Gå til innhold

Kan jeg bli Linux bruker?


Anbefalte innlegg

Har veldig lyst til å gå over til og kjøre Linux, selvfølgelig pga hastighet, friheten og virussikkerheten. Men jeg er helt avhengie av enkelte programmer i Skole sammenhenger. Derfor lurte jeg på om jeg kan kjøre disse programmene i Linux. Merk at jeg ikke er interessert i div andre versjoner selv om de skal være "så mye bedre", De jeg er usikre på er; Adobe programmene (Photoshop, Illustrator og indesign CS2 versjonen) og Solidworks 2007. Jeg vet at Maya har muligheten for Linux så der er det no problemo. Men de andre her vet jeg ikke om går, og vet heller ikke hvor jeg kan finne ut om div emulatorer... Håper noen kan være til hjelp ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

wine er en mulighet, siden den emulerer et windows miljø, og lar deg kjøre programmer i det.

Ellers så vil jeg anbefalle VMware workstation til å opprette et lite virtuelt windows miljø som du da kjører programmene i...

 

Begge løsningene vil nok oppleves tregere en det du kjører i dag, men det er jo bare et par programmer du skal kjøre sånn, så om du gjør det slik er opp til deg.

Lenke til kommentar

Joa, det kan vi vel alle...

 

Emulatorer:

http://www.codeweavers.com/site/products/cxoffice/

 

http://www.winehq.org/

 

Får du vurdere om det tilfredstiller kravene dine. Jeg vil uansett anbefale overgang til linux, men kanskje at du bare for å prøve det laster det ned til VMware eller lignende PC-emulatorer først. Så kan du se der om programmene du vil ha funker slik du ønsker.

 

Men vil påpeke det at, virus ( til pcer da) den dag i dag nesten ikke eksisterer, og at linux er om ikke like mye truet av trojanere og ormer som windows så alikevel er trusselen der. Den dagen Linux blir større enn Windows vil Windows være alternativet som blir sett på som "virus sikkert".

Lenke til kommentar

Altså, de programmene du nevner der kan ikke kjøre under Linux uten videre. Du kan jo bruke programmer som gjør at du kan gjøre Windows-applikasjoner under Linux, men mange av gratisversjonene er ganske ustabile og vanskelig å handles med.

 

Det du kan gjøre er at du kjører dualboot. Dette betyr at du har både Linux og Windows installert på din datamaskin, og når du starter opp vil du få spørsmål om hvilket operativsystem du vil starte. Det er mange som gjør dette, inkludert meg.

 

Håper det løser seg, for Linux er virkelig et flott operativsystem som er verd å sjekke ut. Anbefaler den nye versjonen av Ubuntu og distribusjonen PCLinuxOS 2007.

 

-

Erik

Lenke til kommentar

Er det virkelig noe poeng og bruke Linux når du må bruke en Emulator for å simulere windows? Tror det Dual Boot forslaget er det beste... Får vel heller håpe at fler følger i Autodesk sitt fotspor å får slike Pro Programmer I linux også. Allternativer som Gimp til Photoshop er liksom ikke aktuelt i et proffesjonelt foto miljø. Så slike ting funker bare ikke. Forresten så er Solidworks et 3D moddelerings program for ingenører så tviler på at OpenOffice kan hjelpe der ;)

 

Men takk for alle svarene.

Lenke til kommentar
Er det virkelig noe poeng og bruke Linux når du må bruke en Emulator for å simulere windows?
Ja, det gjelder jo bare noen få programmer. Fordelene med Linux får en jo uansett.

 

Allternativer som Gimp til Photoshop er liksom ikke aktuelt i et proffesjonelt foto miljø.
Hva savner du med Gimp da som du får i PS?
Lenke til kommentar

Vel, hvis man betaler prisen for PS fordi man ikke gidder å venne seg til GUI som GImp har så sjokkerer det. Gimpshop kan forøvrig fikse det for deg.

 

Men jeg kunne tenke meg å få vite hva "Epleskrell" savner mht. foto.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Vel, hvis man betaler prisen for PS fordi man ikke gidder å venne seg til GUI som GImp har så sjokkerer det. Gimpshop kan forøvrig fikse det for deg.

 

Men jeg kunne tenke meg å få vite hva "Epleskrell" savner mht. foto.

8556578[/snapback]

Nå har jeg ikke brukt Gimp så veldig mye, men poenget er at det er dette programmet du bruker på studioene (atliene) så det er rett og slett det som blir brukt. Ganske håpløst og lære seg et alternativt program til å ha på din private da. Det meste er sikkert mulig i Gimp, men jeg vet ikke hvordan jeg gjør det, og jeg akter ikke bruke unødvendig tid på et slik program som ikke brukes i proffesjonelle miljøer. Serlig ikke når jeg nesten kan Photoshop ut og inn. Etter det jeg har hørt og sett så er heller ikke gimp like presist når det kommer til farger og klargjøring for trykk ol. Dette er ganske vesentlig.

Forresten er ikke PS så veldig dyrt at det gjør noe.. 10k for hele pakka... Se på programmvare som Maya, Solidworks og ikke minst Catia. Da snakker vi priser...

Endret av Epleskrell
Lenke til kommentar
Men vil påpeke det at, virus ( til pcer da)  den dag i dag nesten ikke eksisterer, og at linux er om ikke like mye truet av trojanere og ormer som windows så alikevel er trusselen der. Den dagen Linux blir større enn Windows vil Windows være alternativet som blir sett på som "virus sikkert".

8556058[/snapback]

Jeg mener ikke å være frekk. Men det er bare tull det du sier her. GNU/Linux kommer aldri til å få de virusproblemene man ser på Windows i dag og GNU/Linux brukere er ikke plaget overhode av spyware, adware, virus, trojaner eller ormer...

 

http://librenix.com/?inode=21

http://www.theregister.co.uk/2003/10/06/li...indows_viruses/

 

Linker fra denne tråden (som govassa allerede har linket til):

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=730817

 

Vel, hvis man betaler prisen for PS fordi man ikke gidder å venne seg til GUI som GImp har så sjokkerer det. Gimpshop kan forøvrig fikse det for deg.

 

Men jeg kunne tenke meg å få vite hva "Epleskrell" savner mht. foto.

8556578[/snapback]

Nå har jeg ikke brukt Gimp så veldig mye, men poenget er at det er dette programmet du bruker på studioene (atliene) så det er rett og slett det som blir brukt. Ganske håpløst og lære seg et alternativt program til å ha på din private da. Det meste er sikkert mulig i Gimp, men jeg vet ikke hvordan jeg gjør det, og jeg akter ikke bruke unødvendig tid på et slik program som ikke brukes i proffesjonelle miljøer. Serlig ikke når jeg nesten kan Photoshop ut og inn. Etter det jeg har hørt og sett så er heller ikke gimp like presist når det kommer til farger og klargjøring for trykk ol. Dette er ganske vesentlig.

Forresten er ikke PS så veldig dyrt at det gjør noe.. 10k for hele pakka... Se på programmvare som Maya, Solidworks og ikke minst Catia. Da snakker vi priser...

8556673[/snapback]

Hvis du kan Gimp så vil du også kunne bruke det i jobbsammenheng i et studio. - Hva skulle hindre deg i det? En sur arbeidsgiver med en hard støvel?

 

- Det samme gjelder forsåvidt diskusjonen om blender vs 3dstudio/maya, msoffice vs openoffice osv...

 

At studioene bruker et proprietært program hindrer dem ikke å i kunne installere Blender eller Gimp, som er helt gratis alternativer, dersom en av de ansatte kan disse programmene. - Det kan til og med gi deg en fordel over de som bare kan photoshop/3dstudio o.l. De proprietære programmene koster mye penger pr lisens og store studioer vil være interesserte i å spare penger. - Da vil folk som har kompetanse på GPL-lisensierte programmer være ettertraktet. - Også fordi de kan lære andre i bedriften om disse programmene.

 

Dessuten er prinsippene mye de samme og kan du ett vil du ta det andre mye kjappere.

Lenke til kommentar
Men vil påpeke det at, virus ( til pcer da)  den dag i dag nesten ikke eksisterer, og at linux er om ikke like mye truet av trojanere og ormer som windows så alikevel er trusselen der. Den dagen Linux blir større enn Windows vil Windows være alternativet som blir sett på som "virus sikkert".

8556058[/snapback]

Jeg mener ikke å være frekk. Men det er bare tull det du sier her. GNU/Linux kommer aldri til å få de virusproblemene man ser på Windows i dag og GNU/Linux brukere er ikke plaget overhode av spyware, adware, virus, trojaner eller ormer...

 

http://librenix.com/?inode=21

http://www.theregister.co.uk/2003/10/06/li...indows_viruses/

 

Linker fra denne tråden (som govassa allerede har linket til):

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=730817

 

Vel, hvis man betaler prisen for PS fordi man ikke gidder å venne seg til GUI som GImp har så sjokkerer det. Gimpshop kan forøvrig fikse det for deg.

 

Men jeg kunne tenke meg å få vite hva "Epleskrell" savner mht. foto.

8556578[/snapback]

Nå har jeg ikke brukt Gimp så veldig mye, men poenget er at det er dette programmet du bruker på studioene (atliene) så det er rett og slett det som blir brukt. Ganske håpløst og lære seg et alternativt program til å ha på din private da. Det meste er sikkert mulig i Gimp, men jeg vet ikke hvordan jeg gjør det, og jeg akter ikke bruke unødvendig tid på et slik program som ikke brukes i proffesjonelle miljøer. Serlig ikke når jeg nesten kan Photoshop ut og inn. Etter det jeg har hørt og sett så er heller ikke gimp like presist når det kommer til farger og klargjøring for trykk ol. Dette er ganske vesentlig.

Forresten er ikke PS så veldig dyrt at det gjør noe.. 10k for hele pakka... Se på programmvare som Maya, Solidworks og ikke minst Catia. Da snakker vi priser...

8556673[/snapback]

Hvis du kan Gimp så vil du også kunne bruke det i jobbsammenheng i et studio. - Hva skulle hindre deg i det? En sur arbeidsgiver med en hard støvel?

 

- Det samme gjelder forsåvidt diskusjonen om blender vs 3dstudio/maya, msoffice vs openoffice osv...

 

At studioene bruker et proprietært program hindrer dem ikke å i kunne installere Blender eller Gimp, som er helt gratis alternativer, dersom en av de ansatte kan disse programmene. - Det kan til og med gi deg en fordel over de som bare kan photoshop/3dstudio o.l. De proprietære programmene koster mye penger pr lisens og store studioer vil være interesserte i å spare penger. - Da vil folk som har kompetanse på GPL-lisensierte programmer være ettertraktet. - Også fordi de kan lære andre i bedriften om disse programmene.

 

Dessuten er prinsippene mye de samme og kan du ett vil du ta det andre mye kjappere.

8557865[/snapback]

Nå begynner det og bli litt for dumt. Jeg mener; Linux er flott, det er raskere, mindre problemer, åpen kilde kode etc... Men Det er en grunn til at Vi velger og bruke programmer som Photoshop, 3Dstudio etc.. De er lagd av profesjonelle for profesjonelle. Å i det hele tatt sammenligne Blender med Autodesk sine Programmer er ganske naivt. Det kan ikke engang sammenlignes, du kan lage kvalitets modeller der, men thats it. Når det gjelder Gimp vs photoshop i pro arbeid så er det en grunn til at det ikke brukes (og nesten ikke nevnes) gimp. Slike programmer er rett og slett ikke gode nok... I det store og hele er heller ikke linsensene noe problem, en linsens blir fort betalt ned.

 

Det er en grunn til at jeg spurte om måter og kjøre de nevte programmene i Linux. Jobb og skule baserer seg rund de.

Lenke til kommentar

Hvis du virkelig tror/mener det, så har nok Olear rett... GNU/Linux er nok ikke for deg.

 

Godt at:

 

    * Pixar (Finding Nemo, Monsters Inc, The Incredibles, Toy Story)

    * Dreamworks

    * Industrial Light and Magic

    * WetaDigital (The Lord of the Rings, "I, Robot")

    * Digital Domain (Titanic)

    * Warner Bros. Motion Picture Imaging (a 4k digital intermediate facility)

    * Rising Sun Pictures (Last Samurai, Harry Potter 4, Superman Returns, Charlotte's Web)

    * Rhythm and Hues (Harry Potter, Cats & Dogs, Dr. Dolittle 2, Little Nicky, Grinch, Sixth Day, Stuart Little, Planet of the Apes)

    * Sony Pictures Imageworks (Stuart Little II)

    * La ménagerie (in french)

    * C.O.R.E.

    * The Moving Picture Company (Harry Potter, Troy, Kingdom of Heaven, Charlie and the Chocolate Factory)

    * BUF

    * Google

 

er uenig med deg. :)

ref

 

Lykke til videre med de proprietære programmene dine. :)

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Å i det hele tatt sammenligne Blender med Autodesk sine Programmer er ganske naivt. Det kan ikke engang sammenlignes, du kan lage kvalitets modeller der, men thats it.

Ja..diss blender. Åpenbart at du ikke har testa blender i 2007. Tror ikke denne tråden lenger har mening for noen andre enn trådstarter som bare har lyst til å se ned på Linux.

 

@HavarN: Hvis ekspertene spår rett så vil en økt brukermasse av Linux/mac så vil vi også se mer virus til disse. [Kilde] Men det er spennende å se hvordan Vista klarer seg nå utover, om MS enderlig har klart å tette systemet sitt bedre.

 

Edit:typos

Endret av Marsan
Lenke til kommentar

Når det gjelder virusplagene så vil interessen for å lage malware øke med antall brukere. Men hvis brukerne er såpass bevisste at de holder seg unna proprietær programvare vil de også slippe malware. - Det er et problem for proprietær programvare. Derfor vil det bli et lagt større problem for MacOSX med økt brukermasse enn det vil være for GNU/Linux.

 

De største sårbarhetene til GNU/Linux i dag og i framtiden er og vil være proprietære programmer som distribueres i binærform, som f.eks. Flash.

 

Men pakkesystemene sikrer deg også mot virus. - Og så lenge folk holder seg til disse er det nesten utenkelig at de skal oppleve virus på GNU/Linux. - Det er trolig større sjanse for å vinne førstepremien i Lotto.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Jeg har brukt Photoshop i jobbsammenheng. Gikk noen kurs, men må innrømme at det meste har jeg lært selv med timelange eksperimenter og prøvinger. GIMP prøvde jeg først i fjor sommer, og som de fleste vil bli - ble jeg litt svett under armene og rød i kinnene over det "nye" grensesnittet. Men jeg valgte å ikke gi opp. Etter et par dager kunne jeg gjøre alt jeg hadde gjort med Photoshop. Belønningen? Det sier seg selv. Åpen programvare og gratis. Jeg har heller ikke opplevd at GIMP har krasjet en eneste gang etter mange times bruk i strekk.

 

Jeg vet ikke hvilke begrensninger "alle" prater om når det gjelder GIMP mot trykk. Har ikke fått ett eneste eksempel. For den vanlige bruker er vel dette noe man aldri kommer borti. Men jeg må presistere at jeg ikke har jobbet i trykkeribransjen, men fotobransjen. Photoshop er slettes ikke noe dårlig programpakke, for all del! Men det koster litt for mye for de fleste. Å ha ulovlig programvare på min PC er ikke et alternativ for meg. Og det ser heldigvis ut til at det kan bli slutt med det under Vista uten å sette "avtrykk" etter seg hos Microsoft.

Lenke til kommentar

Hehe..flyndrefjes, bra du har gått over til GIMP fra photoshop :) jeg prøver å få søstra til å prøve GIMP ettersom det er gratis og hun kommer til å bli fotograf en dag. Men det virker som om photoshop er tingen som gjelder. Jeg har hørt at GIMP mangler noe vektorverktøy som gjør at photoshop fortsatt "leder" litt, om dette er bare løgn og fanteri vet ikke jeg. Jeg selv er bare amatør-GIMP`er da jeg bare kjører litt post-prosseses på blender bildene mine.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med det som blir sagt om virus, spyware osv. Et illustreerende eksempel er denne listen her som innehar både gratisprogrammer med lukket og åpen kildekode. http://www.digitaldarknet.net/thelist/index.php?page=windows

 

Brukere av Windows har rapportert at flere av disse med lukket kildekode også har spyware i seg, som har vist seg vanskelig å fjerne. Dette kan selvsagt ikke skje for en Linux bruker som benytter pakkebehandleren.

 

Proprietær programmer medfører kort og godt en risiko ved installasjon.

 

Det finnes profesjonelle fotografer som kun bruker Gimp i sitt arbeid, som denne; http://www.shaystephens.com/ Men når det er sagt så finnes det ikke tvil om at Gimp desverre mangler enkelte ting for at det kan erstatte PS for alle - det kommer nok, men det er en del ting som gjenstår. Så om trådstarter trenger en eller flere av de funksjoner som PS har, og som da ikke finnes i Gimp, så er det emm. fult ut forståelig at han ønsker å forbli på windows plattformen.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...