pcp160 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 stigfjel Postet i dag, 16:19 Edit: kommer nok til å gjengi svaret andre steder uansett . He he ja, jeg tviler av en eller annen grunn på at jeg vil klare å unngå å legge merke til resultatet av dine undersøkelser, selv om jeg hadde prøvd Men det skal bli interessant å høre hva slags svar du får, har selv relativt dårlig erfaring med å få ut teknisk info fra produsenter. Har stort sett fått veldig generelle og/eller upresise svar de gangene jeg har prøvd. Men det kan jo tenkes at det er lettere å svare på det du spør om, og det kan også hende MSI er mer imøtekommende enn de jeg har prøvd meg på. Har btw etter lang tids famling gått til anskaffelse av et P35 hk selv nå. Ble et P5K Deluxe som bruker ADI lyd, Marwell og Realtek lan, også er det "ASUS WiFi-AP Solo" WiFi kort (er Solo et merke, eller er merket Asus?). IDE kontrolleren er JMicron®. Hvis jeg har fortått det riktig er jeg med dette oppsettet fjernet fra din venneliste Stigfjel? (ikke at jeg tror jeg noen gang har vært på den men...), he he, jeg mener altså; det er ikke det beste utgangspunktet for annet enn Windows? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Men det skal bli interessant å høre hva slags svar du får, har selv relativt dårlig erfaring med å få ut teknisk info fra produsenter. Har stort sett fått veldig generelle og/eller upresise svar de gangene jeg har prøvd.Men det kan jo tenkes at det er lettere å svare på det du spør om, og det kan også hende MSI er mer imøtekommende enn de jeg har prøvd meg på. Har btw etter lang tids famling gått til anskaffelse av et P35 hk selv nå. Ble et P5K Deluxe som bruker ADI lyd, Marwell og Realtek lan, også er det "ASUS WiFi-AP Solo" WiFi kort (er Solo et merke, eller er merket Asus?). IDE kontrolleren er JMicron®. Hvis jeg har fortått det riktig er jeg med dette oppsettet fjernet fra din venneliste Stigfjel? (ikke at jeg tror jeg noen gang har vært på den men...), he he, jeg mener altså; det er ikke det beste utgangspunktet for annet enn Windows? 8741271[/snapback] Som sagt så har jeg vært i dialog med dem i lengre tid. Tonen har vært slik at de har vært fast bestemt på å ikke offisielt støtte S775 Xeon på mitt hovedkort. Men jeg har fortalt om at folk har brukt disse Xeon-prosessorene på vanlige hovedkort (av det jeg har lest her på forumet), at Xeon X3210 er den billigste firekjerners prosessoren på markedet. Dette fikk jeg til svar: Thank you for your suggestions. Please feel free to let us know if you still have any further inquiries. Dette fikk meg til å spørre dem direkte om Penryn og Xeon på det hovedkortet. Og jeg har tro på at de kommer til å gi et klart og utvetydig svar. Når det gjelder ditt valg av hovedkort, så vil du nok måtte nøye deg med Windows i lengre tid fremover. De komponentene er såpass nye at de ikke er støttet på nåværende tidspunkt. Men dette vil nok forandre seg om kanskje et år. Hovedkortet vil på et eller annet tidspunkt fungere også i GNU/Linux. Men igjen, dette kommer til å ta litt tid. Det viktigste er at du er fornøyd med det valget du har tatt og ikke angrer i etterkant. Jeg bare kommer med anbefalinger på komponenter jeg har svært gode erfaringer med. Om folk vil følge dem eller ikke er ikke opp til meg. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 stigfjel Postet i dag, 18:18 Når det gjelder ditt valg av hovedkort, så vil du nok måtte nøye deg med Windows i lengre tid fremover. De komponentene er såpass nye at de ikke er støttet på nåværende tidspunkt. Men dette vil nok forandre seg om kanskje et år. Hovedkortet vil på et eller annet tidspunkt fungere også i GNU/Linux. Men igjen, dette kommer til å ta litt tid. Det viktigste er at du er fornøyd med det valget du har tatt og ikke angrer i etterkant. Jeg bare kommer med anbefalinger på komponenter jeg har svært gode erfaringer med. Om folk vil følge dem eller ikke er ikke opp til meg. Ok, det var jo også litt ironisk ment med "vennelisten" da, men greit å ha en viss ide om Linux status syns jeg. Det er ikke avgjørende for meg på det nåværende tidspunkt da det er spill og typiske Windows oppgaver den vil bli brukt som i første omgang, når/hvis den ender sine dager som HTPC er det derimot interessant med annet enn Windows. Men da er vel støtten også bedre enn i dag. Jeg tror helt sikkert jeg vil bli fornøyd, pleier ikke angre på slike kjøp, men tar det som en spennende erfaring. @Theo343, er du fortsatt fornøyd med ditt nye hk nå som du vel hat fått brukt det litt? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Og siden GNU/Linux blir mer og mer populært vil jeg poste erfaringer med maskinvare som fungerer topp med nettopp GNU/Linux, og forsåvidt BSD/UNIX. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Så det ser jo lovende ut for P35. 8626254[/snapback] Det ser enda mer lovende ut for X38. Mens P35 maks støtter DDR3-1066 Mhz vil X38 støtte DDR3-1333 Mhz. Men jeg ser ingen hovedkort basert på X38 enda. Har en følelse av at X38 kommer til se veldig bra ut. 8626297[/snapback] Jeg kom akkurat over noe som vel kanskje er litt interessant i denne diskusjonen og DDR2 og DDR3. [Asus P5KC skal i følge spesifikasjonene støtte både DDR2 og DDR3 minne og sistnevnte med native 1333Mhz, samt de nye 45nm cpu. Jeg har ikke sett det før nå jeg, men er det blitt flere hk "der ute" som nå støtter både DDR2 og DDR3? Finner det forøvrig ikke i prisguide eller butikker så er vel kanskje ikke ute enda... Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) PCP160: Ja kjempefornøyd sålangt med alt jeg har gjort. Skal sette på en ny kjøler men kortet er helt supert. Scythe Ninja går på med minimale tilpasninger. Jeg skulle gjerne hatt Asus P5K Deluxe pga mer moderat chipsett kjøling osv., men det koster 2000,- så det ble ikke aktuelt. Ellers la jeg merke til litt få minne dividere på første bios. De ble flere på F4 biosen og kommer sikkert ennå flere i nye bioser. Personlig liker jeg ikke minne dividere, men vil heller ha fri Mhz setting som jeg hadde på mitt gamle DFI NFII Ultra Infinity. Endret 30. mai 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Det er godt å høre Theo. Jeg unnet meg jo selv P5K Deluxe nå, men syns det er nyttig å høre din erfaring fordi det hk du har kjøpt er et mer sannsynelig og fornuftig valg når jeg skal bygge for andre. Vil ikke anbefale et så dyrt hk til litt mindre entusiastiske brukere enn meg selv. Vedrørende bios og muligheter er det jo også min erfaring at det skjer veldig mye i løpet av noen mnd etter at et nytt kort er ute, så du har sikkert mer positivt i vente. Som svar til meg selv over (vedrørende DDR2 og DDR3 på samme kort) ser jeg nå at også MSI P35 NEO Combo-F tilbyr denne muligheten, og det for den nette sum av Kr.1064,- og oppover i følge prisguiden. Har vist ikke fått med meg dette jeg. Hvis det er noe jeg ser for meg at jeg kan komme til å angre på i fremtiden, er det kanskje manglende støtte for DDR3 dersom overgangen blir rask... Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Det er et meget godt kort slik sett PCP160, det kjører meget kjølig og har tonnevis av USB, e-sata og SATA tilkoblinger. Meget god layout på kortet og masse tilkoblinger for lyd både bak og for frontpanel. Lyden er også meget god med den nye Realtek chipen som Gigabyte så langt er alene om, og jeg har ikke klart å høre noe som helst støy og det er topp kvalitet. Og man får virkelig følelsen av meget høy kvalitet på alt som er på kortet. Jeg har alltid mye å utsette på HK jeg kjøper, men på dette var det kun 1 ting og det var de ekstreme chipsett kjølerne, men pokker som de virker også hehe. Helt supert kort. Endret 30. mai 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 @Theo343: Hva slags stereoanlegg bruker du? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Beyerdynamics DT660. Med disse hørte jeg lett støy på alle andre systemer med integrert lyd. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Skjønner. Selv bruker jeg forsterkere fra Electrocompaniet. Også et forsterkersett som lett avslører dårlig lydkvalitet. Men det er bra at Realtek har forbedret seg, for Realtek har lenge vært et skjellsord. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Klar over det stigfjell, det er årsaken til at jeg er såpass positivt overrasket som jeg er over dette kortet. Jeg hadde forberedt budsjettet på et lydkort i 1000,-+ klassen. Har kjørt noen systemer fra Electrocompaniet selv og på den tiden ble MP3 en stor pine å høre på over det annlegget, selv med et godt lydkort. Det var før OGG kom og før neste versjon av MP3. Nå benytter jeg kun bitperfect FLAC til min musikk. Endret 30. mai 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Har funnet ut at jeg får et plassproblem med tanke på PCI-kort når jeg skal dele opp hovedmaskinen i en filserver og en multimedia-boks. Har bare to PCI-porter tilgjengelig, men trenger tre. Det kan bli en utfordring. Og jeg bruker et dedikert lydkort. Endret 30. mai 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Dette med intergrert lydkort og kvalitet er jo også litt interessant. Noen av dere som har erfaring med AID lydkort? Har ikke akkurat Elektrocopagniet kvalitet på resten av annlegg her, men jeg hører likevel klar forskjell på gammelt Realtek onboard og dedikert pci... Har ikke vært borti AID før, og er redd jeg tok livet av mitt pci kort med en vannlekkasje her om dagen Det du nevner med manglende pci spor var også et av argumentene for at jeg ville ha P5K Dlx, siden det har 3 stk. Men du kan ikke finne noe pci-e kort som erstatning for et av kortene da Stigfjel? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Det du nevner med manglende pci spor var også et av argumentene for at jeg ville ha P5K Dlx, siden det har 3 stk. Men du kan ikke finne noe pci-e kort som erstatning for et av kortene da Stigfjel? 8746532[/snapback] Når det gjelder lyd, så finnes det ikke ett eneste PCI-E kort på markedet. Det var snakk om at X-Fi skulle komme på PCI-E formfaktor, men det vet vi begge to at jeg ikke kan bruke. Jeg trenger Audigy, og de finnes bare på PCI formfaktor. Da jeg skulle kjøpe TV-kort, trengte jeg et TV-kort med god Linux/BSD-støtte. De eneste tilgjengelige TV-kortene som bruker PCI-E er et fra TerraTec og fra ATI. Jeg kan ikke bruke noen av dem, da jeg trenger Linux/BSD-støtte for dem. Resultat: PCI. Har også et SCSI-system med SCSI-disk som systemdisk og en SCSI-brenner. Dette krever en SCSI-kontroller, og også denne går på PCI-bussen. Så ett av kortene må ryke. Problemet oppstår når alle kortene er like viktige. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Da ville jeg kjøpt et hovedkort med mange PCI slotter. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Da ville jeg kjøpt et hovedkort med mange PCI slotter. 8748253[/snapback] Nå har jeg kjøpt hovedkort, og det vil jeg ikke kvitte meg med. Skal finne ut hvor bra det integrerte lydkortet fungerer. Fungerer det bra, trenger jeg det det dedikerte lydkortet. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Du får bare hive inn en av disse da StigfjelLSI MegaRAID Ultra320 2-channel SCSI RAID Adapter - PCI-E, den er støttet i Unix, Redhat, Free BSD, SUSE, og hva det nå heter alt sammen. Men prisen var jo latterlig høy da, så er vel ikke så veldig aktuelt vil jeg tro... Men jeg viste ikke at det ikke hadde kommet lydkort på pci-e enda, trodde faktisk både lyd, nettverk, og noe disk-kontroller kort var på markedet. Denne overgangen har da gått fryktelig smått syns jeg. Har hatt pci-e på hk her siden 2004 og nå begynner det jo å bli et problem for mange at pci sporene blir veldig få på mange hk. Det er jo fint forsjåvidt at vi kan fortsett å bruke pci-kort for de av oss som har en del av dem, men tilbudet på nye pci-e syns jeg har vært bemerkelsesverdig dårlig. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 (endret) Har også funnet en vanlig SCSI-kontroller fra Adaptec som går på PCI-E til en langt lavere pris enn den fra LSI. Men både den og kontrolleren fra LSI har ikke 50pins Ultra SCSI, noe jeg trenger for SCSI-brenneren min. Litt av en kattepine, dette her. Har også prøvd det integrerte lydkortet på hovedkortet, og Audigy-kortet ga merkbart bedre lydkvalitet enn det integrerte. Bassen er mer kontrollert, strammere og har mer kraft på Audigy-kortet enn hva som er tilfelle med Azalia. Bruker et forsterkersett fra Electrocompaniet som nevnt før, og det forsterkersettet avslører lett forskjeller i lydkvalitet mellom forskjellige lydkort. U320 kontrollere som går på PCI-E vokser ikke akkurat på trær, langt mindre SCSI-kontrollere som også har inntak for optiske enheter. En muligheten er å se på hvordan man kan brenne CD/DVD-plater i Solaris 10, som jeg skal bruke på filserveren. Det kan være en mulighet. Edit: eller at jeg setter lydkortet inn i filserveren og spiller musikk fra Solaris-maskinen. Det skal ikke være lett. Men da faller litt av poenget med en multimedia-maskin bort, i og med at det er multimedia-maskinen som skal ta seg av dette . Edit edit: ser ut til at det kan løse seg. Har funnet noen som kanskje skal selge en DAC ment for hifi-anlegg, og det kan føre til at Audigy-kortet blir overflødig, da Azalia har like bred plattformstøtte som Audigy-kortene. Endret 31. mai 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Da har jeg endelig fått det bekreftet en gang for alle: MSI 975X Platinum PowerUp Edition vil få Penryn-støtte når Penryn-prosessorene kommer på markedet. Så da ser jeg faktisk ingen grunn overhodet til å gå for et P35-basert hovedkort hvis man ikke skal klokke, da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå