Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kan foreldre tvinge barn til å ta sommerjobb?

Anbefalte innlegg

Hei

Min mor nærmest tvinger meg til å ta sommerjobb, selv har jeg ikke lyst. Sommeren skal jeg slappe av og ha det morsomt ikke jobbe, jeg har også nok av penger derfor ser jeg ingen grunn til at jeg må ta sommerjobb. Jeg har sagt ifra til moren min at jeg ikke er intressert i sommerjobb, men hun sier jeg må. Hun har allerede søkt på flere sommerjobber for meg uten at jeg har skrevet under eller noe. Kan foreldre true med husarrest og sånn om jeg ikke gjør som de vil?

8556965[/snapback]

Du høres ut som en drittunge..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drittunge? Foreldre skal ikke tvinge unger til å jobbe, hvertfall ikke når de har kun to små måneder fri fra skolen.

9306035[/snapback]

To små måneder? 60 dager er ganske mye faktisk. Ferien i arbeidslivet er mye kortere så vidt jeg vet.

Ferie er ikke for avkobling, den er til omkobling. Å syte fordi foreldrene vil sende ham på sommerjobb er ganske barnslig og "drittunge" er et vidt brukt begrep om slikt.

Lenke til kommentar

Jeg var vel i samme posisjon som deg for 2 år siden, og hvert år sia.

Er med fattern og brorsan på jobb, jeg vil ha ferie osv, mener jeg har nok gryn, så kommer det til slutten av ferien, jeg har ennå ikke fått lønn, og jeg skal ha bilserfikat og bil.

Jeg er glad han tvinga meg, for jeg har igjen gode minner, og nå vet jeg godt hva jeg ikke skal søke på skole, og samtidig kan se at venner som ikke jobber ikke har en dritt.

Når man er 15 og lat forstår man ikke helt godene av å jobbe, man ser vennene rundt seg som har det "så" morro i ferien, sannheten er at de sitter på Hw og zatzy og speller CS.

Jeg klager ikke på de 38.750kr på kortet nå, og det er uten feriepenger.

Desstuten kan du jo ta deg fri 1 uke også da.

Endret av JD_Scrubs
Lenke til kommentar
Hørt om rettigheter?

9308053[/snapback]

Jeg hvet ikke hva du driver med gutt, men når du vokser opp..

En gang så kommer du også til og bli nødt til og gjøre noe med livet ditt, men bare sitt der du med rettighetene dine..

9308230[/snapback]

hæ ?

Ja, engang når han får utdanning og vokser opp og gjør et valg om han skal leve på sosialen eller jobbe, gutten er 15 og når man er ungdom er ikke livet om å spare.

Jobb 4-6 uker og ta deg 2 uker ferie, vel og merke, for sent nå.

da har du fått smaken på det :p

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at ingen skal kunne tvinge barn til å jobbe, de må velge det selv.

5iggen, jeg har lyst på sommerjobb med en gang sjansen byr seg, så ikke kom å si at jeg er en bortskjemt drittunge som sitter med rettighetene sine. Urelevant, idiotisk utspill.

Lenke til kommentar
Hørt om rettigheter?

9308053[/snapback]

Jeg hvet ikke hva du driver med gutt, men når du vokser opp..

En gang så kommer du også til og bli nødt til og gjøre noe med livet ditt, men bare sitt der du med rettighetene dine..

9308230[/snapback]

hæ ?

Ja, engang når han får utdanning og vokser opp og gjør et valg om han skal leve på sosialen eller jobbe, gutten er 15 og når man er ungdom er ikke livet om å spare.

Jobb 4-6 uker og ta deg 2 uker ferie, vel og merke, for sent nå.

da har du fått smaken på det :p

9308252[/snapback]

Ser ikke forskjellen, jeg er 16..

Lenke til kommentar

Er det noe forskjell ?

Dere begge har rettighetene, du velger å jobbe og tjene penger, å ser muligheten, trådstarter gjør ikke.

Det skal ikke være nødvendig for en 15åring å jobbe hele ferien, uansett hva det er han skal ha penger til, staten skulle isåfall ha gitt støtte hvis det er livsnødvendig.

Jeg er enig med Fefas, men enkelte ganger så ser man ikke muligheten, da er det bra å ha noen som tvinger og lærer deg og se muligheten, som moren til trådstarter.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på å tvinge å lære. Om moren til trådstarter virkelig hadde forklart akkurat hvorfor hun vil at han skal jobbe, hvor mye han kan tjene osvosv. så er jeg sikker på at han med glede ville tatt jobben.

Det ødelegger liksom lysten å jobbe, det å tvinge noen til det.

Lenke til kommentar
Hva er problemet? Jeg hadde elsket å ha en mor som fant meg en god og godt betalt sommerjobb, å ha penger på høsten til hva enn du vil er en deilig følelse. Emnestarter er gjerne lat, men han har fått det til å virke som om moren er slem eller noe. Kom deg ut i sola, gutt.

9309657[/snapback]

Jeg hadde også satt stor pris på det, men jeg har en svert travel og optatt mor så jeg må skaffe meg jobb selv..

Fortiden driver jeg og ringer rundt etter jobb:)

Lenke til kommentar
Det er forskjell på å tvinge å lære. Om moren til trådstarter virkelig hadde forklart akkurat hvorfor hun vil at han skal jobbe, hvor mye han kan tjene osvosv. så er jeg sikker på at han med glede ville tatt jobben.

Det ødelegger liksom lysten å jobbe, det å tvinge noen til det.

9309463[/snapback]

Noen ganger må man bare tvinge.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Dere som kaller trådstarter for "drittunge" høres ut som noen jævla drittsekker.

Trådstarter skal ikke være nødt til å jobbe, med mindre han må. Sommerferien er en tid når man skal slappe av etter et hardt skoleår, ikke en tid der foreldre skal tvinge deg til å tjene penger.

9625019[/snapback]

Alt opp til VG2 er da langt ifra hardt. Det at skoleelever trenger "fri" fra praktisk talt "fri" er bare tøys.

Dessuten er ferie en tid for omkobling, ikke avkobling. Det sier seg selv at du gjør det vanskeligere for deg selv hvis det eneste du gjør i sommerferien er å sove til klokka 2 på dagen og legge deg 5 om natten.

Så jo, etter min oppfatning blir trådstarters klaging er veldig drittungeaktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...