Gå til innhold

Når bruke svart hvit?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syenst ofte BW er finere enn farge på portrett.

Generellt er det vanskeligere å ta gode BW bilder enn farger. Spesiellt komposisjonen blir viktig. Se etter kontraster/konturer/linjer/geometri/symetri osv..

Hvor mange bilder ser du ikke på bildekritikkene rundt om, kommentarer av typen, 'skarpt og fine farger, men ellers ikke så spennende..'. Tenk deg hvor kjedelig et sånt bilde blir uten farger da..

Mange av tidenes største fotografer jobber/-t kun i sort/hvitt. Ansel Adams og Cartier-Bresson to gode eksempel.

Sjekk f.eks dette landskapsbilde av førstnevnte:

http://www.cs.virginia.edu/~jx9n/photos/ph...%20Adams/07.jpg

Fantastisk!

Lenke til kommentar

Jeg opplever ofte at når jeg har bilder som er litt blasse i fargene , f.eks. tatt på en overskyet dag, så blir bildene bedre i sort/hvitt.

Jeg har også eksperimentert med å konvertere safari-bildene jeg tok i fjor til sort/hvitt (Kenya).

Tom

Lenke til kommentar

Jeg bruker s/h fordi jeg ikke har noen annen mulighet. Har ikke digitalkamera, men filmbasert speilrefleks og mørkerom. Det er veldig gøy. S/h blir jo mer abstrakt enn med farger, det blir kanskje å tolke verden mer enn å gjengi den. Når man jobber uten farger blir man kanskje mer oppmerksom på kontraster og på komposisjon, selv om dette ikke er noe mindre viktig for fargebilder.

Lenke til kommentar

Svart/hvitt kan jo alltids være en løsning hvis det er litt kluss med fargene, eller at motivet blir litt kjedelig med farger. Men hvis man først skal konvertere, er det viktig at man får dybde i d, ellers blir d matt og kjedelig.

Lenke til kommentar

Dersom du vil jobbe i svart-hvitt, vil jeg ikke anbefale å bare trykke på "desaturate" i Photoshop, ihvertfall. Det er så mange andre måter å gjøre bildene svart-hvitt på. Se på hvordan du kan få det med å bruke rød, grønn eller blå fargekanal, f.eks.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Et klokt hode har i en eller annen sammenheng svart på det samme spørsmålet med "når fargene ikke bidrar positivt til komposisjonen".

Tenk litt i gjennom hva dette betyr og innebærer, så har du begynnelsen på et svar.

Mine tanker rundt dette er at farger er fint og flott det, det gir liv.

Men de kan og distrahere fra motivet du egentlig fotograferer. Ta f.eks et portrett med mye farger i bakgrunnen. De stjeler ofte oppmerksomhet fra motivet. Men samtidig så blir kanskje ikke elg i solnedgang det samme i s & h.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...