Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I THGs bygge-pc-guide står det at det er svært viktig med thermal paste (kjølepasta) eller thermal pad. pastaen skal tas på prosessoren før kjøler monteres. hvor viktig er pastaen? (det står ikke noe om kjølepasta i HWs ordliste eller bygge-pc-guide). Hvor skal den påføres, hvor mye?

ser at kjølepasta (goop) bare koster 30 kr, så penger er ikke problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

de fleste kjølere kommer med en termal-pad ferdig montert på kjøleribben, så egentlig tror jeg ikke du trenger å bekymre deg.

kjølepasta og termal-pads er der for å bedre varmeoverføring mellom CPU og kjøleribben så du ikke griller prosessoren din :roll:

Lenke til kommentar

Kjølepastaen skal fylle ut tomrom som kan komme mellom ribben og prosessoren. Det blir aldri helt "tett" uten pasta. Denne pastaen leder varme bedre enn luft. Hvor mye du faktisk tjener på å ha pasta på vet jeg ikke, det står sikkert i en av guidene på overklokking.no...

Lenke til kommentar

Jeg prøver med litt as3 slik det sto på OK, litt dyr for en førstegangsbygger, men i forhold til prisen på de andre delene er det greit. Skal prøve å ta på på riktig måte, men jeg dropper å rense med isopropanol (hørtes litt skummel ut å legge prosessoren på høvelbenken). Så fra guiden at jeg sparer 5-7 grader på pastaen. Har ikke så mye peil, men hvis jeg kan kjøle cpuen med en slik enkel liten ting gjør det ikke så mye.

Ellers så skal jeg kjøpe en p4 2,4 boxed, så dere hardcore overkolokkere klarer ikke å overtale meg til å kjøpe en fryser til å ha pcen i.

takk for gode råd og hjelp til å finne guiden. neste stopp microplex. :-? 8)

Lenke til kommentar

for å være på den sikre siden spør jeg litt om mer om hvordan pastaen skal taes på. Her er ett bilde av min kommende prosessor:

https://prisguiden.no/images/Intel/...um424BGHz/0.jpg

skal jeg da ha et tynt lag pasta (slik det er beskrevet på OK) utover hele den metall plata (bortsett fra helt ute i kantene da)?

Hvis noen av folka på HW.no ser dette, kan dere ikke legge til goop i bygge pc-guiden?

Lenke til kommentar
Jeg prøver med litt as3 slik det sto på OK, litt dyr for en førstegangsbygger, men i forhold til prisen på de andre delene er det greit. Skal prøve å ta på på riktig måte, men jeg dropper å rense med isopropanol (hørtes litt skummel ut å legge prosessoren på høvelbenken). Så fra guiden at jeg sparer 5-7 grader på pastaen. Har ikke så mye peil, men hvis jeg kan kjøle cpuen med en slik enkel liten ting gjør det ikke så mye.

Ellers så skal jeg kjøpe en p4 2,4 boxed, så dere hardcore overkolokkere klarer ikke å overtale meg til å kjøpe en fryser til å ha pcen i.

takk for gode råd og hjelp til å finne guiden. neste stopp microplex. :-? 8)

Jeg skal oxo bygge ny data, har kjøpt den cpuen over der... men jeg venter på at delene kommer... fra komplett, det skal komme på mandag :p er kjøleribba fastmontert på CPUen elelr må feste den selv? følger det med paste og diverse??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...