... Det som er med moped motorer er at dei jobber med eit masse høgre turtall en feks biler og det gjør at motoren blir fortare slitt. Og dei fleste dagens mopeder er ikke laga for og vare lenge, sånn er det bare. Da jeg var 15 kjøpte jeg en Rs2 som hadde gått 5000km det syns jeg var sånn passe. Jeg kjørte en del til jeg ble 16 år og da haddde den vel runda 8000km uten problemer... Så fikk jeg lappen og etter 10000km kom feilene en etter en, bremseklosser, hjullager, simeringer i demperene, el feil osv. Dette er sånn som skjer med alle mopeder før eller siden.. Så etter 12000km fant jeg ut at det var på tide med nytt stempel og ringer så jeg bytta det. Etter flere titals slitedeler og flere tusen kroner hadde moppa gått 17000km da solgte jeg den.. Konklusjon: Jeg har lært masse, og angrer ikke på at jeg kjøpte den.. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 alexsnader, bra sagt er ved rundt 10 000 som det sporer skikkelig av Bremseklosser og alt av slitasje kan jo selvfølgelig setttes etter hvordan vedlikehold og hvordan du kjører. Maskin min gikk etter 4500km fra da den var ny, veivlager, clutch gikk. Orginal innmat i motor og me Malossi MHR sylinder, sa takk for seg ^^ Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Min GPR Replica 04mod gikk 8mil før simmeringene i demperen gikk. Det grunnet en periode hvor den stod stille. Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 derfor så sier jeg det er forskjellig ting som blir slitt, på de forskjellige mopedene, men som sagt bremser,dempere,olje og drev osv er jo rett og slettt vedlikehold. MEN motor er en annen ting, trimmer du så er større sjans for slitasje. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Hølands_gutt ,ja , såklart det er større slitasje når man trimmer, man får jo mer hk, og mer nm, dermed blir slitasje mengden større og område hardere. Motoren min holder seg fint med trimmer, går bedre med trimmer, starter lettere enn orignalen og uplombert. Olje bytting skjer 1 gang i året, eller 6mnd, og drev bytte 1gang i året. Stempel/m ring 1 gang i året. Dette er service som man vanligvis skal gjøre,selv når sykkelen er i orginal stand. Skru skikkelig , kjøp gode deler, så slipper man å bytte service deler annenhver dag. Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 MEN motor er en annen ting, trimmer du så er større sjans for slitasje. 8563862[/snapback] Slitarsje får du vel uannsett hvordan du snur og vender på det? Rs2en min gikk 16000km med effektanlegg, bytta bare stempel, ringer og kløtsj på selve motoren... Var kjørt veldig fint da, langkjørt og greier Lenke til kommentar
kimmen12 Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 VEDLIKEHOLD FOLKENS! Det har ekstremt mye og si. Vedlikeholder du den ikke så går alt til helvete. Den ene mopeden jeg har er snart gått 13 000km. NULL problemer, går og går. Starter hver dag (de dagene jeg bruker den da, hehe). Har skrudd av sylinderen en gang for å sjekke stempel og sylinder når jeg kjøpte den, ingenting siden. Smøre kjede, vaske osv., meget viktig. Så folkens. Vedlikehold har veldig mye og si. Lenke til kommentar
ekwathne Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Det stemmer det som kimmen12 sier, jeg har en kamerat som har en TSX som er gått over 20 000km. Han har ikke hatt noe værre problemer enn noen brekte hendler. Tar du vare på mopeden varer den lenge. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 De varer evig om dem holdes i god stand. Om man holder ting rent og bytter slitedeler i tide skal det være mulig å få nært sagt hva som helst til å gå relativt langt. Stort sett alt jeg har sett av mopeder som ikke er brukende er ødelagt fordi: - Eieren ikke holder redskapen ren. (rust, dårlig kjøling når radiator/kjøleribber er dekket av veistøv, kjedet går tørt, hopper av og knuser sidedeksel på motoren osv...) - Driter i å bytte slitedeler, bremseklosser/sko bør byttes hvert år, hjullagre annethvert osv, sjusker man med slikt blir det fort problemer som forplanter seg utover. - Skrur for mye. Det sliter faktisk for motor og girkasse om man åpner dem uten at det er nødvendig, i tillegg risikerer man å få urenheter inn der det absolutt bør være rent. Det er heller ikke gøy å stå å borre ut bolter og gjenge opp igjen hull i sylinderen fordi bolten knakk da noen dro den for hardt til for nte gang (har hjulpet folk med det to(!) ganger) - Eieren kjører som en idiot. Så lenge sakene ikke er blodtrimmet, man passer på daglig vedlikehold og kjører med hodet bør 25-30k være oppnåelig før man trenger å tenke på noe overhaling av motor. * Tohjulingen min har gått 165 000 km og er fremdeles på sitt tredje stempel. Er dog ikke snakk om moped. Lenke til kommentar
Hmm1 Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Min moped rundet akkurat 30 000. Den starter på første tråkket hver gang, ja kan til og med starte den med ei hånd. Det eneste som har vært galt med den er at en simmering rauk slik at olja for avgårde og clutchlagaret gikk tørt, og at et hjullager rauk. Bytta forresten stempelringer på ca. 15, og stempelel og sylinder ser enda nesten nytt ut. Er snakk om en Tempo Corvette her forresten Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Min GPR Replica 04mod gikk 8mil før simmeringene i demperen gikk. Det grunnet en periode hvor den stod stille. 8560493[/snapback] Er det noen klare tegn på at simmringene i demperene har gått? Lenke til kommentar
kimmen12 Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Min GPR Replica 04mod gikk 8mil før simmeringene i demperen gikk. Det grunnet en periode hvor den stod stille. 8560493[/snapback] Er det noen klare tegn på at simmringene i demperene har gått? 8586658[/snapback] Lekker olje nedover demperene. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Derbi-scooteren som jeg kjøpte ny i Arpril 2004 passerte 24.600 etter 2,5 år. Byttet bakdekk, bremseklosser foran, to tennpugger og speedometerwire. Starter fortsatt på første eller andre tråkket, uansett utetemperatur. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå