DeTomaso Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Hva er egentlig det? Når du er tredobbelt verdensmester har du da vunnet tittelen mange ganger? Heter det dobbelt, todobbelt og tredobbelt? Detomaso Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Tredobbel er egentlig litt villedende i navnet. Én seier: Enkel To seiere: Dobbel Tre seiere: Tredobbel Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) For meg blir det helt feil at 3 ganger verdensmester og 3 dobbelt verdensmester er det samme. For meg er 3 dobbelt: 1 x 2 x 2 = 4. Rent logisk burden 3 dobbelt vært 3 ganger dobbel, altså 6. Men jeg er kanskje alene der. Er forøvrig klar over at de aller fleste mener 3 ganger når de sier 3 dobbelt. Ørjan... Endret 7. mai 2007 av Orjanp Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Tredobbel er egentlig litt villedende i navnet. Én seier: Enkel To seiere: Dobbel Tre seiere: Tredobbel 8556186[/snapback] Slik tenker jeg og, ikke slik som OrjanP sier. Lenke til kommentar
Gønn Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Tredobbel er synonymt med trippel. Enten noe som ganges med tre, eller en serie av tre. Når du er tredobbel verdensmester har du altså vunnet vm-tittelen tre ganger. Todobbel er det ikke noe som heter - det blir smør på flesk. Håper det var oppklarende. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) Men hvorfor sier man ikke da 3 ganger i stedet for? Er med på at det er en serie av tre, men det må jo være en serie av tre dobble, altså seks, og ikke tre enkle. Det ligger jo i ordet. Er bruken av tredobbel i betydningen av tre enkle en vedtatt skrivemåte, eller er det noe som bare er blitt vanlig etterhvert? Kom gjerne med kilder. Synspunkter? Ørjan... Endret 7. mai 2007 av Orjanp Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 tredobbelt er 3 dette er jo grunnleggende kunnskaper... definisjon av tredobbel: tre|dobbel(t) som er gjort tre ganger så stor som noe en t- porsjon / t- norsk seier seier med nordmenn på de tre første plassene Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Det er egentlig* logisk. Fra ordboka: tre|dobbel(t) som er gjort tre ganger så stor som noe. en t- porsjon / t- norsk seier seier med nordmenn på de tre første plassene Slik vil jo også da to-dobbel bli det samme som dobbel. En-dobbel vil jo iofs være et paradoks, men vil bli unødvendig da en-dobbel blir det samme som "enkel". *Når jeg sier "egentlig logisk" så betyr det at det er en løsning som fungerer, men som ikke nødvendig vis er den eneste som er logisk. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 (endret) Yupp. Det er et knotete ord, om man skal disikere det... Endret 8. mai 2007 av Osse-Mon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå