Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kan foreldre tvinge barn til å ta sommerjobb?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Bare" to måneder fri??? Du spøker. Vanlige arbeidstagere har max 3 uker sommerfere, ofte bare to. Og i tillegg til to måneder sammehengende sommerferie har dere lang juleferie, høstferie, vinterferie og påskeferie, og lørdagsfri, planleggingsdager, himmelsprett og pinse. I snitt går dere på skolen bare halvparten av året...

Hittil i år har jeg hatt en uke ferie, og mer blir det ikke før julaften. Den siste måneden har jeg jobbet både lørdager og søndager, og flere dager fra 8 om morgen til 2 om natta. Om en gammel sliten mann kan klare det så må en ungdom i sin beste alder kunne klare noen timer om dagen på lageret på Rema 1000 i halvparten av skoleferien...

Ingen trenger to måneder til å "komme seg" etter et alminnelig norsk skoleår. Det er ikke akkurat engelsk kostskole vi snakker om...

Geir :)

Lenke til kommentar

Alt er relativt, og selv om du kanskje har kortere ferier , jobber lengre og fortsatt klarer deg, betyr det ikke at et skoleår ikke kan være veldig slitsomt. Jeg er helt utbrent allerede, noe som ikke helt og holdent skyldes skolen, men lange skoledager fylt med stress og bråk er en innvirkende faktor.

Hvis du klarer å arbeide så mye som du gjør, og tilogmed er en "gammel sliten mann", så skal du ha skryt. Jeg ville aldri klart det ;)

Nå vet jo ikke jeg hvor mye overskudd trådstarter har, men personlig ville jeg nekta hvis moren min skulle "tvinge" meg ut i sommerjobb. Fritiden min går med til avslapning og moro, to ting jeg har altfor lite av i hverdagen.

(Meningsløs post?!)

-Erlend

Endret av Erlend_G
Lenke til kommentar

Drit i sommerjobb og si klart ifra til foreldrene dine at du tar ansvar for ditt eget liv og at du derfor velger å ikke ta en sommerjobb.
Skulle hun bli bitchete med deg pga det så får du disiplinere hun tilbake. Barneoppdragelse virker begge veiene. Du får oppdra foreldrene dine. Ikke tro at foreldrene dine er noen superhelter og de gir nok snart opp, spesielt når det gjelder noe så trivielt og relativt uviktig som en lussen sommerjobb.
Stå på krava

og ja.. hvis det bare er moren din som maser om sommerjobb kan du leke splitt og hersk med henne og faren din.

9024937[/snapback]

Ta ansvar for ditt eget liv gjør du når du flytter ut... for mange her så kan vel det skje noe tidligere enn planlagt...
Hva med å begynne å vise ansvar for eget liv?

Drittunge? Foreldre skal ikke tvinge unger til å jobbe, hvertfall ikke når de har kun to små måneder fri fra skolen.

9306035[/snapback]

Hehe... to små måneder. Hittil har jeg hatt to har tenkt å ta fri i romjula.
Jeg kan garantere at jeg har en mer hektisk å tung hverdag enn det en norsk skole kan hamle opp med. Går jeg hjem etter 8 timers dag, så føler jeg at jeg går tidlig. Trenger dere to måneder på å komme dere, så tror jeg kanskje dere må gå gjennom kostholdet deres.

Dere nevner heller ikke høstferie. Dette er jo noe dere er smertelig klar over siden den er rett rundt hjørnet... Dere har vel ikke glemt den?
Så kommer juleferie, vinterferie, påskeferie. Mai er veldig mye fri...
Synd på dere dersom dere ikke får ligge to måneder på sofaen ja.

Hørt om rettigheter?

9308053[/snapback]

Jeg hvet ikke hva du driver med gutt, men når du vokser opp..
En gang så kommer du også til og bli nødt til og gjøre noe med livet ditt, men bare sitt der du med rettighetene dine..

9308230[/snapback]

Om ett år så sitter han uten rettigheter...stort sett plikter.
Noe foreldrene hans plutselig ikke har fullt så mye av lengre.
Det er som TWFA sier... what comes around...

Dere som kaller trådstarter for "drittunge" høres ut som noen jævla drittsekker.

Trådstarter skal ikke være nødt til å jobbe, med mindre han må. Sommerferien er en tid når man skal slappe av etter et hardt skoleår, ikke en tid der foreldre skal tvinge deg til å tjene penger.

9625019[/snapback]

Nå har ikke jeg kalt noen drittunger, så jeg føler meg ikke så truffet av det med drittsekker... men noe bortskjemt høres nok trådstarter ut ja.
Så lenge stakkaren bor hos sine foreldre, så skal han ikke bare kunne gjøre akkurat som han selv vil. I hvertfall ikke så lenge valgene ikke er så voksne som han gjerne tror de er...

Skoledagene er i mange tilfeller minst like tunge og krevende som å være i arbeid. Når en skoleelev bare har to måneder fri, synes jeg det er et ublu krav at han\hun skal være nødt til å jobbe i ferien.

9625656[/snapback]

Bare to?
Juleferie, vinterferie, høstferie, påskeferie...pluss mai som nesten er bare fri? Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg er enig. Skole"barn" har jævlig mye fri.

Dette er den første uka fri jeg har hatt på 2år, jeg er 17, å det er jævlig deilig - men jeg har valgt det selv , nå har jeg stor økonomi, samtidig som jeg har kunnskapen om hvor jævlig godt jeg har det som elev på vgs.

Men jeg skal være enig at 8 timers dagen på skolen er hard.

Jeg jobba 20timer gjennom en dag, samtidig som jeg sykler fram og tilbake , som tar 1time hver vei, så ungdom klarer å jobbe de å.

Endret av JD_Scrubs
Lenke til kommentar

Jobbet en god del i sommerferien, alt ifra 6 timer til gjerne 8. Tjent litt over 18k, er kjempefornøyd. Og nå som stipendet mitt kommer. Jeg sytet i begynnelsen, men du vil skjønne det etterhvert. Alltid kjekt med penger "til overs", når vennene dine later og har ikke noen 'gryn' igjen.

Det var søstra mi som søkte jobb for meg, evig takknemlig! Kjekt med litt arbeidserfaring.

Vær glad for at moren din bryr deg og at du slipper å sope fra butikk til butikk!

Endret av Lakrits
Lenke til kommentar

Du bør ta deg fri og nyte livet så lenge du går på skole for når skolen er over og du har jobb er det bare total 5 UKER ferie, og ikke 8 uker med bare sommerferie med andre ferier i tillegg. Jeg hadde selv foreldre som pushet meg hele tiden til å jobbe, jeg følte ivertfall at de missunte meg for mine mange ukers ferie at de brukte tvangs jobbing som en liten hevn på det de så som urettferdighet. Og på den andre siden, når først skolen begynner igjen vil det nok bli et helvete siden du ikke eier rutiner i det hele tatt.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Mener at trådstarteren ikke ser det positive i å jobbe.

Startet selv min jobbkarriere som 13 åring. Jobbet stort sett for samme arbeidsgiver og ikke bare på sommeren. Tjente relativt bra og sparte en del. Dette førte til en økonomisk frihet slik at jeg som 17 åring reiste en måned i England (alene), arbeidsgiver betalte alle sertifikatene mine (bil og lastebil), kjøpte bil ”cash” når jeg var 18 (ikke rare bilen, men bil var det), var ofte på skiturer og andre turer som student, hadde sett det meste av Vest-Europa før jeg var 19 år, reiste 6 uker i Mellom-Amerika når jeg var 20 år og gjorde mange andre sprø sprell. Selvfølgelig kan det være en mulighet til å få alle pengene av Mamma og Pappa, men det fører til lite engasjement og ansvarlighet. Du har samtidig ikke samme friheten som du har når du viser ansvar.

Det jeg vil frem til er at mulighetene er mye større hvis du ønsker å gjøre noe. Ligge på ræva og spille på dataen er kjekt, men fører ikke til den store kontaktflaten.

Hvis trådstarteren ønsker å være ”lat”, så er det greit for meg. Tror også at foreldre i dag gir lettere fra seg penger, slik at tenåringer ikke ser nytten av å jobbe.

Lykke til med jobbsøknad til de som vil jobbe……..

Lenke til kommentar

Som en fra foreldregenerasjonen blir jeg faktisk flau på våre vegne: Hvordan i all verden har vi klart å la våre "barn" bli så utrolig bortskjemte?

Neida - ser også at det er masse flott ungdom som jobber og står på så dette gjelder selvfølgelig ikke dere!

- men jammen er det mange giddaslause latsabber der ute som er vant til å få alt opp i hendene!

Ærlig talt: 17 år og vil ikke bruke noe av sommerferien til å jobbe fordi man trenger fri? "Sliten" etter de harde skoledagene? Jammen vil dere få det tøft i arbeidslivet! Har dere noen gang tenkt på hvor utrolig frustrerende det kan være for foreldre som jobber og sliter for at dere skal ha det best mulig å se på at avkommet sløver seg gjennom dagene? Må bes om hver minste ting og kun sure kommentarer til svar om at "jeg er så sliten" " må slappe av litt først"...Det verste er at jeg ser det i arbeidslivet også - daffinger som sutrer hver gang de må gjøre en jobb.. Til trådstarter: Synes du morra di maser for fælt: Flytt hjemmefra og se hvordan det er du..

Lenke til kommentar

syntes det var hardt første gangen jeg hadde sommerjobb, var 16 år da

4 uker med plenklipping, raking og diverse annet drittarbeid var ikke morro, vurderte faktisk flere ganger å slutte

men kom meg igjennom det og er veldig glad for det, den økonomiske friheten man får av det gjør det definitivt verdt det

skulle faktisk ønske nå at jeg hadde jobba mer

Lenke til kommentar

Nei, det synes jeg ikke. Moren min har alltid ment at jeg skal få lov til å nyte det å være ung så lenge som mulig, men det betyr ikke at jeg ikke er ansvarsbevisst. Så lenge jeg har drevet på noe, så har det vært greit. Jeg var konkurranseutøver i mange år og da ble fritiden min svært viktig, da det var en sjeldenhet. Nå er jeg politisk aktiv og har derfor ikke kunnet ta meg jobb før nå. Men nå har jeg to jobber, jeg klarer meg fint. Det skal sies at jeg hadde ekstrajobb da jeg var 15 år, men måtte slutte fordi vi flytta.

Jeg synes det kommer veldig an på hvordan man er. Er man ansvarfull og gjør noe med livet sitt, så nei, da kommer nok heller ikke jeg til å tvinge mine barn til noe som helst. Men hvis de er late og driver dank, så kommer nok også jeg til å prøve å få ungen min til å gjøre noe, det være seg jobb eller en fritidssyssel.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg syns ikke det, og har klart å unngå det siden jeg var 16 (er i mitt 22. år nå), selv om mamma og pappa har mast veldig om at jeg må gjøre noe annet enn å gå hjemme og drive dank hele sommeren, vil ikke si jeg gjør det, sover halve dagen og er ute hele natta. Sunn sommer.

I år har jeg gått med på noen uker jobb riktignok, siden det blir jobb kombinert med ferie.

Lenke til kommentar

Tja, jeg har aldri trengt mye penger i mitt 20 år lange liv. De pengene jeg trengte (les: penger til å drikke meg dreeeetafull) på sommeren skaffet jeg ved å klippe gresset i nabolaget nå og da. Annet enn det har jeg aldri hatt behov for å ha en fast sommerjobb.

Dog, etter at jeg flyttet for å gå på skole trengte jeg umiddelbart mer penger, og fant dermed fast jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...