Gå til innhold

MSI klar med Intel P35


Anbefalte innlegg

Det er greit nok at Windows har bedre støtte for billig hardware enn Linux. Men det er nå en gang slik at når folk kjøper nytt så kjøper de ofte ikke det dyreste om det billigere gjør jobben godt nok.

 

Men ikke la oss gjøre dette til en windows vs linux diskusjon. Man vet godt at skal man kjøre Linux så må man sjekke hardware og drivere ekstra nøye ift. Windows. Fordeler og ulemper med alt.

 

Når det gjelder X38 så håper jeg også at de vil støtte DDR2 på de første utgavene så man kan nyttigjøre seg av den nå billige DDR2. Og ja 667Mhz på DDR2 tilsvarer 1333FSB. 1:1/Synkront.

 

EDIT:

Bare for å markere hyggelige unntak så gikk min Barebone med AM2 og SMC wireless rett opp med Ubuntu Live CD og jeg var på et usikret trådløst nett før jeg skjønte hva som skjedde, alt automatisk. "store øyne" og "øh jeg hakke gjort no men jeg har internett?". Med XP brukte jeg 3 timer på å få driveren til SMC PCI Wlan kortet til å fungere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare for å markere hyggelige unntak så gikk min Barebone med AM2 og SMC wireless rett opp med Ubuntu Live CD og jeg var på et usikret trådløst nett før jeg skjønte hva som skjedde, alt automatisk. "store øyne" og "øh jeg hakke gjort no men jeg har internett?". Med XP brukte jeg 3 timer på å få driveren til SMC PCI Wlan kortet til å fungere.

8627347[/snapback]

Da er det nok sannsynlig at det trådløs-kortet benytter chipset som Atheros eller Prism, begge med god støtte i GNU/Linux. Da fungerer det godt. Men hvis trådløs-kortet hadde vært basert på bcm43xx ville du fått problemer.

 

Generelt mener jeg det er nyttig at man også utvider horisonten og også bringer inn Linux/UNIX i og med at flere og flere prøver det og benytter det. Linux/UNIX-folk har også lyst til å kjøre ny hardware, og det er viktig at ny hardware blir diskutert opp mot Linux/UNIX.

Lenke til kommentar
stigfjel Postet i dag, 17:14

Mener å huske at P5GD2 var basert på 915P med DDR2 og at det var P5AD2 som var et 925X hovedkort. Det at 925X kun støttet DDR2 var vel for å få en etterspørsel etter DDR2, at det ble gjort av markedsøkonomiske grunner. Så det gjenstår å se om det samme vil skje med X38, at X38 kun vil støtte DDR3.

 

Edit: mener også å huske at prisen på 925X baserte hovedkort lå på rundt 2000 kr da de kom ut. P5AD2-Premium husker jeg kostet ca 2500 kr da det var nytt. La merke til det fordi prisen var usannsynlig høy, faktisk like høy som et par Xeon-hovedkort på S604. Og da var DDR2 i tillegg svindyrt. Så jeg håper Intel gir X38 støtte for DDR2 i tillegg til DDR3, men dette gjenstår å se.

Du har nok helt rett, var P5AD2 jeg tenkte på og som du er inne på kostet DDR2 langt mer enn det smakte i mine øyne i alle fall, så det ble aldri noen hk skifte på meg den gangen.

Vel, får bare vente å se hva det blir til denne gangen da, har ikke sett så mange priser på DDR3 enda, men det lille jeg har sett er relativt dyrt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
@TL1000S: det er hyggelig at vi i hvert fall kan bli enige om noe, selv om vi kan være rykende uenige, som tidligere i tråden :thumbup: .

8626758[/snapback]

 

Jeg anser deg (med flere) som "tungvektere" i IT-kunnskap.

Det er bl.a. derfor jeg "slår ned på" det jeg anser som litt unødvendig progaganda.

Så jeg er nok egentlig ikke så veldig uenig i deg sånn generelt (og setter pris på postingene dine).. :)

Lenke til kommentar
Vel, får bare vente å se hva det blir til denne gangen da, har ikke sett så mange priser på DDR3 enda, men det lille jeg har sett er relativt dyrt.

8627950[/snapback]

Har vært litt aktiv på MSI-forumet i det siste, og det ser ut til at X38 kun vil støtte DDR3. X38 ser også ut til å få PCI-E 2.0 med 2xPCI-E x16 porter.

Lenke til kommentar
Har vært litt aktiv på MSI-forumet i det siste, og det ser ut til at X38 kun vil støtte DDR3. X38 ser også ut til å få PCI-E 2.0 med 2xPCI-E x16 porter.

8643713[/snapback]

Ok, da blir det å følge litt med på prisutviklingen på DDR3 fremover. Jeg mener å ha lest at de skal være billigere å produsere (av for meg ukjent grunn) og hvis det stemmer er det jo lov å håpe at de blir overkommelig pris.

En annen sak er jo at det vel i den grad det går an å snakke om langsiktighet i hardware-verden vil være greit og hoppe på DDR3 med tanke på videre oppgraderiger. Mine DDR brikker har faktisk overlevd 3 "generasjoner" utskiftning på hovedmaskinen min. Men den epoken er jo definitivt over nå da :)

Lenke til kommentar

Det som er sikkert, er at X38 kommer til å ha klare fordeler over P35 og vil klart rette seg mot entusiast/high-end/workstation segmentet. Forskjellene mellom P35 og X38 er mye mer utpreget enn hva som er tilfellet mellom 975X og *965.

 

Edit: selv om jeg observerer forskjeller mellom 975X og *965 som jeg ser på som vesentlige, men det er en annen sak.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Får vi minst 2-4 generasjoner til på PCIe 1 så skal jeg være fornøyd :) Men siden intel er glade i det så synes jeg det er dårlig gjort å diskriminere P35 på en så viktig ting som skjermkort slot.

8646133[/snapback]

 

PCIe 1.0 på 16x har vel såvidt meg bekjent god nok båndbredde, og 2.0 er bakoverkompatibelt, så ser ikke helt at skjermkortprodusentene skal ha noen hast med overgangen.

 

AtW

Lenke til kommentar
stigfjell:

Jeg observerte også dette med workstation klassifiseringen. Jeg håper du får gehør hos MSI og skal følge med på dette :thumbup:

8615189[/snapback]

Fikk et svar jeg vil karakterisere som oppsiktsvekkende. Xeon var de klare på at de ikke skulle støtte offisielt, men for Penryn er saken en litt annen, ser det ut til:

Dear Customer,

 

S775 Xeon CPU is for server. We will not release the BIOS for supporting it. As to the Penryn CPU issue, we will release the BIOS for supporting it when it comes into the market. Please wait with patience.

 

Best Regards

MSI Technical Support Team

Hvis dette er korrekt vil Penryn bli offisielt støttet på MSI 975X Platinum PowerUp Edition. På MSI-forumet var brukerne klare på at 975X ikke klarte å levere en FSB VTT (chipsett-spenning) som var lav nok for Penryn, i og med at Penryn klarer seg med mindre spenning enn Conroe. At hvis man brukte Penryn på et 975X hovedkort så ville prosessoren kjøre med overspenning, noe som ikke er gunstig i det lange løp. Men svaret jeg fikk fra MSI kan tyde på noe annet. Her er tråden jeg pratet om.

 

Edit: ser ut til at 975X chipsettet blir mer seiglivet enn hva man hadde trodd på forhånd.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Veldig bra stigfjel :thumbup:

8664274[/snapback]

Måtte nesten finne ut av dette. Sitter tross alt med tre slike kort, og det er greit å kunne velge over hele linja.

8665737[/snapback]

:)

Det var ikke du som kjøpte det 975x PowerUP Ed som dukket opp på Lagersalg - PSData idag?

Rakk knapt å vurdere det selv før det var "tatt".. :ohmy:

Lenke til kommentar
:)

Det var ikke du som kjøpte det 975x PowerUP Ed som dukket opp på Lagersalg - PSData idag?

Rakk knapt å vurdere det selv før det var "tatt"..  :ohmy:

8667104[/snapback]

Hehe. Nei, det var ikke jeg som kjøpte det kortet i dag. Har kjøpt 2 slike kort fra før av på det lagersalget i tillegg til det første jeg kjøpte i september. Da er det flere som har sett at det kortet til 625 kr ikke er noe annet enn et røverkjøp. Særlig med tanke på den nye informasjonen jeg fikk fra MSI i dag, at ifølge MSI Teknisk support vil støtte for Penryn komme på dette hovedkortet. Tips hvis du skulle se det igjen til den prisen, sjansen er stor for det: kjøp det, for all del. Du får mye for pengene, det er helt tydelig.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bumper denne tråden fordi at jeg ikke har gitt opp dette temaet med Penryn og Xeon på 975X.

Er enda i dialog med MSI, og tonen i dialogen er positiv og konstruktiv. Har nå stilt spesifikke spørsmål om Penryn- og Xeon-støtte slik at svaret jeg får blir utvetydig og ikke kan misforstås. Vil ha en entydig og endelig bekreftelse på disse spørsmålene, og jeg har tro på at MSI kommer til å gjøre akkurat dette. Svaret kommer jeg til å poste her.

 

Edit: kommer nok til å gjengi svaret andre steder uansett :p .

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...