mrkorsnes Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) Anta at en leietaker uten tvil har brutt en husleiekontrakt og at utleier ikke vil kaste han ut - men heller få godtatt/underskrevet en enkel standard leie-kontrakt som bedre definerer rettigheter og plikter. Hva er enkleste vei å gå frem på ? Må en få en offentlig "dom"/bekreftelse fra namsnammen før en med juridisk rett kan hevde at leietaker ikke har noen gyldig leie-kontrakt ? Eller opphører den gamle leiekontrakten straks det (uten tvil) kan sies at kontrakten er brutt ? Dvs så lenge jeg lar han bo i huset mitt (etter å ha brutt leiekontrakten) - så kan han sies å bo der på en slags ikke-skriftlig underforstått enighet ? Og da har jeg jo rett på skriftlig kontrakt (Husleieloven §1-4). Spørsmålet gjelder egentlig hvilken rettigheter og plikter leietaker og utleier har i tiden fra leietaker tydelig brøt leiekontrakten og til en får underskrevet ny kontrakt. Ved mitt høve kan dette ta lang tid siden han ikke frivillig sånn uten videre signerer en standard kontrakt - men krever først betaling for arbeid som han på egen hånd har gjort (uten hverken ønske eller skriftlig godkjennelse fra meg). I prinsippet kunne jeg vel ha krevd erstatning for endringer av boligen min - men jeg gidder ikke det - men jeg betaler han ikke som om det var et kostbart firma som gjorde jobben. Endret 7. mai 2007 av rkorsnes Lenke til kommentar
Radial Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Jeg er litt usikker på hva du egentlig spør om. Fra husleieloven § 9-7: Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig. Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c. En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt. Fra husleieloven § 9-8: Leieren kan innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt, protestere skriftlig til utleieren mot oppsigelsen. Har leieren ikke protestert mot oppsigelsen i samsvar med første punktum, kan leieren ikke påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven her. Har leieren protestert i samsvar med første punktum, faller oppsigelsen bort om ikke utleieren har reist søksmål mot leieren innen tre måneder etter at leierens frist løp ut. Fra tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 c om oppsigelse av husleieforhold som grunnlag for tvangsfullbyrdelse: Oppsigelse i leieforhold etter husleieloven, når oppsigelsen fyller vilkårene i husleieloven § 9-7 og leieren ikke har protestert skriftlig til utleieren mot oppsigelsen etter § 9-8 innen fristen på én måned, eller når utleieren har reist sak mot leieren og retten ikke har satt oppsigelsen til side. Dersom dere har en bestående avtale, og du mener det foreligger oppsigelsesgrunn, så må du sette i gang prosessen med oppsigelse etter reglene i husleieloven. Inntil han enten har akseptert oppsigelsen eller du har fått rettskraftig dom for at oppsigelsen ikke settes til side, så kan leietaker forholde seg til den bestående avtalen. Du kan ta ut søksmål ved å fremme forliksklage til forliksrådet. Det er en relativt rimelig prosess, og dersom det åpenbart foreligger oppsigelsesgrunn så kan du lett få avsagt dom i din favør. Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 Jeg er litt usikker på hva du egentlig spør om. Takk for utfyllende svar, forøvrig. Det jeg mente å spørre om er at dersom det f.eks. følger ekstra-goder med på leien av en bolig - og leiekontrakten brytes (udiskutabelt), kan leieren fortsatt benytte seg av disse ekstragodene etter at leie-kontrakten er brutt - og det er sagt klart fra om dette ? Så langt jeg sjønner av det du skriver så er svaret ja. Ekstragoder kan f.eks. være å ta ut ved, fiske laks, bruke diverse møbler etc... Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Jeg er litt usikker på hva du egentlig spør om. Takk for utfyllende svar, forøvrig. Det jeg mente å spørre om er at dersom det f.eks. følger ekstra-goder med på leien av en bolig - og leiekontrakten brytes (udiskutabelt), kan leieren fortsatt benytte seg av disse ekstragodene etter at leie-kontrakten er brutt - og det er sagt klart fra om dette ? Så langt jeg sjønner av det du skriver så er svaret ja. Ekstragoder kan f.eks. være å ta ut ved, fiske laks, bruke diverse møbler etc... 8563030[/snapback] Så lenge husleieavtalen gjelder, dvs at leietaker ikke har akseptert oppsigelsen, eller at du ikke har en rettskraftig avgjørelse på at leieforholdet skal opphøre, så tilsier jo egentlig sunn fornuft at alle rettigheter i leieavtalen gjelder. Dessverre for deg sikkert, men det er vel et slags leietakervern. Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 Jeg er litt usikker på hva du egentlig spør om. Takk for utfyllende svar, forøvrig. Det jeg mente å spørre om er at dersom det f.eks. følger ekstra-goder med på leien av en bolig - og leiekontrakten brytes (udiskutabelt), kan leieren fortsatt benytte seg av disse ekstragodene etter at leie-kontrakten er brutt - og det er sagt klart fra om dette ? Så langt jeg sjønner av det du skriver så er svaret ja. Ekstragoder kan f.eks. være å ta ut ved, fiske laks, bruke diverse møbler etc... 8563030[/snapback] Så lenge husleieavtalen gjelder, dvs at leietaker ikke har akseptert oppsigelsen, eller at du ikke har en rettskraftig avgjørelse på at leieforholdet skal opphøre, så tilsier jo egentlig sunn fornuft at alle rettigheter i leieavtalen gjelder. Dessverre for deg sikkert, men det er vel et slags leietakervern. 8563595[/snapback] Litt på siden oppfølgende spørsmål: Hva med når leietaker ikke henter oppsigelsen min på postkontoret (rekommandert sending) - og jeg får den i retur ? Han lukter vel lunta :-) Betyr dette at leiekontrakten er ute ? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Litt på siden oppfølgende spørsmål: Hva med når leietaker ikke henter oppsigelsen min på postkontoret (rekommandert sending) - og jeg får den i retur ? Han lukter vel lunta :-) Betyr dette at leiekontrakten er ute ? 8564641[/snapback] Dette blir synsing, men jeg tror det skal veldig mye til at en slik oppsigelsesmåte ikke blir "godkjent". Du har gjort som du plikter, med unntak av om du vet leietaker er på ferie e.l. Jeg tipper dette støttes av både rettspraksis og juridisk teori. Husk også at oppsigelse skal inneholde endel ting, som bestemt i §9-7. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 §1-5 om risikoen for sendinger kommer kanskje inn her? Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 Litt på siden oppfølgende spørsmål: Hva med når leietaker ikke henter oppsigelsen min på postkontoret (rekommandert sending) - og jeg får den i retur ? Han lukter vel lunta :-) Betyr dette at leiekontrakten er ute ? 8564641[/snapback] Dette blir synsing, men jeg tror det skal veldig mye til at en slik oppsigelsesmåte ikke blir "godkjent". Du har gjort som du plikter, med unntak av om du vet leietaker er på ferie e.l. Jeg tipper dette støttes av både rettspraksis og juridisk teori. Husk også at oppsigelse skal inneholde endel ting, som bestemt i §9-7. 8564914[/snapback] Yepp. Vedkommende kan bevitnes å være hjemme og han har vel fått påminnelse om å hente den rekommanderte sendingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå