klilleng Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Selv skulle jeg gjerne hatt sommerjobb, men det er vanskelig å skaffe. 8560381[/snapback] Psh, ser av profilen din at du er over 18 (såvidt). Da er det masse muligheter. Særlig innenfor omsorgssektoren i kommunene rundt om kring. Men det er kanskje ikke typen jobb som frister for mange. Til trådstarter; ta deg en velfortjent ferie! Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Til trådstarter Kanskje forbered deg på at det ikkje blir så mykje lommepenger i tida framover. Som alle andre påpeiker så har mora di ingen rett til å tvinge deg i arbeid, men det er heller ingen rett å få lommepenger. Som TWFA seier Du bor gratis, spiser gratis, får lommepenger og attpåtil får du betalt for å gjøre din del av det nødvendige arbeidet. Og alt mor din ber om til gjengjeld er at du jobber noen uker om sommeren. Det er en fair deal, synes jeg. Det er eg heilt einig i. Lenke til kommentar
Sayid Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Det er jo greit med ekstra penger i sommarferien som man bruke enten i sommarferien eller å spare eventuelt til noko. Har hatt plenklipping som sommarjobb i 3-4 år for kommunen ved leiligheter der eldre bur og klipper plen hos folk eg kjenner for ein rimlig lav pris. Har tjent cirka 2500,- på plenklippinga og vil tjene meir vist eg tar på meg meir klipping denne sommaren. Er ikkje så masse, men det holder for meg. Min meining er det bra å ha seg ein sommarjobb for man tjener penger og kan putte på cv'en at man har jobbet i ferien. Det er også deilig å ikkje jobbe i ferien, men det tjener man ingenting på. Er også med i slåtten og hjelper til, for det meste i siloen og gjere tungste jobben (dette gjer eg gratis). Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Enig der, men ikke alle som har det store behoved for å ha lommepenger. MEN om du har det så bør du alvolig talt skaffe deg sommerjobb. Lenke til kommentar
Cho-san Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Hadde sjølv samme forestilling når eg var mindre. og du vil sikkert etter kvart skjønne gleden av å vere mindre avhengig av foreldra dine. 1) det ser veldig bra ut på ein CV vist du har hat ein sommer jobb, gjerne der det krevest menneskeleg kontakt (feks jobbe bak disken). 2) du gjer sikkert ikkje stort anna en å spele data anyway Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Helt enig med Geir... dessuten må du som Heize sier, tenke på fremtiden og hva som vil stå på CV'en. Det er ikke noen fordel å kun kunne referere til foreldrene dine som tidligere "arbeidsgivere". Desto flere gode referanser, desto bedre. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Tror ikke de kan tvinge deg, men de kan si "Hvis du ikke skaffer deg sommerjobb, så må du male huset vårt i sommer" Lenke til kommentar
Plosj Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Hei Min mor nærmest tvinger meg til å ta sommerjobb, selv har jeg ikke lyst. Sommeren skal jeg slappe av og ha det morsomt ikke jobbe, jeg har også nok av penger derfor ser jeg ingen grunn til at jeg må ta sommerjobb. Jeg har sagt ifra til moren min at jeg ikke er intressert i sommerjobb, men hun sier jeg må. Hun har allerede søkt på flere sommerjobber for meg uten at jeg har skrevet under eller noe. Kan foreldre true med husarrest og sånn om jeg ikke gjør som de vil? 8556965[/snapback] Fan hvorfor ikke skaffe deg en sommerjobb på en plass der det er muligheter for å ha en kul sommer(da tenker jeg en plass der du kan gjøre umoralske ting og ha fine minner resten av livet) og samtidig få inn noen penger + at Mor blir glad Lenke til kommentar
Plosj Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 (endret) Hei Min mor nærmest tvinger meg til å ta sommerjobb, selv har jeg ikke lyst. Sommeren skal jeg slappe av og ha det morsomt ikke jobbe, jeg har også nok av penger derfor ser jeg ingen grunn til at jeg må ta sommerjobb. Jeg har sagt ifra til moren min at jeg ikke er intressert i sommerjobb, men hun sier jeg må. Hun har allerede søkt på flere sommerjobber for meg uten at jeg har skrevet under eller noe. Kan foreldre true med husarrest og sånn om jeg ikke gjør som de vil? 8556965[/snapback] ta en titt på dette http://www.wallbema.se/njtakeoff.php?id=no...&n_section=init En Sommer i Finland,Sverige,Island eller Damark kan Være "fukgtige greier"på mange måter her kan man få med seg mange fine minner Har selv erfaring med jobb på Island og Finnland veldig artig Endret 12. mai 2007 av Plosj Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Foreldre flest ber ikke barna om å jobbe fordi de (barna eller de selv) trenger pengene. De gjør det for at barna gradvis skal lære seg å ta ansvar og skjønne at man ikke alltid har noe valg. Når man er 17 er det på høy tid. At du får betalt for å jobbe i hjemmet med ulike ting skal du egentlig være glad for, og ikke ta som noen selvfølge. Når de betaler deg så er det for å vise at de verdsetter innsatsen, og lære deg at det lønner seg. Moren og faren din får ikke betalt av noen hvis de maler huset selv. Så lenge du bor der er det i deres felles interesse, selv om det ikke alltid virker sånn når man er ung. Nå er det selvsagt deres hus og ikke ditt de investerer i, om du har et så kort perspektiv på det. Så er det slik at foreldre flest ønsker at barna skal få seg en god utdannelse. Derfor får 17-18-åringer lommepenger fortsatt, så ikke de skal bli fristet av lettjente penger. Det er en investering vi foreldre gjør i deres fremtid. Den får vi ikke renter på annet enn ved gleden over å se at det blir godt folk av dere. Du bor gratis, spiser gratis, får lommepenger og attpåtil får du betalt for å gjøre din del av det nødvendige arbeidet. Og alt mor din ber om til gjengjeld er at du jobber noen uker om sommeren. Det er en fair deal, synes jeg. Geir 8558543[/snapback] Helt enig. Fra jeg var 15-16 år jobbet jeg hver sommer, bl.a. i anleggsbransjen. Å få betalt for noe jeg gjorde hjemme var lite aktuellt. Det var jo til nytte for oss alle at jeg hjelp pappa og mamma med å male huset, saget trær i skogen, transporterte trærne hjem på snøskuter og sagde det opp til ved i passe lengde, vasket bilen, skrapte maling av vegger og vindusrammer, osv osv. At jeg skulle begynne å "ta meg godt betalt" for dette ville jo ha vært en frekkhet. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 (endret) Drit i sommerjobb og si klart ifra til foreldrene dine at du tar ansvar for ditt eget liv og at du derfor velger å ikke ta en sommerjobb. Skulle hun bli bitchete med deg pga det så får du disiplinere hun tilbake. Barneoppdragelse virker begge veiene. Du får oppdra foreldrene dine. Ikke tro at foreldrene dine er noen superhelter og de gir nok snart opp, spesielt når det gjelder noe så trivielt og relativt uviktig som en lussen sommerjobb. Stå på krava og ja.. hvis det bare er moren din som maser om sommerjobb kan du leke splitt og hersk med henne og faren din. Endret 7. juli 2007 av magicus Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Hun har ansvaret for å oppdra deg, og om det er ved å nekte deg å spille pc når du ikke vil gjøre noe vettug så er dte helt greit. det er barnetilsynet som tar en avgjørelse om det hun gjør er over streken. Lenke til kommentar
Freddie_Mercury Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Hei Min mor nærmest tvinger meg til å ta sommerjobb, selv har jeg ikke lyst. Sommeren skal jeg slappe av og ha det morsomt ikke jobbe, jeg har også nok av penger derfor ser jeg ingen grunn til at jeg må ta sommerjobb. Jeg har sagt ifra til moren min at jeg ikke er intressert i sommerjobb, men hun sier jeg må. Hun har allerede søkt på flere sommerjobber for meg uten at jeg har skrevet under eller noe. Kan foreldre true med husarrest og sånn om jeg ikke gjør som de vil? 8556965[/snapback] Seff, kan de det. De bestemmer! FTW Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Hun kan ikke tvinge deg nei. Men vil jo si ( som mange andre her ) at sommerjobb er veldig smart. Man tjener litt ekstra penger, sommeren blir ikke så innmari gørrkjedelig og man får dessuten arbeidserfaring som kommer godt med når du en gang faktisk trenger en deltidsjobb.Så vær snill gutt og hør litt mer på moren din. Enig i at det var å gå over streken å søke for deg. Men hun ante vel at du var for lat til å gjøre det selv. Lenke til kommentar
Weywey Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Trur eg hadde blitt glad om mamma hadde søkt jobb for meg eg..=p Då gjer ho da igrunn veldig lett for deg.. Lenke til kommentar
Kiruk Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Ikke still opp på jobb, ikke vanskeligere. Og hvis det er moren din som inngår avtalen med arbeidsgiver så er det vel strengt talt ikke ditt ansvar. Bare si at du ikke kommer til å gjøre det, ikke verre. Sier hun imot så er ikke det noe å bry seg om, hun kan som sagt ikke tvinge deg. EDIT: Leif. Endret 3. august 2007 av Zenzen Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Sier hun imot så er ikke det noe å bry seg om, hun kan som sagt ikke tvinge deg. 9200409[/snapback] Og om noen år (jeg vet ikke hvor gammel du er) når du kommer til henne fordi du trenger noen til å kausjonere for lånet når du skal kjøpe din første leilighet har hun sikkert glemt hvor giddalaus du var den gangen og gir deg de pengene du kunne spart opp selv. "What goes around, comes around." Du er ikke tenåring alltid. En dag kommer øyeblikket da du ikke har noe valg, og da kan det være greit både å ha lært seg å jobbe og å ha opparbeidet seg litt goodwill hos folkene rundt deg. Geir Endret 3. august 2007 av tom waits for alice Lenke til kommentar
TheCooler Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Drit i sommerjobb og si klart ifra til foreldrene dine at du tar ansvar for ditt eget liv og at du derfor velger å ikke ta en sommerjobb. 9024937[/snapback] Det høres ut som en kjempeplan. Ihvertfall hvis målet er å få redusert lommepengene til null og dermed *må* jobbe ekstra ved siden av skole o.l. for å ha penger til 'mat og moro' Men jeg skjønner jo at hvis man er så bortskjemt at man får penger for å delta i husholdningens vanlige 'arbeid' så er terskelen veldig høy for å faktisk jobbe ordentlig for penger. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 For to knappe måneder siden var jeg akkurat som trådstarter. Ikke faen om jeg skulle ha en idiotisk sommerjobb i ferien - for den skulle jeg nyte som bare juling. Penger hadde jeg nok av og jeg kom ikke til å kjede meg overhodet. Nei, sommerjobb kom ikke på tale. Foreldrene mine, og besteforeldrene mine samt søstera mi lo av meg. Begynner i morgen min syvende arbeidsuke i ferien og jeg kommer til å ende opp på riktig side av 30.000 penger før skolen starter, etter 8 uker i arbeid som dokumentkontrollør på Siemens. Og det tar seg godt ut på CVen også - det kan du banne på Skal kjøpe meg et stereoanlegg jeg aldri hadde hatt råd til uten sommerjobben når lønningen kommer inn på konto, og er evig takknemlig for at jeg har såpass irriterende og pågående foreldre. Lenke til kommentar
Jonnar Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Sier hun imot så er ikke det noe å bry seg om, hun kan som sagt ikke tvinge deg. 9200409[/snapback] Og om noen år (jeg vet ikke hvor gammel du er) når du kommer til henne fordi du trenger noen til å kausjonere for lånet når du skal kjøpe din første leilighet har hun sikkert glemt hvor giddalaus du var den gangen og gir deg de pengene du kunne spart opp selv. "What goes around, comes around." Du er ikke tenåring alltid. En dag kommer øyeblikket da du ikke har noe valg, og da kan det være greit både å ha lært seg å jobbe og å ha opparbeidet seg litt goodwill hos folkene rundt deg. Geir 9203724[/snapback] Det er helt fantastisk hvor mye fornuftig du har aa si. Som tom waits sier, what goes around comes around. Det interesserer deg kanskje ikke i det hele tatt aa jobbe da du har alt du trenger fra mor og far. Jeg var heller ikke interessert i sommerjobb, men du har igjen for det. Du blir mer selvstendig, du har dine egne penger aa bruke istedet for aa hele tiden sporre "Mamma, kan jeg faa en hundrelapp?" Til gjengjeld kan foreldre lett bli litt mer medgjorlig naar det kommer til aa hjelpe til med din finansielle situasjon naar du egentlig skal staa kun paa egne bein. Mine foreldre var veldig masete paa at jeg skulle skaffe meg en jobb og var overhodet ikke interessert i aa gi meg penger - naa har de tilbudt seg aa staa som kausjonist paa et boliglaan. Du tjener kanskje ikke mye i begynnelsen, men jo mer du har paa CVen din, jo lettere er det aa faa jobb ved en senere anledning. I fjor sommer klarte jeg ikke aa faa jobb noe sted - det var ikke napp aa faa i det hele tatt. Moren til kjaeresten min kjenner en som jobber i Manpower og hun satte meg i kontakt med henne, og jeg hadde jobb innen en uke. Da jobbet jeg tre uker som flaskesorterer paa Hansa, og en dag paa Coop Obs. I sommer sokte jeg igjen sommerjobb via Manpower, men fordi jeg reiste paa ferie paa et idiotisk tidspunkt var det svaert lite aa faa i aar ogsaa (jeg hadde nok faatt hvis det ikke hadde vaert for ferien). Jeg sokte saa paa en annen jobb (fast, deltid), ogsaa dette via Manpower. Jeg var paa intervju mandagen kl 1445-1515. Kl 1525 ringte Manpower meg og sa at jeg hadde faatt jobben. En stor del av den avgjorelsen falt nok paa at jeg hadde jobbet via Manpower tidligere og faatt positive tilbakemeldinger paa arbeidet mitt, i tillegg til at det var en jobb hvor jeg har litt forhaandskunnskaper. Erfaring er viktig - tre uker som flaskesorterer og en dag paa Obs med veldig positive tilbakemeldinger var alt som var nodvendig for at de skulle overtales til aa ansette meg. Jeg skjonner godt at du er lei av alt maset - jeg hadde det paa samme maate, noe som rett og slett var demotiverende, men du maa bare bite det i deg. Det er for ditt eget beste. Og naar du ser etter ditt forste sted aa bo har du plutselig en medgjorlig lagspiller i dine foreldre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå